TTEABA1NTU BA-5. semester: Det Nye Testamentes Eksegese 1 - Hold A og B

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

New Testament Exegesis 1

Uddannelse
Teologi
Kursusindhold

Med udgangspunkt i en gennemgang af det ældste af de fire evangelier i Bibelen, Markusevangeliet, introducerer dette kursus den studerende til den nytestamentlige eksegese samt dens fire grunddiscipliner: tidshistorie, indledning (isagogik), metode (hermeneutik) og bibelsk teologi. Ud over kundskab om Markusevangeliet (primærpensum) og den for denne tekst relevante tidshistorie, indledningsstof, metoder og teologi (sekundærpensum) sigter kurset også mod at give den studerende en række håndværksmæssige færdigheder i omgang med de nytestamentlige tekster: Parafrase, kontekstbestemmelse, detaileksegese og samlet tolkning. Endelig har kurset også som mål at opøve den studerende i metodologisk refleksion over eget og andres fortolkningsarbejde.

Evalueringen af den studerende forløber i to faser. Gennem semesteret vil evalueringen være formativ – dvs. at den sigter mod at understøtte den studerendes tilegnelse af stof og håndværk. Dette sker gennem indlevering af seks mindre opgaver i en portefølje, som successivt vil introducere til og øve den studerende i det eksegetiske håndværk. Der gives feedback (individuelt eller kollektivt) på disse opgaver. En syvende opgave består i korte skriftlige pensumpræsentationer. Den summative evaluering (udprøvning/eksamen) sker gennem elektronisk indlevering af porteføljen, som indeholder de seks reviderede opgaver, pensumpræsentationerne samt en ottende opgave, der er en fuld eksegetisk opgave, men som der ikke gives respons på.

Gennem denne kombination af undervisning og porteføljeopgaver sigter kurset mod at opfylde studieordningens læringsmål.

 

LÆRINGSMÅL IFLG. STUDIEORDNINGEN (§ 2.3.4.1):

Det tilstræbes, at den studerende opnår følgende kvalifikationer:

  • indgående sproglig, historisk, litterær og teologisk problembevidst viden om Markusevangeliet og dets kontekst
  • forståelse af bifagenes bidrag til forsøget på at rekonstruere den fortidige forståelseshorisont og bevidstgøre den nutidige fortolker om egne kontekstbetingede forståelsesmuligheder og -interesser,
  • færdighed i kritisk og metodisk reflekteret detaileksegetisk arbejde under inddragelse af indsigterne fra de nytestamentlige bifag og
  • evne til at formidle en nytestamentlig tekstfortolkning og hovedpunkter i bifagene.

 

Konkret betyder dette, at I som resultat af jeres forberedelse og tekstgennemgangen forventes at kunne

  • oversætte de tekststykker fra Markusevangeliet, som inddrages i undervisningen.
  • analysere disse tekststykkerne syntaktisk – og
  • redegøre – ved hjælp af kommentarer og bifagsstof – præcist og indsigtsfuldt for et tekststykkes betydning i sig selv og i forhold til teksten som helhed.

 

I forbindelse med og som resultat af jeres forberedelse & tekstgennemgangen af bifagsstoffet skal I kunne

  • redegøre for hovedindholdet af det læste stof og
  • forholde jer kritisk til de læste fremstillinger.

 

 

PÆDAGOGISKE MÅL OG MIDLER:

Det pågældende kursus sigter mod at indfri de ovenforstående mål på fig. vis:

  • For at opnå indgående sproglig, historisk, litterær og teologisk problembevidst viden om Markusevangeliet og dets kontekst anbefales den studerende løbende at følge undervisningen samt at have forberedt de til hver lektion udleverede opgaver, som gennemgangen af Markusevangeliet vil tage udgangspunkt i. Disse opgaver vil understøtte det filologiske arbejde med den græske tekst samt fortolkningsarbejdet med dets historiske, litterære og teologiske aspekter. Holdundervisningen vil veksle mellem arbejdet med disse spørgsmål i kollokvier (fælles samtale med underviser), summegrupper og mikroforelæsninger. Sidstnævnte har først og fremmest til formål at give overblik over stoffet. Der vil i forbindelse med undervisningen blive anvendt power point, som – med henblik på at støtte den studerendes efterbearbejdning af lektionen – vil blive lagt ud på Absalon.

