SODA11002U Kursus i oral rehabilitering 1
Course in Oral Rehabilitation 1
Kurset består af tre delelementer:
a1) Indirekte enkelttandsrestaureringer,
blokkursus
Kurset skal give den studerende indgående forståelse for støbte og
plastiske opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede
kroner, herunder materialemæssige egenskaber og materialernes
anvendelse i den kliniske situation. Under vejledning skal den
studerende kunne vurdere behandlingsindikation og sættes i stand
til at kunne udføre sådanne restaureringer af enkelttænder. Det
væsentligste indhold i kursus omfatter materialelære,
behandlingsbehov og -planlægning, klinisk gennemførelse samt
prognosevurdering for indirekte tandfarvede indlæg og kroner.
a2) Indirekte enkelttandsrestaureringer, kliniske øvelser
Ved afslutningen af øvelsesforløbet på 1. semester skal den
studerende have opnået en vis erfaring i at vurdere
behandlingsindikation for tandfarvede indlæg og kroner samt kunne
fremstille sådanne på patient.
b1) Indirekte flertandsrestaureringer
Kurset skal give den studerende indgående forståelse for indirekte
flertandsretaureringer (broer, sammenloddede kroner), herunder
materialemæssige egenskaber og materialernes anvendelse i den
kliniske situation. Under vejledning skal den studerende kunne
vurdere behandlingsindikation og sættes i stand til at kunne udføre
sådanne restaureringer. Det væsentligste indhold i kursus er:
materialelære, indikationer, behandlingsplanlægning, klinisk
gennemførelse, kvalitetsvurdering og prognose for broer og
sammenloddede kroner.
b2) Indirekte flertandsrestaureringer
Ved afslutningen af øvelsesforløbet på 1. semester skal den
studerende have opnået en vis erfaring i at vurdere
behandlingsindikation og forklare biologiske reaktioner og
biomekaniske forhold samt kliniske procedurer i forbindelse med
fremstilling af indirekte flertandsrestaureringer. De kliniske
øvelser skal give de studerende indsigt i at behandle patienter med
mindre broer.
c1) Aftagelig protetik
Kurset skal give de studerende forståelse for fagområdets
teoretiske indhold således at de bliver i stand til at vurdere
behandlingsbehov og redegøre for biologiske og fysiske principper
for aftagelige proteser. Endvidere skal de studerende forstå de
kliniske procedurer i forbindelse med fremstillingen af aftagelige
proteser. Det væsentligste indhold i kursus er: materialelære,
biologiske aspekter, parodontale overvejelser, indikationer,
behandlingsplanlægning, klinisk gennemførelse.
c2) Partielle proteser, kliniske øvelser
Ved afslutning af de kliniske øvelser skal den studerende have
opnået forståelse for og være i stand til at anvende principperne
for partielle protesers fremstilling i
patientbehandlingen.
Efter endt delkursus forventes den studerende at kunne:
- udarbejde en behandlingsplan og forklare indikation for anvendelse af støbte og plastiske opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede kroner
- redegøre for sammensætning, kemiske, fysiske, biologiske og kliniske egenskaber for materialer til støbte og plastiske opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede kroner samt retentionscementer og provisorier
- demonstrere kendskab til og kunne forklare principper for CAD-CAM teknik til fremstilling af keramiske kroner
- redegøre for principper for præparation til støbte og plastiske opbygninger samt indirekte tandfarvede facader og kroner samt udføre disse på fantom
- fremstille tandfarvede provisoriske restaureringer på fantom
- redegøre for og anvende principper og metoder for tilpasning, cementering og polering af støbte og plastiske opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede kroner på fantom/ekstraheret tand
- redegøre for biologiske og tekniske komplikationer i forbindelse med behandling med støbte og plastiske opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede kroner
- analysere prognose for behandling med støbte og plastiske opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede kroner
- erkende vigtigheden af en kvalitetsbevidst holdning til eget arbejde og adfærd
- erkende og acceptere at indsigt og omhu er medbestemmende for kvaliteten af støbte og plastiske opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede kroner
a2) Indirekte enkelttandsrestaureringer, kliniske øvelser
Efter endt delkursus forventes den studerende
at kunne:
- redegøre for behandlingsplan og indikation for anvendelse af støbte og plastiske opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede kroner
- redegøre for principper for præparation til støbte og plastiske opbygninger samt indirekte tandfarvede kroner samt udføre disse på patient
- fremstille tandfarvede provisoriske restaureringer på patient
- planlægge og udføre kommunikation med dentallaboratorium vedrørende laboratorietekniske arbejder
- redegøre for og anvende principper og metoder for tilpasning, cementering og polering af støbte og plastiske opbygninger samt indirekte tandfarvede kroner på patient
