SFABT0221U Videnskabsteori

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Philosophy of Science

Kursusindhold
Der afholdes seks forelæsninger.Disse omhandler centrale videnskabsteoretiske temaer, samt farmaceutisk relevante videnskabsteoretiske problemstillinger. De seks klassetimer samt de skemalagte projekttimer bruges af de studerende til at arbejder aktivt med en prøvecase. De studerende får udleveret en videnskabsteoretisk case, som der derefter løbende arbejdes med i grupper. Hver gruppe tildeles en procesvejleder som vil forestå den løbende vejledning i casearbejdet. De studerende udarbejder en mindre rapport over deres diskussioner, som fremlægges ved et kollokvium. Procesvejleder deltager i kollokviet og evaluerer efterfølgende på baggrund af rapporter, kollokviefremlæggelser og de studerendes præstation. Casene vil have farmaceutisk relevans. Således vil casene fokusere på videnskabsteoretiske problemstillinger, aktuelle for forskning indenfor den farmaceutiske videnskab. Vejlederne vil være forskere fra institut for farmaci eller videnskabsfilosofer.

Pædagogisk princip

Kurset er bygget op omkring "det eksemplariske princip". Dvs. at eksemplariske cases skal illustrere, at værdier og forudopfattelser er knyttet til det videnskabelige arbejde. Da disse sjældent formuleres eksplicit, giver casebehandlingen råderum for individuelle fortolkninger. Således er refleksionen og diskussionen - i højere grad end de fremkomne svar - centrale i dette kursus.
Målbeskrivelser

Formål / Objective

At lære de studerende at foretage en videnskabsteoretisk analyse/vurdering, og dermed øge den faglige bevidsthed og kritiske refleksion.

Målbeskrivelse / Course outcome

Ved kursets afslutning skal den studerende:
  • dels have forståelse for at videnskab ikke er værdineutral, at sandheden ikke er absolut, men kan ændre sig over tid, samt at forudopfattelser og fortolkninger ikke alene er noget, der har relevans inden for det humanistiske fagområde.
  • dels kunne foretage en videnskabsteoretisk analyse af hændelser i og omkring den videnskabelige praksis (dvs. at formulere og identificere værdier og forudopfattelser, samt relatere disse til den analyserede hændelse.)
  • kunne anvende IT-redskaber (tekstbehandlingsprogram som f.eks. word og et reference program som f.eks. EndNote eller Reference Manager) til at udarbejde en mindre rapport med en bibliografi (ifølge Vancouver standarden).
Kurset forventes at finde anvendelse i farmaceutuddannelsens efterfølgende fag.
Andersen et al: Videnskabsteori for de biologiske fag, Biofolia, 2006
6 forelæsninger á 45 min.
6 klassetimer á 45 min.
3 kollokvietimer á 45 min.
9 projekttimer á 45 min. (selvstudium i mindre grupper)
Kurset er en del af bacheloruddannelsens it-certifikat, idet der gives it-kompetencer indenfor "hand-on it" og "it i faglig kontekst"
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 24
  • Forelæsninger
  • 6
  • Kollokvier
  • 3
  • Projektarbejde
  • 44
  • Teoretiske øvelser
  • 6
  • I alt
  • 83
Point
3 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Rapport samt aktiv deltagelse i et kollokvium, hvor rapporten præsenteres og der opponeres mod andres rapporter. I bedømmelsen lægges der vægt på de studerendes diskussioner og vurderinger - ikke på referater af anvendte kilder.
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Aktiv deltagelse i rapportskrivning.
Aktiv deltagelse i fremlæggelse og opponering
Aktiv deltagelse i videnskabsteoretiske diskussion ved afsluttede kollokvium