SFOA09086U Evaluering; introduktion til metode og teori

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Evaluation; Introduction to methods and theory

Uddannelse
Kandidatuddannelsen i folkesundhedsvidenskab
Kursusindhold

Undervisningen vil præsentere forskellige planlægningstrin i udviklingen af evalueringen af  folkesundhedsrelevante indsatser, herunder procesevaluering, implementerings-evaluering, effektevaluering, realistisk evaluering og programteori. Kurset vil tillige give de studerende indsigt i de metoder og teorier, der knytter sig til de forskellige evalueringsformer.
Kurset vil blive bygget op omkring en række forelæsninger med både interne og eksterne undervisere og med efterfølgende diskussion, øvelser, studenterfremlæggelser - herunder af én gennemgående øvelsesopgave.

Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende at:

Have opnået følgende viden:
- kunne redegøre for formålet med de forskellige evalueringstyper og de tilhørende teoretiske udgangspunkter 
- kunne reflektere over forskellige evalueringsdesigns

Have opnået følgende færdigheder:
- kunne udvælge og opstille relevante evalueringsdesigns i forhold til givne interventionsformer
- kunne begrunde og vurdere de valgte designs
- kunne diskutere alternative evalueringsformer

Have opnået følgende kompetencer:
- kritisk kunne vurdere evalueringer af folkesundhedsrelevante indsatser samt selv kunne designe og beskrive gennemførelsen af relevante evalueringer

Som lærebog anvendes: Rossi PH, Lipsey MW, Freeman HE. Evaluation. A systematic approach. 7.ed., Sage Publications: Thousand Oaks 2004. Derudover læses supplerende videnskabelige artikler og rapporter, der enten vil blive lagt i Absalon eller uddeles.

Kurset forudsætter kendskab til både kvantitative og kvalitative metoder og henvender sig til kandidatstuderende i Folkesundhedsvidenskab, samt til MPH-studerende, der har bestået samtlige fællesmoduler.
Holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 48
  • Forberedelse
  • 197
  • Holdundervisning
  • 30
  • I alt
  • 275
Point
10 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering, 48 timer
48-timers skriftlig eksamen
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Se eksamensplanen
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:

Demonstrere følgende viden ved at:
- redegøre for formålet med de forskellige evalueringstyper og de tilhørende teoretiske udgangspunkter 
- reflektere over forskellige evalueringsdesigns

Demonstrere følgende færdigheder:
- udvælge og opstille relevante evalueringsdesigns i forhold til givne interventionsformer
- begrunde og vurdere de valgte designs
- diskutere alternative evalueringsformer

Demonstrere følgende kompetencer ved at:
- kunne vurdere evalueringer af folkesundhedsrelevante indsatser samt selv kunne designe og beskrive gennemførelsen af relevante evalueringer