SMEA09018U Klinisk kursus i intern medicin I
Årgang 2014/2015
Engelsk titel
Clinical Course in Internal Medicine I
Uddannelse
Kandidatuddannelsen i medicin
- obligatorisk
Kursusindhold
Forløbet er indledningen
af den praktiske kliniske uddannelse i de medicinske principper og
procedurer, som danner grundlag for diagnosticering og behandling
af patienter, der dagligt udredes på medicinske afdelinger
(stationær afdeling, ambulatorium, skadestue). Desuden at bibringe
den studerende kompetencer, der muliggør sikker og optimal terapi
med blodkomponenter.
Målbeskrivelser
Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:
- Anvende de mest grundlæggende basale, kliniske færdigheder, som er nødvendige for den nyuddannede læge, herunder at opnå en grundlæggende indsigt i, hvordan almindelige medicinske sygdomme præsenterer sig, diagnosticeres og behandles
- Anvende teoretisk indsigt i og praktisk forståelse for samarbejdet med de parakliniske fag
- Anvende praktiske færdigheder i at omgås patienter og personale og i at omsætte teoretisk viden til praktisk handling for at lindre og helbrede både på et klinisk og et socialt niveau
- Forklare betydningen af samarbejde med parakliniske fag inden for klinisk virksomhedAnvende en teoretisk viden om og en praktisk erfaring med de medicinske sygdomme og problemstillinger, lægen ofte møder på hospitalsafdelinger
- Bedømme – med respekt – patientens samlede situation under hospitalisering
- Udføre med en vis grad af rutine anamneseoptagelse, objektiv undersøgelse, medicinskjournaloptagelse, forberedelse af en relevant, præliminær undersøgelses- og behandlingsplan, basal fortolkning af parakliniske undersøgelsesresultater samt vurdering af mulige differentialdiagnoser på et indledende niveau.
Desuden kan den studerende følgende vedr. transfusionsmedicin (blodtypeserologi):
Erytrocytters immunologi:
- Redegøre for AB0- og Rhesus-systemerne
- Angive eksistensen af andre klinisk vigtige blodtypesystemer
- Redegøre for klassifikationen af blodtype alloantistoffer (komplette/inkomplette,egulære/irregulære, naturlige/immune, intravaskulært hæmolytiske/ekstravaskulært hæmolytiske)
- Redegøre for direkte og indirekte antiglobulin-test
- Redegøre for den immunologiske mekanisme bag erytroblastose
- Redegøre for profylaksen mod Rhesus-erytroblastose
Blodkomponenter:
- Beskrive bloddonorkriterier og bloddonortapning
- Redegøre for de tre væsentligste blodkomponenter
- Beskrive deres fremstilling og omtrentlige sammensætning
Blodkomponentterapi:
- Analysere før behandling med blodkomponenter: Blodtype, BAS test/forlig, antistofscreen
- Redegøre for praksis ved behandling med de tre typer blodkomponenter: Forligelighedsregler, universaldonorblod, indikation (triggerværdier), blodkomponentterapi af massivt blødende patienter.
Transfusionskomplikationer:
- Redegøre for opdelingen af transfusionskomplikationer i akutte/forsinkede respektive immunologiske/non-immunologiske
- Redegøre for den febrile non-hæmolytiske, den urtikarielle og de hæmolytiske transfusionskomplikationer
Undervisningsform
Ophold på kliniske
afdelinger, forelæsninger, holdundervisning og øvelser
Bemærkninger
Den studerendes
arbejdsbelastning ved eksamen i klinisk introduktion, intern
medicin og kirurgi er registreret i arbejdsbelastningen under
klinisk kursus i intern medicin I og klinisk kursus i kirurgi I.
Kursussproget er dansk - men engelsktalende undervisere kan forekomme i mindre omfang.
