SODA11024U Samfunds- og retsodontologi samt oral diagnostik

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Community Dentistry, Forensic Dentistry and Oral Diagnostics

Uddannelse
Kandidatuddannelsen i odontologi - obligatorisk
Kursusindhold

Kurset omfatter to delelementer:

a) Samfundsodontologi og retsodontologi 
Kurset skal give den studerende forståelse for orale sundheds- og sygdomsmønstre i befolkningen samt tandplejens mål, struktur og funktion i relation til forskellige befolkningsgruppers behov for tandpleje. Herudover skal den studerende opnå kendskab til planlægning og evaluering af tandpleje, herunder forebyggelse og sundhedsfremme. De studerende skal forstå og kunne anvende gældende lovgrundlag og etiske regler med henblik på at kunne udøve virksomhed som tandlæge. Endelig skal de studerende kunne bistå offentlige myndigheder med opgaver, som løses af retsodontologer i deres samarbejde med politi og retsmedicinere. Den studerende skal kunne redegøre for disse forhold. Hovedvægten i undervisningen lægges på epidemiologi, sundhedssociologi, tandplejens organisation herunder sundhedsøkonomi, administrativ odontologi (lovgivning) samt retsodontologi.

b) Oral diagnostik 2
Kurset skal sætte den studerende i stand til at gennemføre undersøgelse, diagnostik og overordnet behandlingsplanlægning under hensyntagen til patientens ønsker og behov, sundhedstilstand og sociale situation. Det væsentligste indhold i kursus er: sygdoms- og sundhedsmodeller, den diagnostiske proces, behandlingsplanlægning, journal og nødbehandling.

Målbeskrivelser

a)Samfundsodontologi og retsodontologi
Efter endt delkursus og for at opnå delkursusattest skal den studerende kunne:

  • identificere sundhedspædagogiske interventionsstrategier
  • demonstrere principper for planlægning af sundhedsprogrammer/​tandpleje
  • være bekendt med kommunikation med ældre patienter og personalegrupper inden for ældreplejen og social- og sundhedssektoren
  • forklare demografiske forhold vedr. befolkningsstruktur og -udvikling
  • forklare sundhedsøkonomiske begreber og metoder
  • forklare tandplejerelevant indhold i Sundhedsloven, lov om autorisation af sundhedspersoner og sundhedsfaglig virksomhed
  • forklare patienters retsstilling, begreberne ”information og samtykke”, aktindsigt, tavshedspligt, videregivelse af oplysninger, krav til journalføring samt sanktionsbestemmelser
  • forklare tandplejesystemets opbygning og forskellige patientgruppers lovmæssige ret til tandpleje, herunder lovbaserede tilskudsmuligheder
  • redegøre for klagesagsbehandling i tandplejen
  • forklare retsodontologiske definitioner og sagsområder
  • gøre rede for procedurer i forbindelse med identifikation af personer
  • redegøre for forhold til bedømmelse af alder, køn og etnisk tilhørsforhold samt tand- og bidspor
  • redegøre for organisation af identifikationsarbejdet, datasammenligning og den odontologiske journals betydning i forbindelse med enkeltsager og massekatastrofer


b)
Oral diagnostik 2
Efter endt delkursus og for at opnå delkursusattest skal den studerende kunne:

