TTEAKAFDOU Dogmatik med Økumenisk Teologi: DO-Kernefag: Gammel og ny Kristologi

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Dogmatics with Eucumenical Theology: Christology – old and new

Uddannelse
Teologi
Kursusindhold

At Guds søn blev et menneske, der led en forsmædelig død, har lige siden oldkirken og til i dag udfordret og provokeret tanken. For hvad vil det – i grunden – sige? Fra kritikerside har det ført til spot og latterliggørelse, fra kristne tænkeres side har det gentagne gange ført til sublime refleksioner og teologiske tankegange, som i utallige variationer har søgt at fastholde og give udtryk for denne grundlæggende kristne påstand. Kurset vil 1.) i et historisk vue samle en række begreber, formuleringer og fraser op, som gennem århundreder har været bragt i anvendelse med henblik på at formulere problemstillingen, 2.) undersøge disses anliggender og intentioner samt 3.) se på enkelte moderne forsøg på revisioner og korrektioner især af tonaturlæren. Blandt de moderne teologer vil Friedrich Schleiermacher, Rudolf Bultmann, John Macquarrie samt Karl Barth være repræsenterede. En væsentlig del af kurset vil bestå i en læsning af dele af Karl Barths forsoningslære.

 

Faglige mål

Det tilstræbes, at den studerende opnår følgende kvalifikationer:

  • avanceret viden om centrale dogmatiske problemstillinger, kombineret med en forståelse af de større sammenhænge i den kristne tro og livsforståelse,
  • beherskelse af fagets terminologi,
  • evne til dybtgående og kritisk undersøgelse af dogmatiske spørgsmål,
  • færdighed i metodisk og teologisk reflekteret diskussion af dogmatiske problemstillinger og positioner og
  • evne til en både enkel og problembevidst fremstilling af dogmatiske problemstillinger i en nutidig kontekst.

 

Med sigte på opnåelse af disse kvalifikationer er undervisningsformen anlagt som en kombination af underviserens introduktioner af tekster, pointer og problemstillinger og en dialogbaseret undervisningsform, hvor viden om og forståelse af dogmatiske problemstillinger, distinktioner og sammenhænge formidles, tilegnes og bruges.

De nævnte færdigheder i selvstændig og reflekteret undersøgelse, diskussion og fremstilling af dogmatiske problemstillinger opnår de studerende bedst ved at tage aktivt del i undervisningen. Dette indbefatter at komme til orde i den fælles diskussion, gennem deltageroplæg og i gruppearbejde.

Det forudsætter desuden, at man møder velforberedt.

Der må påregnes 12 timers forberedelse pr. gang.

Se studieordningen
Se studieordningen
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 1
  • Eksamensforberedelse
  • 95
  • Holdundervisning
  • 42
  • Undervisningsforberedelse
  • 198
  • I alt
  • 336
Point
12 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Mundtlig prøve, 45 min.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Eksamensperiode
Sommer 2015