SODA11002U Kursus i oral rehabilitering 1

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Course in Oral Rehabilitation 1

Uddannelse
Kandidatuddannelsen i odontologi - obligatorisk
Kursusindhold

Kurset består af tre delelementer:
a1) Indirekte enkelttandsrestaureringer, blokkursus
Kurset skal give den studerende indgående forståelse for støbte og plastiske opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede kroner, herunder materialemæssige egenskaber og materialernes anvendelse i den kliniske situation. Under vejledning skal den studerende kunne vurdere behandlingsindikation og sættes i stand til at kunne udføre sådanne restaureringer af enkelttænder. Det væsentligste indhold i kursus omfatter materialelære, behandlingsbehov og -planlægning, klinisk gennemførelse samt prognosevurdering for indirekte tandfarvede indlæg og kroner.

a2) Indirekte enkelttandsrestaureringer, kliniske øvelser

Ved afslutningen af øvelsesforløbet på 1. semester skal den studerende have opnået en vis erfaring i at vurdere behandlingsindikation for tandfarvede indlæg og kroner samt kunne fremstille sådanne på patient.

b1) Indirekte flertandsrestaureringer
Kurset skal give den studerende indgående forståelse for indirekte flertandsretaureringer (broer, sammenloddede kroner), herunder materialemæssige egenskaber og materialernes anvendelse i den kliniske situation. Under vejledning skal den studerende kunne vurdere behandlingsindikation og sættes i stand til at kunne udføre sådanne restaureringer. Det væsentligste indhold i kursus er: materialelære, indikationer, behandlingsplanlægning, klinisk gennemførelse, kvalitetsvurdering og prognose for broer og sammenloddede kroner.

b2) Indirekte flertandsrestaureringer

Ved afslutningen af øvelsesforløbet på 1. semester skal den studerende have opnået en vis erfaring i at vurdere behandlingsindikation og forklare biologiske reaktioner og biomekaniske forhold samt kliniske procedurer i forbindelse med fremstilling af indirekte flertandsrestaureringer. De kliniske øvelser skal give de studerende indsigt i at behandle patienter med mindre broer.

c1) Aftagelig protetik

Kurset skal give de studerende forståelse for fagområdets teoretiske indhold således at de bliver i stand til at vurdere behandlingsbehov og redegøre for biologiske og fysiske principper for aftagelige proteser. Endvidere skal de studerende forstå de kliniske procedurer i forbindelse med fremstillingen af aftagelige proteser. Det væsentligste indhold i kursus er: materialelære, biologiske aspekter, parodontale overvejelser, indikationer,  behandlingsplanlægning, klinisk gennemførelse.

c2) Partielle proteser, kliniske øvelser
Ved afslutning af de kliniske øvelser skal den studerende have opnået forståelse for og være i stand til at anvende principperne for partielle protesers fremstilling i patientbehandlingen.

Målbeskrivelser
a1) Indirekte enkelttandsrestaureringer, blokkursus
Efter endt delkursus forventes den studerende at kunne:
  • udarbejde en behandlingsplan og forklare indikation for anvendelse af støbte og plastiske opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede kroner
  • redegøre for sammensætning, kemiske, fysiske, biologiske og kliniske egenskaber for materialer til støbte og plastiske opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede kroner samt retentionscementer og provisorier
  • demonstrere kendskab til og kunne forklare principper for CAD-CAM teknik til fremstilling af keramiske kroner
  • redegøre for principper for præparation til støbte og plastiske opbygninger samt indirekte tandfarvede facader og kroner samt udføre disse på fantom
  • fremstille tandfarvede provisoriske restaureringer på fantom
  • redegøre for og anvende principper og metoder for tilpasning, cementering og polering af støbte og plastiske opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede kroner på fantom/ekstraheret tand
  • redegøre for biologiske og tekniske komplikationer i forbindelse med behandling med støbte og plastiske opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede kroner
  • analysere prognose for behandling med støbte og plastiske opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede kroner
  • erkende vigtigheden af en kvalitetsbevidst holdning til eget arbejde og adfærd
  • erkende og acceptere at indsigt og omhu er medbestemmende for kvaliteten af støbte og plastiske opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede kroner


a2) Indirekte enkelttandsrestaureringer, kliniske øvelser
Efter endt delkursus forventes den studerende at kunne:

  • redegøre for behandlingsplan og indikation for anvendelse af støbte og plastiske opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede kroner
  • redegøre for principper for præparation til støbte og plastiske opbygninger samt indirekte tandfarvede kroner samt udføre disse på patient
  • fremstille tandfarvede provisoriske restaureringer på patient
  • planlægge og udføre kommunikation med dentallaboratorium vedrørende laboratorietekniske arbejder
  • redegøre for og anvende principper og metoder for tilpasning, cementering og polering af støbte og plastiske opbygninger samt indirekte tandfarvede kroner på patient
  • vurdere biologiske og tekniske komplikationer i forbindelse med behandling med støbte og plastiske opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede kroner
  • vurdere kvalitet af støbte og plastiske opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede kroner samt redegøre for, om der er behov for renovering, reparation eller omlavning
  • redegøre for prognose for behandling med støbte og plastiske opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede kroner
  • erkende vigtigheden af en kvalitetsbevidst holdning til eget arbejde og adfærd
  • erkende og acceptere at indsigt og omhu er medbestemmende for kvaliteten af støbte og plastiske opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede kroner


b1)
Indirekte flertandsrestaureringer, blokkursus
Efter endt delkursus forventes den studerende at kunne:

