SODA11061U Tværfagligt kursus 2

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Interdisciplinary Course 2

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i odontologi - obligatorisk
Kursusindhold

Kurset består af syv delelementer:

a) Endodontisk grundkursus
Kurset skal give den studerende forståelse for normale forhold, variationer, afvigelser og patologisk tilstande i pulpa og det apikale parodontium, herunder inflammatoriske og degenerative forandringer samt rodresorptioner. Herudover skal den studerende opnå viden om optagelse af smerteanamnese, udførelse af sensibilitetstest af pulpa samt vurdering af pulpale og periapikale forhold ud fra røntgenoptagelser. Endvidere skal den studerende kunne redegøre for det teoretiske grundlag for forebyggelses- og behandlingsindikationer af de nævnte patologiske tilstande. Hovedvægten i undervisningen lægges på ætiologi og patogenese af sygdomme i pulpa og det apikale parodontium, diagnostik, behandlingsprincipper og nødbehandling.
 

b) Endodonti, kliniske øvelser
Ved afslutningen af øvelsesforløbet skal den studerende kunne undersøge, registrere og diagnosticere patologiske tilstande i pulpa og det apikale parodontium samt under vejledning kunne udføre pulpektomi samt kanalbehandling på tænder med simpel morfologi. Endvidere skal den studerende kunne udføre direkte overkapning på pulpa eksponeret tand, samt kunne gennemføre en pulpabevarende behandling på tænder med profund caries ved behandlingen gradvis ekskavering.

c) Intern medicin
Kurset skal give den studerende forståelse for medicinske sygdommes indflydelse på den orale sundhedstilstand, og hvorledes nogle sygdomme kan influere på behandling af sygdomme i mundhulen. De almindeligste medicinske sygdomme inden for kardiologi, lungemedicin, endokrinologi og gastroenterologi gennemgås i undervisningen. Den studerende skal kunne redegøre for disse områder.

d) Radiologi 2
Kurset skal give den studerende et grundigt kendskab til såvel intra- som ekstraorale røntgenoptagelser herunder gøre den studerende i stand til at vurdere i hvilke kliniske situationer, det er påkrævet at anvende røntgendiagnostik samt valg af relevant optagelse. Den studerende skal kunne analysere, beskrive og fortolke røntgenbilleder fra det dentomaksillofaciale område mht. såvel billedkvalitet og normalanatomi som patologiske afvigelser. Endelig skal kurset sætte den studerende i stand til selv at foretage intraorale røntgenoptagelser med parallelteknik og vinkelhalveringsteknik samt udføre specialoptagelser i form af halv- og helaksiale optagelser samt ekscentriske optagelser i horisontal- og vertikalplanet. Hovedvægten i undervisningen ligger på det teoretiske grundlag for ekstraorale røntgenoptagelser herunder vurdering af billedkvalitet, normalanatomi samt diagnostik. Der er desuden lagt vægt på projektionslære og intraorale specialoptagelser.

e) Patologisk anatomi
Kurset skal på basis af den normale celles og det normale vævs struktur give den studerende forståelse for strukturelle, patobiokemiske og patofysiologiske forandringer, som er involveret i patologiske processer. Emnemæssigt indeholder undervisningen følgende emner: cellebeskadigelse, inflammation, nekrose, helingsprocesser, hyperæmi, blødning og ødem samt cirkulationsforstyrrelser, aterosclerose og trombose og neoplasi.

f) Parodontologi 2 
Den studerende forventes ved semesterets afslutning at kunne anvende viden om de parodontale sygdommes diagnostik, forebyggelse og behandling samt kunne demonstrere indsatsen over for disse sygdomme på baggrund af biologi, ætiologi, patogenese og patologi. Endvidere skal den studerende kunne forklare det teoretiske grundlag for behandlingsindikationer og prognose ved de parodontale sygdomme. Den studerende forventes ved semestrets slutning at have udformet behandlingsplan og gennemført denne for patienter med parodontitis marginalis chronica gravis (P2-niveau).