- vurdere biologiske og tekniske komplikationer i forbindelse med behandling med støbte og plastiske opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede kroner
- vurdere kvalitet af støbte og plastiske opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede kroner samt redegøre for, om der er behov for renovering, reparation eller omlavning
- redegøre for prognose for behandling med støbte og plastiske opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede kroner
- erkende vigtigheden af en kvalitetsbevidst holdning til eget arbejde og adfærd
- erkende og acceptere at indsigt og omhu er medbestemmende for kvaliteten af støbte og plastiske opbygninger samt indirekte fremstillede tandfarvede kroner
b1)Indirekte flertandsrestaureringer,
blokkursus
Efter endt delkursus forventes den studerende at kunne:
- udarbejde, fremlægge og diskutere journal, behandlingsplan samt redegøre for indikationer og kontraindikationersamt konstruktion af forskellige typer af indirekte flertandsrestaureringer (broer)
- redegøre for biologiske, biomekaniske, materialetekniske og æstetiske principper for broer og brobehandling
- redegøre for prognose samt komplikationer i forbindelse med broer og brobehandling
b2)Indirekte flertandsrestaureringer, kliniske
øvelser
Efter endt delkursus forventes den studerende at kunne:
- redegøre for principper for præparationer til forskellige brotyper samt udføre disse på patient
- redegøre for formålet med provisoriske bro samt fremstille denne på patient
- planlægge behandlingssekvenser og kommunikere med dentallaboratorium vedrørende laboratorietekniske arbejder
- redegøre for og anvende principper og metoder for tilpasning, cementering af bro på patient
- vurdere biologiske og tekniske forhold samt patientrelaterede forhold i forbindelse med brobehandling
- vurdere kvaliteten af broer samt redegøre for, om der er behov for korrektion, reparation eller omlavning
- redegøre for prognose for behandling med broer
- erkende vigtigheden af en kvalitetsbevidst holdning til eget arbejde og adfærd
- erkende og acceptere at indsigt og omhu er medbestemmende for kvaliteten af broer
c1)Aftagelig protetik, blokkursus
Efter endt delkursus forventes den studerende at kunne:
- redegøre for undersøgelse, anamnese, diagnoser, behandlingsplan, indikation, kontraindikation samt retention og stabilitet af aftagelige proteser
- beskrive, fremlægge og diskutere protesekonstruktioner
- redegøre for kemiske, fysiske, mekaniske, biologiske og teknologiske forhold ved aftagelige proteser
- redegøre for fremstilling, kvalitetsvurdering og vedligeholdelse af aftagelige proteser herunder samarbejde med dentallaboratorier
- redegøre for knogleforandringer efter tandekstraktion og ved anvendelse af aftagelig protetik samt redegørefor diagnostik og behandling af slimhindeforandringer hos protesebærere
- forklare epidemiologiske undersøgelser og diskutere biologiske og tekniske komplikationer ved aftagelige proteser
c2)Partielle proteser, kliniske øvelser
Efter endt delkursus forventes den studerende
at kunne:
- optage en relevant anamnese, udføre en klinisk undersøgelse, opstille diagnoser og beskrive konstruktion og behandlingsplan i journal
- vurdere indikationer og kontraindikationer for at fremstille partielle proteser samt analysere studiemodeller, proteseunderlag, proteserummets anatomi og retentionsforhold
- vælge materiale til partielle protese og redegøre for aftrykstagning, registrering, tandopstilling, indprøvning, kvalitetskontrol og hygiejniske aspekter for aftagelige proteser
- redegøre for og udføre rebasering/duplikering af partielle proteser samt erkende vigtigheden af en kvalitetsbevidst holdning til eget arbejde og adfærd
a2) Klinisk øvelsesundervisning
b1) Undervisningen gennemføres ved dialogpræget holdundervisning,
forelæsninger, opgaveløsning, fantomøvelser og patientbehandling
b2) Klinisk øvelsesundervisning
c1) Undervisningen gennemføres ved dialogbaseret holdundervisning,
forelæsninger, opgaveløsning og prækliniske øvelser
c2) Klinisk øvelsesundervisning
a2) Indirekte enkelttandsrestaureringer, kliniske øvelser, indgår i videns- og færdighedsporet
b1) Indirekte flertandsrestaureringer, blokkursus, indgår i videns- og færdighedssporet
b2) Indirekte flertandsrestaureringer, kliniske øvelser, indgår i videns,- færdigheds- og holdnings-/professionssporet
c1) Aftagelig protetik, blokkursus, indgår i videns-, færdigheds- og holdnings-/professionssporet
c2) Partielle proteser, kliniske øvelser, indgår i videns-, færdigheds- og holdnings-/professionssporet
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 49
- Forelæsninger
- 28
- Holdundervisning
- 24
- Praktiske øvelser
- 174
- I alt
- 275
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- KursusdeltagelseSkriftlig afleveringDeltagelse i øvelsesundervisning og aflevering af opgaver
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SODA11002U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- 90 deltagere
- Studienævn
- Odontologisk Studienævn
Udbydende institut
- Odontologisk Institut
Kursusansvarlige
- Klaus Gotfredsen (3-71726d46797b746a34717b346a71)