SFOA09032U Organisationsanalyse

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Organisation Analysis

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk
Kursusindhold

Faget omfatter en introduktion til folkesundhedsvidenskabelig organisationsanalyse med gennemgang af udvalgte klassiske og nyere teorier og centrale begreber i organisationsteorien og andre relevante fagområder med relevans for analyse af organisatorisk praksis i sundhedsvæsenet.

Målbeskrivelser

Målet er, at den studerende kender til organisationsanalyse og ser sig i stand til selvstændigt at analysere folkesundhedsvidenskabeligt relevante organisatoriske problemstillinger. Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

Viden

  • gøre rede for udvalgte teoretiske retningers grundantagelser og erkendelsesinteresser;
  • redegøre for forskelle i ontologi og epistemologi i udvalgte tilgange til organisationsanalyse;

Forståelse

  • påpege og argumentere for stærke og svage sider ved forskellige teoretiske retninger eller begrebsanvendelser;

Refleksion

  • begrunde teoriernes relevans for udvalgte emner; og
  • præsentere selvstændige indsigter og velbegrundede, kritiske refleksioner i forhold til det emne, der diskuteres.
Et kompendium og tilvalgsmuligheder i Absalon
Forelæsninger og holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 16
  • Forberedelse
  • 91,5
  • Forelæsninger
  • 10
  • Holdundervisning
  • 20
  • I alt
  • 137,5
Point
5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering, 48 timer
---
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Eksamensperiode
Se eksamensplanen på FSV uddannelsessiden på KUnet: https://intranet.ku.dk/folkesundhedsvidenskab_ba/Eksamen/Eksamensplaner/Sider/default.aspx
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende kunne:

Viden

  • redegøre for grundantagelser og erkendelsesinteresser i udvalge tekster;
  • redegøre for forskelle i ontologi og epistemologi i forskellige tilgange til organisationsanalyse;

Forståelse

  • påpege og argumentere for stærke og svage sider i udvalgte tekster;

Releksion

  • begrunde de teoretiske udgangspunkters relevans for udvalgte emner;
  • præsentere selvstændige indsigter og velbegrundede, kritiske refleksioner i forhold til det emne, der diskuteres.