 

  • For at opnå forståelse af bifagenes bidrag til forsøget på at rekonstruere den fortidige forståelseshorisont og bevidstgøre den nutidige fortolker om egne kontekstbetingede forståelsesmuligheder og -interesser, skal den studerende inden gennemgangen af bifagspensum på holdet aflevere en redegørelse for hovedpunkter i stoffet (300-400 ord) sammen med en kort redegørelse for én problemstilling i tilknytning til teksten (50-100 ord), som ønskes drøftet i forbindelse med behandlingen af teksten i undervisningen. Afleveringen finder sted på Absalon inden et fastsat tidspunkt før den pågældende gennemgang. Dette tæller som den syvende porteføljeopgave. Pensumindleveringerne kan løbende revideres, men for at porteføjleopgaven betragtes som besvaret, skal mindst 75 % af pensumindleveringerne være afleveringerne til tiden.

 

  • For at opnå færdighed i kritisk og metodisk reflekteret detaileksegetisk arbejde under inddragelse af indsigterne fra de nytestamentlige bifag anbefales den studerende løbende at indlevere sine porteføljeopgaver. Afleveringerne er en forudsætning for at få det fulde udbytte af den del af undervisningen, der vil tage form af en kollektiv eller individuel feedback på opgaverne. Det anbefales også, at den studerende skriver sin opgave igennem efter denne feedback. Opgaverne gøres endeligt færdige i forbindelse med den afsluttende indlevering ved semesterets afslutning. Dette kontinuerlige arbejde med opgaverne er vigtigt for at sikre den studerende en oplevelse af egen progression i faget.

 

  • Arbejdet med porteføljeopgaverne sigter mod at styrke den studerendes evne til at formidle en nytestamentlig tekstfortolkning og hovedpunkter i bifagene. Der vil i forbindelse med oplæg til og feedback på opgaverne blive introduceret til god akademisk fremstilling. Arbejde med opgaverne sigter også mod at styrke den studerendes skriftlige fremstilling samt opøve sansen for akademisk akribi. For at understøtte det sidste er det en forudsætning for at få respons på sin opgave, at den lever op til de krav, som er fastsat i faggruppens vejledning for skriftlige opgaver (Absalon).

 

 

ANTAL TIMERS FORBEREDELSE TIL HVER UNDERVISNINGSGANG:

NT: Undervisning 4 x 45 min = 3 timer, 10 ECTS. Forberedelse 8 timer – dvs. ca 2 ½ times koncentreret arbejde pr. lektion.

Karakteren af den forberedelse, som lektionerne kræver, vil variere fra gang til gang afhængigt af, om det er primær- eller sekundærlitteratur, der arbejdes med. Ligeledes vil der blive taget hensyn til mappeindleveringerne. Der vil derfor i forbindelse med undervisningen løbende blive givet retningslinjer for prioritering af stof og arbejdsopgaver. I forbindelse med gennemgangen af Markusevangeliet bør forberedelsen dog fordele sig på efterbearbejdning af den forgangne lektion (1/2 time), forberedelse af den græske tekst (1 time), den egentlige eksegetisk arbejde (parafrase, detaileksegese ved hjælp af kommentarer, bifagsstof) (1 time). Denne tidsfordeling er fastsat med en gennemsnitlig studerende i tankerne.  

Forberedelsen til den kommende lektion vil blive understøttet af ark med arbejdsspørgsmål. Holdundervisningen tager afsæt i disse og forudsætter altså denne forberedelse. Det understreges, at disse anbefalinger – ud over at opøve en reflekteret omgang med de bibelske tekster – alene har til formål at støtte den studerende i at planlægge sin arbejdsuge. Det er stadig opfyldelsen af de faglige mål – jf. Studieordningens bestemmelser for opnåelse af et 12-tal (§ 2.3.4.1) – der er afgørende for eksamensresultatet.

Der vil i forbindelse med undervisningen blive givet forslag til litteratur og opgaver, som studerende, det er særligt interesserede i faget, kan arbejde med.

 

 

KURSUSLITTERATUR:

Se Absalon.

 

Se studieordningen
Se studieordningen
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 80
  • Holdundervisning
  • 56
  • Undervisningsforberedelse
  • 104
  • I alt
  • 240
Point
10 ECTS
Prøveform
Portfolio
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Vinter 2014/2015