SFOA09016U Kvalitative metoder

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Qualitative Methods

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i folkesundhedsvidenskab - obligatorisk
Kursusindhold
Målet er at de studerende kan anvende kvalitativ metode til behandling af en folkesundhedsvidenskabelig problemstilling. Den studerende skal kunne udføre relevant dataindsamling, forklare og diskutere forskellige analytiske tilgange samt væsentlige kvalitetskriterier inden for kvalitativ forskningsmetode.
Målbeskrivelser

Efter endt kursus forventes den studerende at kunne:

Viden

  • redegøre for anvendelsen af det kvalitative forskningsinterview, fokusgruppe-interviewet, deltagerobservation og feltarbejde
  • redegøre for samfundsvidenskabelige og humanistiske analysemetoder til behandling af kvalitative data

Komptencer:

  • diskutere brugen af de gennemgåede analytiske tilgange i relation til udvalgte problemstillinger
  • diskutere empirisk forskning inden for folkesundhedsvidenskab, hvor undersøgelserne er gennemført med en eller flere kvalitative forskningsmetoder
  • diskutere etiske problemstillinger i relation til forskningsprojekter baseret på kvalitative data

Færdighed

  • planlægge et studiedesign med anvendelse af kvalitativ metode og diskutere rationalet for det valgte design

 

Forelæsninger og holdundervisning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 40
  • Forberedelse
  • 130
  • Forelæsninger
  • 14
  • Holdundervisning
  • 22
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering, 7 dage
Den skriftlige opgave løses individuelt eller i grupper på to til fire studerende.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Eksamensperiode
Se eksamensplanen på FSV uddannelsessiden på KUnet: https://intranet.ku.dk/folkesundhedsvidenskab_ba/Eksamen/Eksamensplaner/Sider/default.aspx
Kriterier for bedømmelse

For at opnå karakteren 12 skal den studerende med udgangspunkt i pensumlitteraturen kunne:

Viden:

  • redegøre for anvendelsen af det kvalitative forskningsinterview, fokusgruppe-interviewet, deltagerobservation og feltarbejde
  • redegøre for samfundsvidenskabelige og humanistiske analysemetoder til behandling af kvalitative data

Kompetencer

  • diskutere brugen af de gennemgåede analytiske tilgange i relation til udvalgte problemstillinger
  • diskutere empirisk forskning inden for folkesundhedsvidenskab, hvor undersøgelserne er gennemført med en eller flere kvalitative forskningsmetoder
  • diskutere etiske problemstillinger i relation til forskningsprojekter baseret på kvalitative data

Færdighed

  • planlægge et studiedesign med anvendelse af kvalitativ metode og diskutere rationalet for det valgte design