g) Klinisk oral fysiologi 2
Kurset skal give den studerende indgående forståelse for samspillet mellem tandsystem, tyggemuskler og kæbeled samt om ætiologi, patogenese, diagnostik, forebyggelse og behandling af temporomandibulære funktionsforstyrrelser, hovedpine og ansigtssmerter. Endvidere skal den studerende kunne redegøre for diagnostik, differentialdiagnostik, behandlingsprincipper og prognose. Hovedindholdet i kurset er temporomandibulære funktionsforstyrrelser, kæbeleddets funktion og patologi, herunder underkæbens mobilitet og diagnostiske metoder, muskler på hoved og hals, herunder funktionel anatomi, klinisk undersøgelse, muskelsmerter og -lidelser, hovedpineformer og kroniske orofaciale smerter, okklusion, muskelaktivitet, bidkraft og kæbebevægelser samt attrition.

Målbeskrivelser

a + b)Endodontisk grundkursus og i Endodonti, kliniske øvelser
Efter endt delkursus forventes den studerende at kunne:

  • redegøre for bakterielle og behandlingsskabte (iatrogene) årsager til udvikling af sygdomme i pulpa og det apikale parodontium
  • forklare og tolke immunsystemets rolle i forbindelse med inflammation pulpalt og periapikalt
  • redegøre for pulpa-dentinorganets sensoriske mekanismer
  • redegøre for valg af gradvis ekskavering, direkte overkapning, partiel pulpotomi, pulpektomi og kanalbehandling, og have kendskab til behandlingernes prognoser
  • beskrive nød-pulpotomi og endodontisk kirurgi
  • planlægge optimal udformning af oplukningskaviteter til pulpakammeret, mekanisk udrensning og rodfyldning i tænder med simple morfologi
  • udvælge endodontiske medikamenter og identificere materialers kliniske og biologiske aspekter samt deres eventuelle bivirkninger
  • beskrive og vurdere pulpale og periapikale forhold ud fra røntgen
  • stille sandsynlig diagnose på reversible og irreversible patologiske tilstande i pulpa og det apikale parodontium
  • mestre præklinisk udførelse af oplukningskaviteter på alle tandgrupper
  • mestre præklinisk afprøvning af sufficient kofferdamanlæg og aseptisk arbejdsfelt på alle tandgrupper
  • mestre præklinisk kunne udføre endodontiske behandlingsteknikker på tænder med simple morfologi ud fra konceptet om de 4 behandlingsfaser
  • mestre præklinisk af prøvning af rodmålsbestemmelse ved hjælp af røntgen og marinal
  • mestre præklinisk afprøvning af rodfyldningsteknik med viden, om hvad der kendetegner det optimale resultat
  • aflukke rodbehandlede tænder bakterietæt med provisoriske materialer
  • reflektere over etiske aspekter i forhold til patient cases
  • kvalitetsvurdere egne resultater


d) Radiologi 2
Efter endt delkursus forventes den studerende at kunne:

