SSUA13031E Eksamen i klinisk forskning, kvalitativ metode og videnskabsteori
Årgang 2014/2015
Engelsk titel
Exam in Clinical Research, Qualitative Methods and Research Science
Uddannelse
Den sundhedsfaglige
kandidatuddannelse - obligatorisk
Kursusindhold
I eksamen evalueres Kursus i klinisk forskning, kvalitativ metode og videnskabsteori.
Målbeskrivelser
Eksamen
Faglige forudsætninger
Bestået kursus i Klinisk
forskning, kvalitativ forskning og videnskabsteori og
etik
Undervisningsform
Eksamen
Bemærkninger
Kursus og eksamen i klinisk
forskning, kvalitativ metode og videnskabsteori
(2013-studieordningen) udbydes første gang i 2014/15 og ækvivalerer
med Forskningsmetoder 2 (2012-studieordningen).
Den studerendes arbejdsbelastning for Kursus og eksamen i klinisk forskning, kvalitativ metode og videnskabsteori fremgår samlet af Eksamen i klinisk forskning, kvalitativ metode og videnskabsteori.
Den studerendes arbejdsbelastning for Kursus og eksamen i klinisk forskning, kvalitativ metode og videnskabsteori fremgår samlet af Eksamen i klinisk forskning, kvalitativ metode og videnskabsteori.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 4
- Forberedelse
- 295
- Forelæsninger
- 45
- I alt
- 344
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.---
- Hjælpemidler
Alle hjælpemidler - dog ikke apparater, der muliggør ekstern kommunikation.
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
- identificere etiske problemstillinger og gennemføre en rationel etisk argumentation under anvendelse af de etiske grundbegreber vedrørende forebyggelse og screening,prioriteringer indenfor sundhedsvæsenet, forsøgsdyrsetik og have kendskab til lovgivning på området
- anvende de videnskabsteoretiske grundbegreber
- redegøre for den videnskabelige proces indenfor sundhedsvidenskabelig forskning, herunder have kendskab til samfundsvidenskabelig og humanistisk tænkning og argumentation
- analysere videnskabelige problemstillinger og videnskabelig argumentation
- redegøre for forskningens grundprincipper og hvilken betydning forskning har for patientbehandling og pleje, for egen og et fags udvikling, for undervisning og for samfundet
- redegøre for de forskellige former for klinisk videnskabelige metoder, herunder kunne angive fordele og ulemper ved disse
- redegøre for principper i den klinisk kontrollerede undersøgelse, herunder kunne forklare betydningen af bias, blinding og randomisering
- redegøre for principperne i en klinisk protokol og skrive udkast hertil
- redegøre for de forskellige indfaldsvinkler og metoder til udvælgelse (sampling) indsamling, analyse og fortolkning af kvalitative data
- redegøre for de kvalitative metoders videnskabsteoretiske forankring og anvendelsesmuligheder
- anvende kvalitetskriterier/Malterud guidelines til vurdering af videnskabelige artikler, der anvender kvalitative design og metoder
- redegøre for de vigtigste principper ved gennemførelse af kvalitative forskningsinterviews (fokusgruppeinterview og individuelle interview)
- redegøre for de vigtigste principper ved deltagerobservation, indsamling af data og analyse heraf
- redegøre for de vigtigste principper for dagbogsmetode, indsamling af data og analyse heraf
- redegøre for de vigtigste principper ved kvalitativ dataanalyse, herunder fænomenologi, grounded theory og hermeneutisk metode
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SSUA13031E
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Eksamen
- Kursuskapacitet
- 30 deltagere. Forbeholdt sundhedsfaglige kandidatstuderende.
- Studienævn
- Studienævn for den Sundhedsfaglige supplerings- og kandidatuddannelse
Udbydende institut
- Institut for Klinisk Medicin
Kursusansvarlige
- Jens Benn Sørensen (19-6c677075306467707030757167746770756770427467696b71706a30666d)
Kursussekretær: Jane Siig,
jasi@sund.ku.dk
Gemt den
21-10-2014