TTEABA2NTU BA-6. semester: Det Nye Testamentes Eksegese 2 - Hold A og B

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

New Testament Exegesis 2

Uddannelse
Teologi
Kursusindhold

2. Semesters undervisning i nytestamentlig eksegese.

Gennemgang af Galaterbrevet og Johannesevangeliet på græsk samt bifagsmodulerne Indledning, Tidshistorie og Hermeneutik.

Faget viderefører og udvikler de eksegetiske færdigheder som de studerende har tilegnet sig i forbindelse med kurset Det Nye Testamente 1.

 

Læringsmål:

Det tilstræbes, at den studerende opnår følgende kvalifikationer:

  • indgående sproglig, historisk, litterær og teologisk problembevidst viden om Galaterbrevet og Johannesevangeliet samt deres kontekst
  • forståelse af bifagenes bidrag til forsøget på at rekonstruere den fortidige forståelseshorisont og bevidstgøre den nutidige fortolker om egne kontekstbetingede forståelsesmuligheder og -interesser
  • færdighed i kritisk og metodisk reflekteret detaileksegetisk arbejde under inddragelse af indsigterne fra de nytestamentlige bifag og
  • evne til at formidle en nytestamentlig tekstfortolkning og hovedpunkter i bifagene.

 

Konkret betyder det, at I som resultat af både jeres forberedelse og tekstgennemgangen i undervisningen skal kunne:

  • oversætte de intensivt læste tekststykker fra Galaterbrevet og Johannesevangeliet
  • analysere disse tekststykker syntaktisk og
  • redegøre – ved hjælp af kommentarerne og bifagsstof – præcist og indsigtsfuldt for de enkelte tekststykkers betydning både i sig selv og i forhold til teksten som helhed.

 

I forbindelse med og som resultat af jeres forberedelse og gennemgangen af bifagsstoffet skal I kunne:

  • redegøre for hovedindholdet af det læste stof og
  • forholde jer kritisk til de læste fremstillinger.

Undervisningen består i en tekstgennemgang af Galaterbrevet og Johannesevangeliet på græsk som bliver kombineret med en gennemgang af bifagsstoffet. De nytestamentlige tekster bliver delvis læst intensivt, dvs. med fokus på oversættelse, sproglig analyse og eksegese af et mindre tekststykke, delvis ekstensivt, dvs. med fokus på større tekstsammenhænge. Under alle omstændigheder forventes det, at alle deltagere i forvejen har læst den pågældende tekst (NT eller bifag).

 

Undervisningsformen vil veksle mellem forelæsning, fælles drøftelser, gruppearbejde og mindre studenterpræsentationer.

 

Ved tilfredsstillende besvarelse af en skriftlig opgave af et omfang af 6-8 sider inden for bifagsstoffet samt ved aktiv deltagelse i undervisningen (mindst 75 % af afholdte timer dokumenteret ved protokol) udgår dette af eksamenspensum. Opgaven stilles og bedømmes af læreren (Bestået/Ikke bestået).

 

Forberedelse:

Undervisningen består af fire lektioner om ugen (4 x 45 min eller 3 x 60 min). På hold A vil disse blive tilrettelagt således at undervisningen foregår tre gange om ugen (mandag, onsdag, fredag) fra 9.00-10.00.

De studerendes forberedelse forudsættes at være 10 timers koncentreret læsning per uge for en ”gennemsnitlig studerende”, dvs. godt 3 1/4 time til hver lektion.

Ved tekstgennemgangene kan forberedelsen med fordel fordeles således: ½ times efterbehandling af den foregående time, 1 ¾ times forberedelse af den nye tekst (oversættelse, syntaktisk analyse, parafrase, kontekstbestemmelse), 1 times forberedelse af detaileksegesen (ved hjælp af kommentarer og bifagsstoffet). Forberedelsen vil blive understøttet af arbejdsspørgsmål.

Ved gennemgang af bifagsstoffet kan forberedelsen med fordel fordeles således: ½ times efterbehandling af den foregående time, 2 ¾ timers læsning af bifagsstoffet. Forberedelsen vil blive understøttet af arbejdsspørgsmål.

 

Kursuslitteratur:

Primærtekster: Galaterbrevet og Johannesevangeliet

Sekundærlitteratur: Pensum offentliggøres på Absalon i januar 2015

 

Se studieordningen
Se studieordningen
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 1
  • Eksamensforberedelse
  • 79
  • Holdundervisning
  • 56
  • Undervisningsforberedelse
  • 184
  • I alt
  • 320
Point
10 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 min.
30 min. forberedelse
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Sommereksamen 2015