SPUM09043U Evaluering; introduktion til metode og teori
Evaluation; Introduction to methods and theory
Undervisningen vil præsentere forskellige planlægningstrin i
udviklingen af evalueringen af folkesundhedsrelevante indsatser,
herunder procesevaluering, implementerings-evaluering,
effektevaluering, realistisk evaluering og programteori. Kurset vil
tillige give de studerende indsigt i de metoder og teorier, der
knytter sig til de forskellige evalueringsformer.
Kurset vil blive bygget op omkring en række forelæsninger med både
interne og eksterne undervisere og med efterfølgende diskussion,
øvelser, studenterfremlæggelser - herunder af én gennemgående
øvelsesopgave.
Efter endt kursus forventes den studerende at:
Have opnået følgende viden:
- kunne redegøre for formålet med de forskellige evalueringstyper
og de tilhørende teoretiske udgangspunkter
- kunne reflektere over forskellige evalueringsdesigns
Have opnået følgende færdigheder:
- kunne udvælge og opstille relevante evalueringsdesigns i forhold
til givne interventionsformer
- kunne begrunde og vurdere de valgte designs
- kunne diskutere alternative evalueringsformer
Have opnået følgende kompetencer:
- kritisk kunne vurdere evalueringer af folkesundhedsrelevante
indsatser samt selv kunne designe og beskrive gennemførelsen af
relevante evalueringer
Som lærebog anvendes: Rossi PH, Lipsey MW, Freeman HE. Evaluation. A systematic approach. 7.ed., Sage Publications: Thousand Oaks 2004. Derudover læses supplerende videnskabelige artikler og rapporter, der enten vil blive lagt i Absalon eller uddeles.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 48
- Forberedelse
- 197
- Holdundervisning
- 30
- I alt
- 275
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, 48 timer48 times skriftlig eksamen
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
- Se eksamensplan
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
Demonstrere følgende viden ved at:
- redegøre for formålet med de forskellige evalueringstyper og de
tilhørende teoretiske udgangspunkter
- reflektere over forskellige evalueringsdesigns
Demonstrere følgende færdigheder:
- udvælge og opstille relevante evalueringsdesigns i forhold til
givne interventionsformer
- begrunde og vurdere de valgte designs
- diskutere alternative evalueringsformer
Demonstrere følgende kompetencer ved at:
- kunne vurdere evalueringer af folkesundhedsrelevante indsatser
samt selv kunne designe og beskrive gennemførelsen af relevante
evalueringer
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SPUM09043U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- MasterKandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se syllabus
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
11.000 kr
- Studienævn
- Studienævn for Master i Public Health
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Kursusansvarlige
- Ulla Christensen (4-867d74795184867f753f7c863f757c)
- Finn Diderichsen (4-777a757a5184867f753f7c863f757c)