SFOK09121U Velfærdsteknologi og motivation i Rehabilitering
E-health and Motivation in Rehabilitation
Velfærdsteknologi er det nye sort indenfor sundhed. Det stigende antal ældre og patienter med kroniske sygdomme og en ændring i sundhedsvæsenet til færre og større sygehuse har drevet udviklingen af teknologiske løsninger så patienter og borgere nu kan behandles i eget hjem for en lang række sygdomme.
Velfærdsteknologi har igennem de sidste år vundet indpas i rehabiliteringen af en lang række sygdommer med brug af sensorer, skærm- og mobilløsninger.
I løbet af kurset introduceres du til den nyeste teknologi
indenfor rehabilitering. Teknologien spænder fra brugen af apps,
tablets og mobiltelefoner til udviklingen af sensorer, der kan måle
alt fra hjerterytmer, blodsukker og lungekapacitet til fysisk
aktivitet og kvalitet af søvn. Sociale medier og ny teknologi
tillader ligeledes patienter at interagere med hinanden og
sundhedsvæsenet på distancen og specialiseret rehabilitering vil i
fremtiden kunne tilbydes borgere i alle egne af landet via
teknologi.
Motivation for at gennemføre og bevare livsstilsforandringer bliver
den afgørende faktor for at skabe vedvarende forandring. Derfor
bliver en grundig forståelse af motivation central i fremtidens
rehabilitering og anvendelsen af teknologi til motivationsstøtte et
udviklings og vækstområde i fremtidens sundhedssystem.
På kurset vil du stifte bekendtskab med de forskere fra CopenRehab, der udvikler, tilpasser og anvender velfærdsteknologi i interaktion med de faktiske brugere (borgere og patienter) til rehabilitering over distancen. Patientgrupperne med så forskellige sygdomme som KOL, diabetes, stroke, muskel-skelet sygdomme indgår aktuelt i forskningsprojekter, hvor velfærdsteknologi anvendes til at stimulere disse patienter til fysisk aktivitet, og ”empower” dem til bedre egen-behandling. Teknologier med afsæt i spilteori og spilindustrien forventes at have store anvendelses muligheder i fremtiden rehabilitering i et forsøg til at øge motivationen hos brugerne.
Den studerende skal efter endt kursus:
- have tilegnet sig en indsigt i muligheder og udfordringer i brugen af velfærdsteknologi i relation til centrale sundhedsvidenskabelige problemstillinger inden for sygdomsforebyggelse, rehabilitering og sundhedsfremme. Endvidere skal den studerende tilegne sig indblik i hvordan teknologi udvikles og tilpasse borgerens behov og forventninger. Den studerende skal herudfra blive i stand til at udarbejde folkesundhedsvidenskabelige problemstillinger til belysning af forandringer og udfordringer i arbejdsopgaver inden for sundhedsområdet og belyse dilemmaer i anvendelsen af specifikke velfærdsteknologier.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 30
- Forberedelse
- 215
- Holdundervisning
- 30
- I alt
- 275
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringKursusopgave som udarbejdes sideløbende med undervisningen
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
- Se eksamensplanen
Kriterier for bedømmelse
For at bestå skal den studerende med den afsluttende kursusopgave kunne demonstrere:
- evne til at udvælge relevant pensumlitteratur i udarbejdelsen af en folkesundhedsvidenskabelig problemformulering og herved udvise en selvstændig afgrænsning af et problemfelt inden for temaet velfærdsteknologi og rehabilitering;
- velargumenteret vurdering af de udfordringer og fordele, der er forbundet med brugen af velfærdsteknologi indenfor rehabilitering;
- beskrive vigtigheden af og metoder til inddragelse af borgere og patienter i udviklingen og brugen af velfærdsteknologiske løsninger;
- påvisning af konkrete dilemmaer omkring brugen af velfærdsteknologi til optimering, forebyggelse og/eller rehabilitering;
- viden om problemstillinger omkring styring og regulering af nye teknologiers muligheder;
- refleksioner over samspil mellem samfund og sundhedsmæssige problemområder;
- evne til at påpege og argumentere for stærke og svage sider ved brugen velfærdsteknolog teoretiske retninger eller begrebsanvendelser i relation til den behandlede problemformulering;
- selvstændig behandling af og velbegrundet, kritisk forholden sig til den udvalgte litteratur;
- evne til disponering, strukturering og syntetisering i en velformuleret skriftlig akademisk fremstilling.
Kursusinformation
- Sprog
- Engelsk
- Kursuskode
- SFOK09121U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg,Master
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- Se syllabus
- Kursuskapacitet
- 24
- Studienævn
- Studienævn for Folkesundhedsvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Folkesundhedsvidenskab
Kursusansvarlige
- Henning Langberg (8-6f64716a6568756a4376787167316e7831676e)