SFOK09117U OBS. - Udbydes ikke i foråret 2015 - Krop & teknologi: Medicinske forbedringsteknologier i et sociologisk perspektiv

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

NB. - Not offered in the spring semester 2015 - Body & Technology: Medical Enhancement Technologies in a Sociological Perspective

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab
Kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab
Kursusindhold

Kurset omfatter en introduktion til sociale og kulturelle aspekter af såkaldte forbedringsteknologier (medical enhancement technologies), fx i f.m. graviditet, sygdomsforebyggelse, doping, plastikkirurgi, kønsskifte, organtransplantation eller aldring, inden for et overordnet tema om sundhed og sociologisk teori. Begrebet om medicinske forbedringsteknologier er centralt i lyset af den udvikling inden for sundhedsområdet, der betyder, at teknikker og teknologier ikke nødvendigvis er afgrænset til sygdomsbehandling, men også giver muligheder for at forebygge sygdomme eller på anden måde optimere i princippet raske mennesker. Teknikkerne er mange, fra plastikkirurgi, gentests og -modifikationer eller forebyggende antibiotikabehandling til psykoterapi eller healing, og andre end læger, fx diætister, fysioterapeuter, coaches, alternative behandlere, sexterapeuter, fitnessinstruktører fremstår som eksperter i at forme folks kroppe i sundhedens navn.

Målbeskrivelser

Målet er, at den studerende tilegner sig en indsigt i centrale samfundsvidenskabelige problemstillinger vedrørende optimeringer af menneskelige kroppe ved hjælp af forskellige teknologier. Den studerende skal herudfra blive i stand til at udarbejde folkesundhedsvidenskabelige problemstillinger til belysning af lægfolks og eksperters risikohåndtering og dilemmaer i mulige eller faktiske anvendelser af en eller flere teknologier.

Den studerende skal efter endt kursus:

- have tilegnet sig en indsigt i centrale samfundsvidenskabelige problemstillinger om forandringer i teknologier inden for sygdomsforebyggelse, sundhedsfremme, kropsmodifikationer og optimering. Endvidere skal den studerende tilegne sig indblik i teknologibrugeres rolle og praksis samt redegøre for mulige samfundsmæssige konsekvenser. Den studerende skal herudfra blive i stand til at udarbejde folkesundhedsvidenskabelige problemstillinger til belysning af forandringer og udfordringer i arbejdsopgaver inden for sundhedsområdet og belyse dilemmaer i anvendelsen af specifikke teknologier.

Der vil foreligge et kompendium umiddelbart inden kursusstart. Kompendium vil kunne købes i Akademisk Boghandel, CSS.

Bestået kursus i sociologi - FSV BA
Se formelle krav
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 245
  • Holdundervisning
  • 30
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Kursusopgave, som udarbejdes sideløbende med undervisning i kurset
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Se eksamensplan
Reeksamen
Se eksamensplan
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende med den afsluttende kursusopgave kunne demonstrere:

- evne til at udvælge relevant pensumlitteratur i udarbejdelsen af en folkesundhedsvidenskabelig problemformulering og herved udvise en selvstændig afgrænsning af et problemfelt inden for temaet krop og teknologi;

- velargumenteret vurdering af sociale og kulturelle, fx kønsmæssige, perspektiver på et eller flere eksempler på medicinsk forbedringsteknologi;

- påvisning af konkrete dilemmaer omkring spørgsmål om en eller flere teknologiers mulighed for optimering, forebyggelse og / eller behandling;

- viden om problemstillinger omkring styring og regulering af nye teknologiers muligheder;

- refleksioner over samspil mellem samfund og sundhedsmæssige problemområder;

- evne til at påpege og argumentere for stærke og svage sider ved teoretiske retninger eller begrebsanvendelser i relation til den behandlede problemformulering;

- selvstændig behandling af og velbegrundet, kritisk forholden sig til den udvalgte litteratur;

- evne til disponering, strukturering og syntetisering i en velformuleret skriftlig akademisk fremstilling.