TTBAPRLA1U BA-1. semester: Latin 1 - Hold A, B, C og D

Årgang 2014/2015
Uddannelse
Teologi
Kursusindhold

Der gives en indføring i latinsk sprog og grammatik, der sætter den studerende i stand til at arbejde med teologisk fagrelaterede tekster på latin.

 

Læringsmål:

Det tilstræbes, at den studerende opnår følgende kvalifikationer:

  • Kendskab til latinsk grammatik såvel morfologi som syntaks på et elementært niveau
  • Kendskab til det centrale latinske ordforråd på et elementært niveau samt til redskaberne til tilegnelsen heraf og
  • Evne til læsning af enkle tekster på latin.

 

Det tilstræbte erhverves gennem en på holdbasis, lærerstyret kombineret læsning af den latinske tekstbog Henrik Bolt Jørgensen: In angulo cum libello I og II og Jo Hermanns grammatik: Latinsk grammatik på dansk samt gennem tre skriftlige opgaver, ved hjælp af hvilke den studerende skal demonstrere sin erhvervede grammatiske viden og evne til at anvende denne på analyse og oversættelse af små tekststykker. Sidst i semestret gennemgås latinske tekster, svarende til 10 normalsider, som er hentet dels fra kompendiet, Latinske Tekster for Teologer, 2. udgave, København 2010, dels fra andre tekstsamlinger. Ved ordbogsanvendelses-øvelser indlæres anvendelse af ordbog og basale gloser. 

 

Forberedelse:

Undervisningen består af 3 dobbeltlektioner om ugen, altså 6 timers undervisning. Der bør bruges 2 timers forberedelse til hver undervisningstime, altså 12 timers forberedelse i alt. Forberedelsen består i en morfologisk og syntaktisk analyse af dagens latinske tekst, hvorved det grammatiske materiale til teksten, som er blevet gennemgået på holdbasis, repeteres, samt oversættelse. 

 

Kursuslitteratur:

Henrik Bolt-Jørgensen: In angulo cum libello I + II

Jo Hermann: Latinsk grammatik på dansk

Thure Hastrup: Latin-Dansk Ordbog

J. Th. Jensen og M. J. Goldschmidt: Latinsk-dansk Ordbog

Carsten Weber-Nielsen (Red.): Latinske tekster for teologer

Andre kildesamlinger.

Se studieordningen
Se studieordningen
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 120
  • Holdundervisning
  • 84
  • Undervisningsforberedelse
  • 156
  • I alt
  • 360
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Vinter 2014/2015