SFAKIF300U Studieophold på apotek (30 ECTS)

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Pharmacy Internship (30 ECTS)

Uddannelse

Kandidat i farmaci - obligatorisk

Kursusindhold

Under studieopholdet deltager den studerende i apotekets daglige opgaver i forbindelse med lægemiddelekspedition, farmakoterapi i praksis (medicingennemgang, medicinprofiler, patientsikkerhed, lægemiddelrelaterede problemer, klinisk farmaceutiske funktioner og patientvejledning), møder med andet sundhedspersonale, apotekets organisation, ledelse og økonomi samt kvalitetssikring.

Den studerende og vejleder udarbejder i fællesskab en plan for studieopholdets indhold herunder den tidsmæssige fordeling og placering af den studerendes studierelaterede opgaver. Studieopholdet tilrettelægges således, at den studerende får lejlighed til at indleve sig i apotekets interne og eksterne funktioner.

Under studieopholdet indgår den studerende tillige i apotekets specielle opgaver, som foregår internt på apoteket eller i eksternt samarbejde med patienter og fagpersoner . Herudover skal den studerende under studieopholdet gennemføre selvstændige studieopgaver, dels i form af særlige opgaver der har relation til apotekets hverdag, dels i form af en obligatorisk udstationering. På PharmaSchool indgår endvidere følgende elementer i studieenheden: To (valgfrie) introduktionsdage i januar og to teoriforløb i marts og maj (henholdsvis 5 og 3 dage). Disse indeholder forelæsninger, praktiske øvelser og gruppearbejde inden for følgende emner: Kommunikationsteori og -praksis, ledelse og organisering på apotek, klinisk farmaci, patientsikkerhed, farmaceutisk omsorg, patientsikkerhed, lægemiddelrelaterede problemer, medicinprofilgennemgang, tværfagligt samarbejde, selvmedicinering/egenomsorg, skrankeekspedition, refleksioner, farmakoterapi, apoteksøkonomi, sundhedsydelser, apotekets rolle, etik mm.

Målbeskrivelser

 

Formål

Studieopholdet har til formål:

  • at få de studerende til at tilegne sig viden og at reflektere over den tilegnede viden i en praksissituation.
  • at give de studerende træning og færdigheder i ekspedition af lægemidler og kommunikation med patienter og fagpersoner.
  • at give de studerende kendskab til klinisk farmaceutiske, lægemiddelfaglige og sundhedsfremmende aktiviteter på apoteket.
  • at bringe de studerende i kontakt med patienter og brugere af sundhedsvæsenet.
  • at give de studerende mulighed for at indleve sig i farmaceutens rolle, herunder arbejds- og ansvarsområder, på apoteket, i den primære og sekundære sundhedssektor og i det tværfaglige samarbejde i det lokale sundhedsvæsen.
  • at få de studerende til at integrere og afprøve i praksis den teoretiske viden fra forudsætningsfagene.

 

Målbeskrivelse

Det tilstræbes, at den studerende efter afsluttet studieophold:


1. Har erhvervet viden og færdigheder i farmaceutisk praksis vedrørende emneområderne

  • lægemiddelekspedition og -distribution,
  • kundekommunikation og faglig rådgivning,
  • klinisk farmaceutiske, lægemiddelfaglige og sundhedsfremmende funktioner og aktiviteter
  • rationel farmakoterapi, lægemiddelrelaterede problemer, selvmedicinering/​egenomsorg og patientsikkerhed
  • tværfagligt samarbejde i sundhedsvæsenet
  • organisatoriske, ledelsesmæssige og økonomiske forhold i en virksomhed og i et lokalområdes sundhedsvæsen
  • undervisning og formidling
  • etiske problemstillinger ifm. lægemidler


2. Har udviklet refleksive evner i forhold til

  • egen faglig udvikling via de konkrete opgaver på apoteket
  • overvejelser vedrørende farmaceutens rolle på apoteket specifikt og i sundhedssektoren generelt.´
  • at anvende teori hensigtsmæssigt i forhold til at udvikle den erhvervede viden og de erhvervede færdigheder yderligere


3. Har demonstreret evnen til socialisering i forhold til

  • at indgå i samarbejdet på apoteket og med øvrige samarbejdspartnere
  • brugbarheden for apoteket af de aktiviteter den studerende udfører
  • planlægning af og opfølgning på supervision med vejleder på apoteket
  •  at formidle dele af den erhvervede viden og de erhvervede færdigheder tilbage til apotek og/ eller relevante samarbejdspartnere


4. Har demonstreret initiativ, kreativitet, selvstændighed.

5. Kan demonstrere gode skriftlige og mundtlige formidlingsevner

  • Udvalgte love og regler vedrørende apotekervæsen og lægemiddeldistribution
  • Tindall WN, Beardsley RS, Kimberlin CL Communication Skills in Pharmacy Practice. 6th edition, Lippincott Williams & Wilkins; 2012
  • Materiale på hjemmesiden i forbindelse med københavnerugerne
  • Samtlige undervisningsmaterialer fra forudsætningsfagene
1.Tilmelding til studieophold på apotek forudsætter optagelse på kandidatuddannelsen i farmaci.

2.De studerende skal have bestået følgende fagelementer inden studieopholdet påbegyndes: Farmakoterapi, almen og organrelateret farmakologi, øvelser i lægemiddelformulering, øvelser i lægemiddelfremstilling samt samfundsfarmaci, videnskabelig formidling og metode.

