SFABT0221U Videnskabsteori
Årgang 2014/2015
Engelsk titel
Philosophy of Science
Kursusindhold
Der afholdes seks
forelæsninger.Disse omhandler centrale videnskabsteoretiske temaer,
samt farmaceutisk relevante videnskabsteoretiske problemstillinger.
De seks klassetimer samt de skemalagte projekttimer bruges af de
studerende til at arbejder aktivt med en prøvecase. De studerende
får udleveret en videnskabsteoretisk case, som der derefter løbende
arbejdes med i grupper. Hver gruppe tildeles en procesvejleder som
vil forestå den løbende vejledning i casearbejdet. De studerende
udarbejder en mindre rapport over deres diskussioner, som
fremlægges ved et kollokvium. Procesvejleder deltager i kollokviet
og evaluerer efterfølgende på baggrund af rapporter,
kollokviefremlæggelser og de studerendes præstation. Casene vil
have farmaceutisk relevans. Således vil casene fokusere på
videnskabsteoretiske problemstillinger, aktuelle for forskning
indenfor den farmaceutiske videnskab. Vejlederne vil være forskere
fra institut for farmaci eller videnskabsfilosofer.
Pædagogisk princip
Kurset er bygget op omkring "det eksemplariske princip". Dvs. at eksemplariske cases skal illustrere, at værdier og forudopfattelser er knyttet til det videnskabelige arbejde. Da disse sjældent formuleres eksplicit, giver casebehandlingen råderum for individuelle fortolkninger. Således er refleksionen og diskussionen - i højere grad end de fremkomne svar - centrale i dette kursus.
Pædagogisk princip
Kurset er bygget op omkring "det eksemplariske princip". Dvs. at eksemplariske cases skal illustrere, at værdier og forudopfattelser er knyttet til det videnskabelige arbejde. Da disse sjældent formuleres eksplicit, giver casebehandlingen råderum for individuelle fortolkninger. Således er refleksionen og diskussionen - i højere grad end de fremkomne svar - centrale i dette kursus.
Målbeskrivelser
Formål / Objective
At lære de studerende at foretage en videnskabsteoretisk analyse/vurdering, og dermed øge den faglige bevidsthed og kritiske refleksion.Målbeskrivelse / Course outcome
Ved kursets afslutning skal den studerende:- dels have forståelse for at videnskab ikke er værdineutral, at sandheden ikke er absolut, men kan ændre sig over tid, samt at forudopfattelser og fortolkninger ikke alene er noget, der har relevans inden for det humanistiske fagområde.
- dels kunne foretage en videnskabsteoretisk analyse af hændelser i og omkring den videnskabelige praksis (dvs. at formulere og identificere værdier og forudopfattelser, samt relatere disse til den analyserede hændelse.)
- kunne anvende IT-redskaber (tekstbehandlingsprogram som f.eks. word og et reference program som f.eks. EndNote eller Reference Manager) til at udarbejde en mindre rapport med en bibliografi (ifølge Vancouver standarden).
Undervisningsmateriale
Andersen et al:
Videnskabsteori for de biologiske fag, Biofolia, 2006
Undervisningsform
6 forelæsninger á 45 min.
6 klassetimer á 45 min.
3 kollokvietimer á 45 min.
9 projekttimer á 45 min. (selvstudium i mindre grupper)
6 klassetimer á 45 min.
3 kollokvietimer á 45 min.
9 projekttimer á 45 min. (selvstudium i mindre grupper)
Bemærkninger
Kurset er en del af
bacheloruddannelsens it-certifikat, idet der gives it-kompetencer
indenfor "hand-on it" og "it i faglig
kontekst"
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 24
- Forelæsninger
- 6
- Kollokvier
- 3
- Projektarbejde
- 44
- Teoretiske øvelser
- 6
- I alt
- 83
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen (Videnskabsteori)
- Point
- 3 ECTS
- Prøveform
- KursusdeltagelseRapport samt aktiv deltagelse i et kollokvium, hvor rapporten præsenteres og der opponeres mod andres rapporter. I bedømmelsen lægges der vægt på de studerendes diskussioner og vurderinger - ikke på referater af anvendte kilder.
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Aktiv deltagelse i rapportskrivning.
Aktiv deltagelse i fremlæggelse og opponering
Aktiv deltagelse i videnskabsteoretiske diskussion ved afsluttede kollokvium
Aktiv deltagelse i fremlæggelse og opponering
Aktiv deltagelse i videnskabsteoretiske diskussion ved afsluttede kollokvium
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- SFABT0221U
- Point
- 3 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Semester
- Kursuskapacitet
- 225
- Studienævn
- Studienævn for de Farmaceutiske Videnskaber
Udbydende institut
- Institut for Farmaci
Kursusansvarlige
- Stefan Stürup (13-757667686370307576777477724275777066306d7730666d)
Gemt den
07-05-2014