SMEA09016E Eksamen i pædiatri

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Exam in Paediatrics

Uddannelse
Kandidatuddannelsen i medicin - obligatorisk
I eksamen evalueres klinisk kursus i pædiatri.

Den studerendes arbejdsbelastning ved eksamen i pædiatri er registreret under klinisk kursus i pædiatri.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 0,5
  • I alt
  • 0,5
Point
5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 minutter med opsyn.
Mundtlig prøve med 30 minutters forberedelse.
Video-case indgår ikke i forberedelsen.
Krav til indstilling til eksamen
Bestået klinisk kursus i psykiatri inklusiv børne- og ungdomspsykiatri
Bestået klinisk kursus i neurologi og neurokirurgi
Bestået kursus i klinisk socialmedicin og rehabilitering
Bestået eksamen i neurologi, neurokirurgi og psykiatri inklusiv børne- og ungdomspsykiatri
Bestået eksamen i klinisk socialmedicin og rehabilitering
Bestået klinisk kursus i oftalmologi/bestået valgfrit klinisk kursus i oftalmologi på engelsk
Bestået klinisk kursus i oto-rhino-laryngologi/bestået valgfrit klinisk kursus i oto-rhino-laryngologi på engelsk
Bestået klinisk kursus i dermato-venerologi/bestået valgfrit klinisk kursus i dermato-venerologi på engelsk
Bestået eksamen i dermato-venerologi
Bestået eksamen i oftalmologi
Bestået eksamen i oto-rhino-laryngologi
Hjælpemidler
Uden hjælpemidler
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Se eksamensplan
Kriterier for bedømmelse

 For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:

  • Ud fra en skriftlig case-beskrivelse skal den studerende kunne:
  • Identificere de klinisk vigtigste oplysninger i casen
  • Angive en eller flere mulige problemer (diagnoser)
  • Angive en eller flere relevante observationer og kliniske eller parakliniske undersøgelser og angive, hvordan disse skal prioriteres indbyrdes og i forhold til behandling
  • Foreslå en eller flere relevante behandlinger
  • Demonstrere hvordan familie og barn kan informeres og eventuelt rådgives
  • Diskutere ætiologi og patofysiologi
  • Vurdere hvad der ville ske, hvis barnet ikke blev behandlet
  • Vurdere den forventede behandlingseffekt

Ud fra video-case skal den studerende kunne:

  • Angive det der primært kan observeres ved barnet med relevante fagtermer og også gerne med almindelige ord
  • Angive relevante diagnostiske muligheder
  • Diskutere hvordan barnets almentilstand, størrelse i forhold til alder, ernæringstilstand og psykomotoriske udvikling er          
  • Foreslå relevante undersøgelser og behandlinger