  • udarbejde, fremlægge og diskutere journal, behandlingsplan samt redegøre for indikationer og kontraindikationersamt konstruktion af forskellige typer af indirekte flertandsrestaureringer (broer)
  • redegøre for biologiske, biomekaniske, materialetekniske og æstetiske principper for broer og brobehandling
  • redegøre for prognose samt komplikationer i forbindelse med broer og brobehandling


b2)
Indirekte flertandsrestaureringer, kliniske øvelser
Efter endt delkursus forventes den studerende at kunne:

  • redegøre for principper for præparationer til forskellige brotyper samt udføre disse på patient
  • redegøre for formålet med provisoriske bro samt fremstille denne på patient
  • planlægge behandlingssekvenser og kommunikere med dentallaboratorium vedrørende laboratorietekniske arbejder
  • redegøre for og anvende principper og metoder for tilpasning, cementering af bro på patient
  • vurdere biologiske og tekniske forhold samt patientrelaterede forhold i forbindelse med brobehandling
  • vurdere kvaliteten af broer samt redegøre for, om der er behov for korrektion, reparation eller omlavning
  • redegøre for prognose for behandling med broer
  • erkende vigtigheden af en kvalitetsbevidst holdning til eget arbejde og adfærd
  • erkende og acceptere at indsigt og omhu er medbestemmende for kvaliteten af broer


c1)
Aftagelig protetik, blokkursus
Efter endt delkursus forventes den studerende at kunne:

  • redegøre for undersøgelse, anamnese, diagnoser, behandlingsplan, indikation, kontraindikation samt retention og stabilitet af aftagelige proteser
  • beskrive, fremlægge og diskutere protesekonstruktioner
  • redegøre for kemiske, fysiske, mekaniske, biologiske og teknologiske forhold ved aftagelige proteser
  • redegøre for fremstilling, kvalitetsvurdering og vedligeholdelse af aftagelige proteser herunder samarbejde med dentallaboratorier
  • redegøre for knogleforandringer efter tandekstraktion og ved anvendelse af aftagelig protetik samt redegørefor diagnostik og behandling af slimhindeforandringer hos protesebærere
  • forklare epidemiologiske undersøgelser og diskutere biologiske og tekniske komplikationer ved aftagelige proteser


c2)
Partielle proteser, kliniske øvelser
Efter endt delkursus forventes den studerende at kunne:

  • optage en relevant anamnese, udføre en klinisk undersøgelse, opstille diagnoser og beskrive konstruktion og behandlingsplan i journal
  • vurdere indikationer og kontraindikationer for at fremstille partielle proteser samt analysere studiemodeller, proteseunderlag, proteserummets anatomi og retentionsforhold
  • vælge materiale til partielle protese og redegøre for aftrykstagning, registrering, tandopstilling, indprøvning, kvalitetskontrol og hygiejniske aspekter for aftagelige proteser
  • redegøre for og udføre rebasering/duplikering af partielle proteser samt erkende vigtigheden af en kvalitetsbevidst holdning til eget arbejde og adfærd

 

a1) Undervisningen gennemføres ved dialogbaseret holdundervisning, forelæsninger, opgaveløsning og patientbehandling
a2) Klinisk øvelsesundervisning
b1) Undervisningen gennemføres ved dialogpræget holdundervisning,
forelæsninger, opgaveløsning, fantomøvelser og patientbehandling
b2) Klinisk øvelsesundervisning
c1) Undervisningen gennemføres ved dialogbaseret holdundervisning,
forelæsninger, opgaveløsning og prækliniske øvelser
c2) Klinisk øvelsesundervisning
a1) Indirekte enkelttandsrestaureringer, blokkursus, indgår i videns, -færdigheds- og holdnings-/​professionssporet.
a2) Indirekte enkelttandsrestaureringer, kliniske øvelser, indgår i videns- og færdighedsporet
b1) Indirekte flertandsrestaureringer, blokkursus, indgår i videns- og færdighedssporet
b2) Indirekte flertandsrestaureringer, kliniske øvelser, indgår i videns,- færdigheds- og holdnings-/​professionssporet
c1) Aftagelig protetik, blokkursus, indgår i videns-, færdigheds- og holdnings-/​professionssporet
c2) Partielle proteser, kliniske øvelser, indgår i videns-, færdigheds- og holdnings-/​professionssporet
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 49
  • Forelæsninger
  • 28
  • Holdundervisning
  • 24
  • Praktiske øvelser
  • 174
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Skriftlig aflevering
Deltagelse i øvelsesundervisning og aflevering af opgaver
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse
For at opnå delkursusattester skal den studerende kunne:
Se målbeskrivelsen