SFOK09115U Perinatal og spædbarns epidemiologi

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Perinatal and early life epidemiology

Uddannelse
Kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab
Kursusindhold

Sygelighed og dødelighedsstatistikker og udviklingen over tid, helbredsproblemer i graviditeten, fostervækst og timing af fødslen, fosterdød og medfødte misdannelser, prænatal diagnostik, Developmental Origin of Health And Disease, perinatal epidemiologisk forskningsmetode og andre emner efter ønske fra holdet 

Målbeskrivelser

Formålet med kurset er at introducere de studerende til de væsentligste helbredsproblemer i forbindelse med graviditet og fødsel og i barnets første leveår.
De studerende skal introduceres til metoder og særlige forhold der gør sig gældende ved en epidemiologisk videnskabelig tilgang til disse helbredsproblemer.
De studerende skal introduceres til organisering af, indhold i og tankegang bag de strukturelle forebyggende tiltag i forbindelse med svangerskab og fødsel og første leveår.
De studerende skal introduceres til mulige forebyggende tiltag på individniveau i forbindelse med svangerskab og fødsel og første leveår.

Kurset består af 7 undervisningsgange af 3 timer, hvor formen vil veksle mellem introduktion til et emne, arbejde i grupper med emnet og arbejde med et selvvalgt emne.
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 108
  • Holdundervisning
  • 30
  • I alt
  • 138
Point
5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Kursusopgave udarbejdet sideløbende med undervisning i kurset
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Se eksamensplanen
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:

  • Kunne redegøre for de væsentligste helbredsproblemer i forbindelse med reproduktion (kvinden) og fostertilværelse og første leveår (barnet).
  • Kunne beskrive baggrunden for en videnskabelig problemstilling indenfor reproduktiv og perinatal epidemiologi
  • Kunne opstille en realistisk plan for videnskabelig undersøgelse af et sådant problem.
  • Kende til almene epidemiologiske metoder og de særlige forhold som gør sig gældende indenfor perinatal og reproduktiv epidemiologi.