TTBAPRLA2U BA-2. semester: Latin 2 - Hold A, B, C og D

Årgang 2014/2015
Uddannelse
Teologi
Kursusindhold

Der gives en indføring i latinsk sprog og grammatik, der sætter den studerende i stand til at arbejde med teologisk fagrelaterede tekster på latin.

 

Læringsmål:

Det tilstræbes, at den studerende opnår følgende kvalifikationer:

  • Indgående kendskab til latinsk grammatik såvel morfologi som syntaks
  • Kendskab til det centrale latinske ordforråd samt til redskaberne til tilegnelsen heraf og
  • Evne til læsning af tekster på grundsproget.

 

Det tilstræbte erhverves gennem en på holdbasis lærerstyret, kombineret læsning af latinske tekster, som er hentet dels fra Carsten Weber-Nielsen (Red.): Latinske tekster for teologer dels fra andre kildesamlinger, og Jo Hermanns grammatik: Latinsk grammatik på dansk samt gennem tre skriftlige opgaver, ved hjælp af hvilke den studerende skal demonstrere dels grammatisk viden dels ordforråd dels evnen til at anvende disse to førstnævnte på analyse og oversættelse af små tekststykker. I semesterets forløb læses der 30 normalsider latinsk tekst, som alle behandler et teologisk tema. Ved ordbogsanvendelsesøvelser i forbindelse med gennemgangen af de 30 normalsider latinsk tekst indlæres anvendelse af ordbog og basale gloser. Der øves desuden ekstemporallæsning af ukendt tekst på latin.

 

Forberedelse:

Undervisningen består af 3 dobbeltlektioner om ugen, altså 6 timers undervisning. Der bør bruges 2 timers forberedelse til hver undervisningstime, altså 12 timers forberedelse i alt. Forberedelsen består i en morfologisk og syntaktisk analyse af dagens latinske, hvorved grammatiske emner og ordforråd repeteres, samt oversættelse.

 

Kursuslitteratur:

Carsten Weber-Nielsen (Red.): Latinske tekster for teologer, 2. udgave, København 2010

Andre kildesamlinger.

Jo Hermann: Latinsk grammatik på dansk.

Thure Hastrup: Latin-Dansk Ordbog.

J. Th. Jensen og M. J. Goldschmidt: Latinsk-dansk Ordbog.

Teksterne gøres tilgængelige på ABSALON.

Se studieordningen
Se studieordningen
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 1
  • Eksamensforberedelse
  • 119
  • Holdundervisning
  • 84
  • Undervisningsforberedelse
  • 216
  • I alt
  • 420
Point
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 min.
60 min. forberedelse
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Sommereksamen 2015