SFOK09114U ! Not offered in the fall semester 2014 - Health Care Professions in Transition. A Sociological Perspective
Kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab
På behandlingsområdet er sikre behandlinger og tillidsvækkende relationer mellem behandlere og behandlingskrævende af afgørende betydning for succes. Ligeledes er der på forebyggelses- og sundhedsfremmeområdet brug for professionelle, der arbejder på overbevisende og troværdig vis. Baggrunden for kurset er de seneste tiårs forandringer i sygdomsbilledet i retning af relativt flere og flere kronisk syge samt et øget fokus på brugernes perspektiv og inddragelse af samme i sundhedsvæsenet. Udviklingen afspejler sig i sundhedsprofessionernes art, sammensætning, arbejdsopgaver og udfordringer, hvilket har været belyst på forskellig måde i den samfundsvidenskabelige forskning.
Kurset vil inddrage denne forskning, især som den har manifesteret sig inden for professionssociologien, hvor sundhedsprofessionerne har været et gennemgående interessefelt. Andre end læger, fx også sygeplejersker, diætister, fysioterapeuter, coaches, alternative behandlere, sexterapeuter, fitnessinstruktører og ikke mindst folkesundhedsvidenskabelige eksperter indgår i formning af folks liv og kroppe i sundhedens navn. Politikeres, professionelles og borgeres fokus på sundhedsfremme, forebyggelse og kropsformning vil danne empirisk og analytisk afsæt for studier og diskussion af sundhedsprofessioner i forandring. Omdrejningspunktet i kurset vil snarere end politiske, organisatoriske og økonomiske forhold være centreret om professionernes arbejdsopgaver/jurisdiktioner i ekspertise-bruger relationer.
Den studerende skal efter endt kursus:
- have tilegnet sig en indsigt i centrale
samfundsvidenskabelige problemstillinger om forandringer i
arbejdsopgaver for sundhedsprofessionerne inden for
sygdomsbehandlinger, forebyggelse, sundhedsfremme og optimering.
Endvidere skal den studerende tilegne sig indblik i brugeres rolle
og praksis samt redegøre for tillidsformer og –relationer, der
udspiller sig i forholdet mellem bruger og professionel. Den
studerende skal herudfra blive i stand til at udarbejde
folkesundhedsvidenskabelige problemstillinger til belysning af
forandringer i sundhedsprofessionelles arbejdsopgaver og belyse
dilemmaer i bestræbelser på helbredshåndtering.
Flg. er eksempler på referencer, der vil kunne indgå, men endeligt udvalg af tekster vil fremgå af kompendiet:
- Saks, Mike 2014 (forthcoming): The Professions, State and the Market: A Comparative Analysis of Healthcare in Britain, the United States and Russia (udvalgte kapitler)
- Abbott, Andrew 2005: Linked ecologies: States and universities as environments for professions. Sociological Theory, 23(3), 245-74.
- Abbott, Andrew 1998: The System of Professions: An Essay on the Division of Expert Labor. Chicago: University of Chicago Press. (udvalgte kapitler)
- Rose, Nikolas 2007: The Politics of Life Itself. Biomedicine, Power, and Subjectivity in the Twenty-First Century. Princeton: Princeton University Press. (udvalgte kapitler)
- Saks, Mike 2012: Defining a Profession: The role of Knowledge and Expertise. Professions & Professionalism, 2(1), 1-10.
- Spehar, Ivan & Kjekshus, Lars Erik 2012: Medical Management in Norwegian Hospitals. Professions & Professionalism, 2(1), 42-59.
- Brante, Thomas 2011: Professions as Science-Based Occupations. Professions & Professionalism, 1(1), 4-20.
- Evetts, Julia 2011: Sociological Analysis of Professionalism: Past, Present and Future. Comparative Sociology, 10(1), 1-37.
- Faulconbridge, James & Muzio, Daniel 2011: Professions in a globalizing world: Towards a transnational sociology of the professions. International Sociology, 27(1), 136-52.
- Fine, M. 2006: A Caring Society? Care and the Dilemmas of Human Services in the 21st Century, Palgrave/MacMillan, Houndmills (udvalgte kapitler).
- Calnan, M.W. & Sanford, E. 2004: Public Trust in Health Care: The System or the Doctor? Quality and Safety in Health Care, 13, 92-97.
- Reid, Margaret & Clark, Alexander 2002: The active citizen works hard: living with chronic heart failure. In: Henderson, Saras & Petersen, Alan (Eds.) 2002: Consuming Health: The Commodification of Health Care. London: Routledge, 140-154.
- Kuhlmann, Ellen 2006: Traces of Doubt and Sources of Trust: Health Professions in an Uncertain Society. Current Sociology, 54(4), 607-20.
- Category
- Hours
- Class Instruction
- 30
- Exam
- 37
- Preparation
- 208
- Total
- 275
- Credit
- 10 ECTS
- Type of assessment
- Written assignmentKursusopgave - udarbejdes sideløbende med undervisning i kurset
- Aid
- All aids allowed
- Marking scale
- 7-point grading scale
- Censorship form
- External censorship
- Exam period
- Se eksamensplanen
Criteria for exam assesment
For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:
- udvælge relevant
pensumlitteratur i udarbejdelsen af en folkesundhedsvidenskabelig
problemformulering og herved udvise en selvstændig afgrænsning af
et problemfelt inden for temaet om sundhedsprofessioner i en
sociologisk belysning;
- redegøre for og kritisk diskutere
begreberne ”profession”, ”ekpsertise” og ”bruger”;
- demonstrere en god forståelse af
forskellige sundhedsprofessionelles konkrete praksisformer, der
knytter sig til forandringer i befolkningers sygdomsbillede;
- argumentere for, hvilke dimensioner
af brugerperspektiver, der kan undersøges af relevans for
sundhedsprofessionelles arbejdsopgaver;
- analysere og diskutere forskellige
forståelser af sundhedsprofessionelles arbejdsopgaver og
forandringer i disse og konsekvenser for udviklingen af sundheds-
og sygdomspraksis;
- perspektivere brugernes inddragelse i
udviklingen af sundhedsprofessionelles arbejdsområder, gerne i form
af visioner for og idéer til nye måder at forstå og arbejde med
brugerinvolvering på;
- reflektere over samspil mellem
samfund og sundhedsmæssige problemområder;
- selvstændigt behandle samt
velbegrundet og kritisk forholde sig til den udvalgte litteratur;
- udvise evne til disponering,
strukturering og syntetisering i en velformuleret skriftlig
akademisk fremstilling.
Course information
- Language
- English
- Course code
- SFOK09114U
- Credit
- 10 ECTS
- Level
- Full Degree MasterBachelor
- Duration
- 1 semester
- Placement
- Autumn
- Schedule
- Se syllabus
- Course capacity
- 35 studerende
- Study board
- The Staff-Student Committee of the Bachelor/Master of Science in Public Health
Contracting department
- Department of Public Health
Course responsibles
- Inge Kryger Pedersen (3-6c6e7343767266316e7831676e)
Lecturers
Inge Kryger Pedersen