  • gennemføre en systematisk diagnostisk undersøgelse på et overordnet niveau under hensyntagen til forskellige diagnostiske fremgangsmåder hos patienter med forskellige behandlingsbehov og ønsker
  • vurdere resultatet af patientundersøgelse og kunne foreslå behandlingsplaner, som tager hensyn til patientens ønsker og behov samtidig med at behandlingen opfylder de krav, der stilles til god odontologisk praksis
  • foretage nødvendig diagnostik og behandling af patienter, der kommer til akut nødbehandling
  • anvende fagspecifik terminologi i klinikken og i journalføringen
  • analysere sygdoms- og sundhedsmodeller og finde sammenhæng til diagnostik og behandling
  • vurdere pålideligheden og relevansen af sygdomsdata
  • redegøre for diagnosebeslutningen og sygdomsklassifikationen
  • redegøre for sygejournalens struktur og funktion
a) Forelæsninger samt dialogbaseret holdundervisning. Rapportskrivning
samt ekstramurale aktiviteter i form af et praktikophold
b) Dialogbaseret holdundervisning, forelæsninger, klinikker og kliniske øvelser
Kurset indgår i videns- og holdnings-/​professionssporet.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 4
  • Forberedelse
  • 8
  • Forelæsninger
  • 20
  • Holdundervisning
  • 10
  • Praktiske øvelser
  • 21
  • I alt
  • 63
Point
2,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve, 4 timer med opsyn.
---
Krav til indstilling til eksamen
Kursusattest i samfunds- og retsodontologi samt oral diagnostik.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
bortset fra hjælpemidler, der muliggør ekstern kommunikation.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
2014
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:

Epidemiologi:

  • overordnet redegøre for epidemiologiske metoder og teori
  • forklare begreberne "setting", årsag - virkning samt confounding og kontrol heraf
  • redegøre for forskellige epidemiologiske designs
  • bruge epidemiologiske sygdomsmål såsom prævalens og incidens, relative risiko, odds ratio
  • demonstrere viden om følgende begreber indenfor screening: sensitivitet, specificitet, prædiktiv værdi, samt kalibrering
  • forklare aktuelle og fremtidige tandsygdomspanoramaer i Danmark
  • bruge odontologiske data-bank-systemer for surveillance, Sundhedsstyrelsens SCOR-register og Sundhedsstyrelsens register for voksenbefolkningen
  • redegøre for dataindsamlingsmetoder i oral epidemiologi


Sundhedssociologi:

  • diskutere sundhed/sygdom som sociale fænomener samt sociale årsager til sygdom
  • forklare social struktur og funktion, herunder sociale klasser, social mobilitet, normer, værdier og roller
  • demonstrere viden om befolkningens viden, holdning og adfærd i relation til tandpleje
  • redegøre for befolkningens udnyttelse af tandplejesystemet
  • redegøre for sygdomsadfærd, sundhedsadfærd, sygerolle, patientrolle og terapeutrolle
  • forklare socialpsykologiske og sociologiske teorier for sundheds- og sygdomsadfærd
  • identificere sundhedspædagogiske interventionsstrategier



Organisation af tandpleje:

  • demonstrere principper for planlægning af sundhedsprogrammer/​tandpleje
  • være bekendt med kommunikation med ældre patienter og personalegrupper inden for ældreplejen og social- og sundhedssektoren
  • forklare demografiske forhold vedr. befolkningsstruktur og -udvikling
  • forklare sundhedsøkonomiske begreber og metoder


Administrativ odontologi og retsodontologi:

  • forklare tandplejerelevant indhold i Sundhedsloven, lov om autorisation af sundhedspersoner og sundhedsfaglig virksomhed
  • forklare patienters retsstilling, begreberne ”information og samtykke”, aktindsigt, tavshedspligt, videregivelse af oplysninger, krav til journalføring samt sanktionsbestemmelser
  • forklare tandplejesystemets opbygning og forskellige patientgruppers lovmæssige ret til tandpleje, herunder lovbaserede tilskudsmuligheder
  • redegøre for klagesagsbehandling i tandplejen
  • forklare retsodontologiske definitioner og sagsområder
  • gøre rede for procedurer i forbindelse med identifikation af personer
  • redegøre for forhold til bedømmelse af alder, køn og etnisk tilhørsforhold samt tand- og bidspor
  • redegøre for organisation af identifikationsarbejdet, datasammenligning og den odontologiske journals betydning i forbindelse med enkeltsager og massekatastrofer


Oral diagnostik:

  • redegøre for sygdoms- og sundhedsmodeller i relation til diagnostik og behandling
  • redegøre for diagnosebeslutning og sygdomsklassifikation
  • redegøre for patientjournalens struktur og funktion