  • vurdere hvornår der er indikation for en røntgenundersøgelse, og hvilken undersøgelse der er bedst egnet til at belyse en given klinisk problemstilling
  • udføre halvaksiale optagelser med okklusalfilm i overkæben; helaksiale optagelser i underkæben
  • udføre ekscentriske optagelser med vinklinger i det horisontale og vertikale plan
  • beskrive de love der gælder for 3-dimensionelle strukturers omsætning til et 2-dimensionelt billede
  • redegøre for princippet i panoramaoptagelser
  • redegøre for optagelser i cephalostat
  • redegøre for summationsoptagelser af kranie, kæber og kæbeled
  • beskrive anvendelsen af forstærkningsfolier og kassetter
  • redegøre for tomografiske tværsnitsoptagelser af kæber og kæbeled
  • identificere og udbedre fejl opstået under optagelser med ekstraorale udstyr
  • beskrive medicinske røntgenmetoder med relevans for tandlæger
  • varetage undersøgelser af patienter med specielle behov (f.eks handicappede)
  • udføre periapikale optagelser med vinkelhalveringsteknik
  • identificere alle røntgenanatomiske strukturer på billeder af tænder, kæber, kæbeled og kranium
  • stille diagnoser samt differentialdiagnoser, hvor dette er motiveret, på patologiske tilstande der hører til tandlægens arbejdsområde: følgetilstande efter traumer på tænder, kæber og kæbeled; fremmedlegemer i tænder, kæber og tilgrænsende blødtvæv; fibro-ossøse lidelser; cyster i kæberne og i tilknytning til tænder; odontogene tumorer; benigne og maligne vævsnydannelser i kæbeskelettet og omliggende væv; udviklingsbetingede og metaboliske dysfunktioner; patologiske tilstande i kraniets bihuler; implantatretinerede protetiske erstatninger samt resorptive processer på tænder, kæber og kæbeled og iinfektiøse tilstande i tænder og kæber


f)Parodontologi 2
Efter endt delkursus forventes den studerende at kunne:

  • anvende viden om anatomien og fysiologien af gingiva, rodcement, parodontalligamentet og alveoleknoglen og paradontiets patologi
  • anvende viden om den supra- og subgingivale mikroflora ved gingiva sana, gingivitis og kronisk parodontitis
  • anvende viden om dannelsen og opbygningen af calculus
  • redegøre fro diagnostiske begreber og klassifikation af parodontale knogledefekter
  • anvende viden om ætiologiske sammenhænge og risikofaktorer for marginal parodontitis
  • anvende principper for diagnostik og sygdomsklassifikation af marginal parodontitis, herunder kroniske og aggressive sygdomseffekter
  • anvende viden om gingivitis’ og parodontitis’ histopatologi og patogenese samt parodontitis’ immunologi
  • forklare rygningens indflydelse på marginal parodontitis
  • planlægge information og instruktion for patienter med parodontitis marginalis chronica gravis i oprettelse af god mundhygiejne
  • analysere heling af parodontiet efter gennemført hygiejnefase hos patient med gingivitis og/eller parodontitis marginalis chronica levis/gravis
  • udvælge relevante håndinstrumenter og ultralydsinstrumenter til anvendelse ved depuration
  • forklare og have viden om supragingival kemisk plakkontrol
  • relatere forhold hos den enkelte patient til viden om forekomst og udbredelse af parodontal sygdom i befolkningen
  • forklare og have viden om indikationer og metoder for parodontalkirurgi
  • forklare helingen efter et parodontalkirurgisk indgreb
  • identificere, redegøre for og journalisere anamnestiske og kliniske fund hos patienter med parodontitis marginalis chronica levis og gravis
  • diagnosticere, uddrage konklusion af undersøgelsen og opstille behandlingsplan for hos patienter med parodontitis marginalis chronica levis og gravis
  • gennemføre en journaloptagelse sikkert og hurtigt, inden for 2-3 behandlingsseancer hos patienter med parodontitis marginalis chronica levis og gravis
  • komme med relevante forslag til en sekvensplan for behandlingen hos patienter med parodontitis marginalis chronica levis og gravis
  • diskutere resultatet af hygiejnefasen, endelig behandlingsplan inkl. vedligeholdelsesbehandling, samt prognoser for patienter med parodontitis marginalis chronica levis/gravis
  • vurdere et behandlingsforløb og komme med forslag til eventuel revision af behandlingsplanen
  • informere patienten om årsagen til marginal parodontitis, på en for patienten tilpasset måde for patienter med parodontitis marginalis chronica levis/gravis
  • informere og instruere patienter med parodontitis marginalis chronica levis/gravis i forbedring af mundhygiejne/​hjemmetandpleje, på en for patienten tilpasset måde
  • gennemføre en depuration rationelt, således at den tilvirkes forholdene hos patienten for patienter med parodontitis marginalis chronica levis/gravis
  • fjerne plak, supra- og subgingival calculus og andre plak-retinerende faktorer fra tænderne for patienter med parodontitits marginalis chronica levis/gravis
  • afgøre, hvornår depurationen er gennemført, samt efterfølgende vurdere det parodontale vævs respons for patienter med parodontitis marginalis chronica levis/gravis
  • fremlægge og diskutere PA-bachelorpatienten på 6. semester niveau
  • organisere og efterleve kravene til klinisk hygiejne
  • organisere et godt arbejdsklima og indgive pa¬tienten tillid i behandlingssituationen gennem ansvarsbevidst optræden og kommunikation
  • vurdere og diskutere resultatet af eget og andres arbejde og sætte dette i relation til patientens indsats


