SPUM09008U Kvalitative analysestrategier

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Qualitative methods

Uddannelse
Masteruddannelsen i Public Health
Kursusindhold

Undervisningsforløbet vil bringe deltagerne gennem hele forskningsprocessen: fra erkendelsesinteresse over problemformulering, dataindsamling og analyse til afrapportering. Undervejs vil vi blandt andet behandle følgende temaer:

• Erkendelsesinteresse, videnskabsteori og valg af problemformulering
• Typer af kvalitative data
• Metodiske udfordringer i feltarbejdet
• Analytiske positioner
• Afrapportering af kvalitative studier
• Kvalitet i kvalitativ forskning

Gennem forelæsninger introduceres nogle centrale metodologiske og videnskabsteoretiske spørgsmål, som kursusdeltagerne løbende vil få mulighed for at relatere til deres egne projektplaner. Der afsættes tid til begrænset feltarbejde med henblik på gennemførelse af et mindre interview til brug i eksamensopgaven.

Målbeskrivelser

Dette specialmodul har til formål at ruste deltagerne til at planlægge, gennemføre og afrapportere et kvalitativt forskningsprojekt, der for eksempel kan danne grundlag for deres masterafhandling. Vi tager udgangspunkt i deltagernes ideer til konkrete projekter, og kurset sigter mod at gøre deltagerne i stand til at beskrive et projekt med sammenhæng mellem formål, teori og metode. Derudover vil kurset skærpe deltagernes evne til at behandle og analysere kvalitative data samt til at foretage kritiske vurderinger af kvalitative studier.

Basalt kendskab til kvalitative metoder
Forelæsninger, øvelser, gruppearbejde, fælles diskussioner og personlig feedback
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 20
  • Forberedelse
  • 150
  • Holdundervisning
  • 40
  • I alt
  • 210
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Den skriftlig opgave er på 15 sider og tager afsæt i et selvvalgt pilotprojekt.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse

Opgaven skal beskrive forskningsprocessen i forbindelse med arbejdet med det valgte mini-projekt, herunder videnskabsteoretisk position, formål, datagenerering, analysestrategi samt metodiske refleksioner over processen.