Kursussproget er dansk - men engelsktalende undervisere kan forekomme i mindre omfang.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 181
- Forelæsninger
- 6
- Holdundervisning
- 3
- Klinik
- 222
- I alt
- 412
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- PortfolioKursusdeltagelseGodkendt kursusattest opnås på baggrund af godkendt deltagelse i undervisningen og godkendt logbog. Obligatoriske elementer fremgår af logbog.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
En intern bedømmer
Kriterier for bedømmelse
For at opnå godkendelse af logbog og dermed opnå kursusattest skal den studerende kunne:
- Anvende de mest grundlæggende basale, kliniske færdigheder, som er nødvendige for den nyuddannede læge, herunder at opnå en grundlæggende indsigt i, hvordan almindelige medicinske sygdomme præsenterer sig, diagnosticeres og behandles
- Anvende teoretisk indsigt i og praktisk forståelse for samarbejdet med de parakliniske fag
- Anvende praktiske færdigheder i at omgås patienter og personale og i at omsætte teoretisk viden til praktisk handling for at lindre og helbrede både på et klinisk og et socialt niveau
- Forklare betydningen af samarbejde med parakliniske fag inden for klinisk virksomhedAnvende en teoretisk viden om og en praktisk erfaring med de medicinske sygdomme og problemstillinger, lægen ofte møder på hospitalsafdelinger
- Bedømme – med respekt – patientens samlede situation under hospitalisering
- Udføre med en vis grad af rutine anamneseoptagelse, objektiv undersøgelse, medicinskjournaloptagelse, forberedelse af en relevant, præliminær undersøgelses- og behandlingsplan, basal fortolkning af parakliniske undersøgelsesresultater samt vurdering af mulige differentialdiagnoser på et indledende niveau.
Desuden skal den studerende kunne følgende vedr. transfusionsmedicin (blodtypeserologi):
Erytrocytters immunologi:
- Redegøre for AB0- og Rhesus-systemerne
- Angive eksistensen af andre klinisk vigtige blodtypesystemer
- Redegøre for klassifikationen af blodtype alloantistoffer (komplette/inkomplette,egulære/irregulære, naturlige/immune, intravaskulært hæmolytiske/ekstravaskulært hæmolytiske)
- Redegøre for direkte og indirekte antiglobulin-test
- Redegøre for den immunologiske mekanisme bag erytroblastose
- Redegøre for profylaksen mod Rhesus-erytroblastose
Blodkomponenter:
- Beskrive bloddonorkriterier og bloddonortapning
- Redegøre for de tre væsentligste blodkomponenter
- Beskrive deres fremstilling og omtrentlige sammensætning
Blodkomponentterapi:
- Analysere før behandling med blodkomponenter: Blodtype, BAS test/forlig, antistofscreen
- Redegøre for praksis ved behandling med de tre typer blodkomponenter: Forligelighedsregler, universaldonorblod, indikation (triggerværdier), blodkomponentterapi af massivt blødende patienter.
Transfusionskomplikationer:
- Redegøre for opdelingen af transfusionskomplikationer i akutte/forsinkede respektive immunologiske/non-immunologiske
- Redegøre for den febrile non-hæmolytiske, den urtikarielle og de hæmolytiske transfusionskomplikationer
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SMEA09018U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår og Forår
- Skemagruppe
- Se Syllabus
- Kursuskapacitet
- Forbeholdt medicinstuderende ved KU
- Studienævn
- Studienævnet for Medicin
Udbydende institut
- Institut for Klinisk Medicin
Kursusansvarlige
- Henrik C. Arendrup (6-70696b37373a45787a736933707a336970)
Hovedansvarlig - Morten Hanefeld Dziegiel
(15-7b7d8082737c3c728877737577737a4e807375777d7c763c7279)
Delkursusleder, blodtypeserologi. mail:morten.dziegiel@rh.regionh.dk
Kursussekretær: Dorte Sällberg: e-mail:
dortea.sallberg@sund.ku.dk
Gemt den
30-04-2014