TTEABA2AFU BA-2. semester: Almen Filosofi 2

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Introduction to Philosophy

Uddannelse
Teologi
Kursusindhold

I første semester gives en indføring i filosofiske grundproblemer i forbindelse med en oversigt over filosofiens historie fra de førsokratiske tænkere til Hegel og det 19. århundredes filosofi. I forelæsningsform gennemgås en række klassiske filosoffer som Platon, Aristoteles, Augustin, Thomas Aquinas, Descartes, Hume og Kant.

I andet semester indføres, ligeledes i forelæsningsform, i moderne filosofiske positioner med drøftelse af videnskabsteoretiske spørgsmål af relevans for teologien. Her vil en række repræsentative moderne filosoffer som Nietzsche, Heidegger, Wittgenstein og Popper blive gennemgået..

Læringsmål:

 Det tilstræbes, at den studerende opnår følgende kvalifikationer:

  •  Viden om filosofiske og videnskabsteoretiske problemer og grundpositioner.

I forelæsningerne gennemgås en række klassiske og moderne filosoffer og videnskabsteoretikere i hovedtræk. Forelæsningerne kan suppleres af diskussioner i læsegrupper. Der lægges i gennemgangen vægt på de problemer, den enkelte filosofi forholder sig til, og de grundpositioner man kan indtage i forhold til disse problemer.

Man skal derved tilegne sig en grundlæggende viden om filosofiske problemer og grundpositioner. Forståelsen af de filosofiske problemer og grundpositioner kan afprøves og uddybes gennem diskussioner i læsegrupperne.

  • Kendskab til grundlæggende begreber, navne og diskussioner i filosofiens historie.

I gennemgangen præsenteres en række centrale filosofiske begreber, og det vises, hvordan de har udviklet sig gennem filosofiens historie, og hvordan de indgår i ældre og nyere diskussioner.

Man skal derved erhverve sig et grundlæggende kendskab til disse begreber, deres historie og deres betydning i filosofiske diskussioner. Forståelsen af de filosofiske begreber og diskussioner kan afprøves og uddybes gennem diskussioner i læsegrupperne.

  • Evne til redegørelse for filosofiske problemer, teorier og argumenter.

I gennemgangen lægges der vægt på tankegangen i den enkelte filosofi, dvs. den måde filosoffen begrunder sine teorier i en sammenhængende argumentation.

Man skal derved erhverve sig en evne til redegørelse for sammenhængen i en filosofisk teori, de argumenter den betjener sig af og de problemer den forholder sig til. Denne evne kan afprøves og videreudvikles i læsegrupperne, hvor man fx på skift kan holde oplæg for hinanden om en bestemt filosofi eller en bestemt del af en filosofi.

Forberedelse:

Pensum omfatter ca. 600 sider grundbogsstof. Undervisningen består af en dobbeltlektion om ugen. Til hver dobbeltlektion er der i første semester afsat 4 timer, i andet semester 5 timer, til forberedelse. I forberedelsestiden skal man sætte sig ind i det stof, der gennemgås i næste dobbeltlektion, og vænne sig til at gøre brug af et filosofisk leksikon. En del af forberedelsestiden kan bruges i læsegrupperne, hvor man kan behandle det stof, der blev gennemgået i den sidste dobbeltlektion, og/eller det stof, der skal gennemgås i den næste dobbeltlektion.

Kursuslitteratur:

Lars Christiansen: Metafysikkens historie, 2. reviderede og forøgede udgave, København 2003.

Kompendiet Almen Filosofi 2 (kan købes hos Atheneum Academic Books, Nørregade 6, 1165 København K).

P. Lübcke (red.): Politikens filosofi leksikon, København 1983 eller senere.

Se studieordningen
Se studieordningen
Undervisningen gives hovedsagelig i form af oversigtsforelæsninger. Forelæsningerne kan suppleres af diskussioner i læsegrupper.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 1
  • Eksamensforberedelse
  • 79
  • Holdundervisning
  • 28
  • Undervisningsforberedelse
  • 72
  • I alt
  • 180
Point
10 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 min.
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Sommereksamen 2015