3.Studieopholdet er tilrettelagt under den forudsætning, at de studerende endvidere har opnået en viden svarende til indholdet i følgende fagelementer: Lægemiddelformulering og lægemiddelfremstilling, lægemiddelpolitik, -økonomi og -etik, toksikologi, farmakognosi/​naturstofkemi samt statistik.

4.Særligt for farmakonomer: Kontakt leder af studieophold Lotte Stig Nørgaard (lotte.norgaard@sund.ku.dk) for yderligere information.

5. Særligt for udenlandske farmaceuter, der ønsker at praktisere som farmaceut på apotek i Danmark: Udenlandske farmaceuter, der ønsker at praktisere på apotek i Danmark skal gennemgå og bestå studieenheden ”Studieophold på apotek”. For at blive indskrevet på denne studieenhed skal ansøgeren have bestået Undervisningsministeriets (Kvalitets- og Tilsynsstyrelsens) ”Prøve i Dansk 3” med følgende opnåede minimumskarakterer (karaktererne er anført i parentes): Mundtlig kommunikation (10); Læseforståelse (7) og Skriftlig fremstilling (7). Ovenstående ækvavilerer med følgende karakterer: Mundtlig kommunikation(10); Læseforståelse (7); Skriftlig fremstilling (4) i kombination med bestået FVU trin 4, som igen ækvavilerer med Mundtlig kommunikation (10): Læseforståelse (4); Skriftlig fremstilling ( 7)i kombination med bestået FVU trin 4.
6 måneder på apotek. På Fakultetet afholdes der 2 dages introduktion til studieophold i januar måned, samt to teoriforløb på PharmaSchool i marts og maj af i alt 8 dages varighed.
Eksamen i Studieophold på Apotek består af 2 eksamener: en skriftlig eksamen (se under Eksamen 1) og en mundtlig eksamen (se under Eksamen 2) på i alt 30 ECTS.

Som forudsætning for at blive indstillet til eksamen skal følgende forhold være opfyldt (indstillingsgrundlag):
1.Bestået e-baseret eksamination i receptekspedition og lovkundskab (kaldet "studex-eksamen")
2.Vejleders faglige vurdering af skrankeekspeditioner og medicingennemgang
3.Apotekets attest for gennemført studieophold
4.Tilstedeværelse på de 8 teoridage
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 70
  • Forberedelse
  • 64
  • Forelæsninger
  • 35
  • Praktik
  • 629
  • Teoretiske øvelser
  • 32
  • I alt
  • 830
Point
15 ECTS
Prøveform
Løbende bedømmelse
Tre opgaver af 3 siders omfang indsendes til PharmaSchool i hhv. marts, maj og juni.
Opgaverne omhandler:
• Lægemiddelekspeditionsmæssige/​etiske problemstillinger
• Organisatoriske/​ledelsesmæssige/​økonomiske problemstillinger.
• En valgfri problemstilling


For at bestå den skriftlige delprøve skal hver af de 3 skriftlige opgaver bestås enkeltvis. I fald den studerende dumper en eller flere af de 3 skriftlige afleveringer skal denne/disse genindleveres og bestås.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

 12 - Fremragende
Den studerende formår at

1. demonstrere opnåelse af den erhvervede viden og de erhvervede færdigheder inden for store dele af emneområderne nævnt i målbeskrivelsen

2. demonstrere refleksive evner i forhold til egen faglige udvikling via de konkrete opgaver på apoteket samt farmaceutens rolle på apoteket og i sundhedssektoren, samt at forholde sig teoretisk til samt perspektivere disse på samfundsniveau.

3. demonstrere evnen til socialisering i forhold til at indgå i samarbejdet på apoteket og med øvrige samarbejdspartnere samt i forhold til brugbarheden af de aktiviteter som udføres for apoteket samt formidle dele af den erhvervede viden og de erhvervede færdigheder tilbage til apotek og/ eller relevante samarbejdspartnere

4. demonstrere initiativ, kreativitet og selvstændighed

5. udvise tilfredsstillende skriftlige, hhv. mundtlige, formidlingsevner


7 - God
Den studerende formår at opfylde punkt 1 til fulde, samt dele af punkterne 2, 3, 4 og 5 dog uden den nødvendige indsigt og dybde til at besvare disse punkter til fulde.

02 - Tilstrækkelig
Den studerende formår at opfylde dele af punkt 1 samt to af punkterne 2-5 dog uden den nødvendige indsigt og dybde til at beskrive punkterne til fulde.

Point
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Den studerende forbereder præsentationer inden for alle nedenstående seks prædefinerede emner og medbringer disse præsentationer til den mundtlige eksamination:
1) klinisk farmaceutiske ydelser (medicingennemgang, sundhedsydelser mv.)
2) kommunikation/faglig rådgivning/​egenomsorg/​selvmedicinering
3) tværfagligt samarbejde
4) undervisning/formidling
5) patientsikkerhed
6) ledelse/​organisation/​økonomi

I forbindelse med den mundtlige eksamination trækker den studerende et af emnerne. Derefter giver den studerende sin præsentation og bliver efterfølgende eksamineret med udgangspunkt i præsentationen. Præsentationerne skal have hovedvægt på refleksive og læringsmæssige aspekter ift. de konkrete genstandsfelter.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Samme som ved den skriftlige fremstilling.