TTEAKAFDOU Dogmatik med Økumenisk Teologi: DO-Kernefag: Gammel og ny Kristologi
Dogmatics with Eucumenical Theology: Christology – old and new
At Guds søn blev et menneske, der led en forsmædelig død, har lige siden oldkirken og til i dag udfordret og provokeret tanken. For hvad vil det – i grunden – sige? Fra kritikerside har det ført til spot og latterliggørelse, fra kristne tænkeres side har det gentagne gange ført til sublime refleksioner og teologiske tankegange, som i utallige variationer har søgt at fastholde og give udtryk for denne grundlæggende kristne påstand. Kurset vil 1.) i et historisk vue samle en række begreber, formuleringer og fraser op, som gennem århundreder har været bragt i anvendelse med henblik på at formulere problemstillingen, 2.) undersøge disses anliggender og intentioner samt 3.) se på enkelte moderne forsøg på revisioner og korrektioner især af tonaturlæren. Blandt de moderne teologer vil Friedrich Schleiermacher, Rudolf Bultmann, John Macquarrie samt Karl Barth være repræsenterede. En væsentlig del af kurset vil bestå i en læsning af dele af Karl Barths forsoningslære.
Faglige mål
Det tilstræbes, at den studerende opnår følgende kvalifikationer:
- avanceret viden om centrale dogmatiske problemstillinger, kombineret med en forståelse af de større sammenhænge i den kristne tro og livsforståelse,
- beherskelse af fagets terminologi,
- evne til dybtgående og kritisk undersøgelse af dogmatiske spørgsmål,
- færdighed i metodisk og teologisk reflekteret diskussion af dogmatiske problemstillinger og positioner og
- evne til en både enkel og problembevidst fremstilling af dogmatiske problemstillinger i en nutidig kontekst.
Med sigte på opnåelse af disse kvalifikationer er undervisningsformen anlagt som en kombination af underviserens introduktioner af tekster, pointer og problemstillinger og en dialogbaseret undervisningsform, hvor viden om og forståelse af dogmatiske problemstillinger, distinktioner og sammenhænge formidles, tilegnes og bruges.
De nævnte færdigheder i selvstændig og reflekteret undersøgelse, diskussion og fremstilling af dogmatiske problemstillinger opnår de studerende bedst ved at tage aktivt del i undervisningen. Dette indbefatter at komme til orde i den fælles diskussion, gennem deltageroplæg og i gruppearbejde.
Det forudsætter desuden, at man møder velforberedt.
Der må påregnes 12 timers forberedelse pr. gang.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 1
- Eksamensforberedelse
- 95
- Holdundervisning
- 42
- Undervisningsforberedelse
- 198
- I alt
- 336
Frist for eksamenstilmelding: Se opslag på KUnet
- Point
- 12 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringMundtlig prøve, 45 min.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Eksamensperiode
- Sommer 2015
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- TTEAKAFDOU
- Point
- 12 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- _
FS 2015:
Fredage kl. 9-12
Auditorium 1
Første undervisningsdag
i uge 6 - Studienævn
- Studienævnet for Teologi
Udbydende institut
- Teologi
Kursusansvarlige
- Bent Flemming Nielsen (3-666a724478697370326f7932686f)
Undervisere
Bent Flemming Nielsen, bfn@teol.ku.dk