g) Klinisk oral fysiologi 2
Efter endt delkursus forventes den studerende at kunne:

  • redegøre for lokale og generelle lidelser med TMD (niveau 2)
  • redegøre for observation og farmakologisk, fysiurgisk eller okklusal terapi ved de almindeligste former for TMD og generelle lidelser med TMD (niveau 2)
  • redegøre for differentialdiagnostiske overvejelser med henblik på nedsat eller hæmmet kæbefunktion, ændrede okklusionsforhold, tandslid samt ansigtssmerter og hovedpine, herunder at bedømme sygdomskarakteristika og undersøgelser til at identificere tilstande med lignende symptomer og fund, men med anden baggrund end degenerative lidelser i kæbeleddet og myoser fra tyggemusklerne, og vurdere hvornår der er behov for henvisning til anden instans
  • observere eller foranstalte, udføre eller ordinere farmakologisk, fysiurgisk eller okklusal terapi ved de almindeligste former for TMD og generelle lidelser med TMD (niveau 2)
  • genkende, registrere, fortolke og reagere adækvat på afvigelser i det kliniske billede, der yder på en anden baggrund for symptomer og undersøgelsesfund degenerative lidelser i kæbeleddet og myoser fra tyggemusklerne
Tværfaglig eksamen 1
a) Dialogbaseret holdundervisning og øvelser
b) Kliniske øvelser
c) Forelæsninger og dialogbaseret holdundervisning
d) Dialogbaseret holdundervisning, kliniske øvelser og forelæsninger
e) Forelæsninger og dialogbaseret holdundervisning
f) Dialogbaseret holdundervisning, forelæsninger, opgaveløsning og kliniske øvelser
g) Dialogbaseret holdundervisning, forelæsninger, kliniske øvelser og skriftlig opgave
a) Endodontisk grundkursus indgår såvel i videns- som i færdighedssporet.
b) Endodonti, kliniske øvelser, indgår såvel i videns- som i færdighedssporet.
c) Intern medicin indgår i videnssporet.
d) Radiologi 2 indgår såvel i videns- som i færdighedssporet.
e) Patologisk anatomi indgår i videnssporet.
f) Parodontologi 2 indgår såvel i videns- som i færdighedssporet.
g) Klinisk oral fysiologi 2 indgår såvel i videns- som i færdighedssporet.

Den studerendes arbejdsbelastning for Tværfagligt kursus og eksamen 2 og OSKE fremgår samlet af OSKE.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 0
  • I alt
  • 0
Point
2,5 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Skriftlig aflevering
a) Deltagelse i øvelser, aflevering af opgave og gennemførelse præklinisk test
b) Deltagelse i kliniske øvelser
d) Deltagelse i kliniske øvelser
f) Aflevering af opgaver og deltagelse i kliniske øvelser og godkendt PA-bachelorpatient
g) Aflevering af opgaver samt deltagelse i kliniske øvelser og dialogbaseret holdundervisning
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse

For at opnå delkursusattester:

Se målbeskrivelsen