SFABIF203U Videnskabsteori, 1. semester

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Philosophy of Science

Uddannelse
Bachelor i Farmaci
Kursusindhold

Der afholdes tolv forelæsninger. Disse omhandler centrale videnskabsteoretiske temaer, samt farmaceutisk relevante videnskabsteoretiske problemstillinger. De to første forelæsninger og klassetimer fungere som generel introduktion til videnskabsteori og til kurset. De efterfølgende ti klassetimer (5x2) bruges af de studerende til at arbejde aktivt med fem forskellige cases. Hver hold tildeles en procesvejleder der vil forestå vejledningen i casearbejdet og der dannes fem grupper på hvert hold. De studerende får forud for forelæsninger og klassetimer udleveret en videnskabsteoretisk case, som de derefter forbereder og arbejder med ved klassetimerne. En gruppe på hvert hold fremlægger deres forberedende arbejde ved starten af klassetimen, alle grupper fremlægger en gang i løbet af kurset.  Alle grupper skal ved hver uges klassetime aflevere et mindre skriftligt arbejde. De studerende får feed-back på deres skriftlige arbejde umiddelbart efter ved den afsluttende opsamling/diskussion i plenum sidst i hver klassetime. Vejleder evaluerer ved kurset afslutning de studerendes arbejde på baggrund af det skriftlige arbejde, fremlæggelser og de studerendes evne til at diskutere det faglige indhold.

De fem cases fokuserer på videnskabsteoretiske problemstillinger, aktuelle for forskning indenfor den farmaceutiske videnskab, og lægger sig op af nedenstående emner:

1) Universitetet som institution og dets rolle i samfundet
2) Videnskabelig metode

3) Experimenter's regress
4) Interesser i videnskab
5) Realisme/antirealisme


Vejlederne vil være forskere fra institut for farmaci eller videnskabsfilosofer.


Pædagogisk princip
Kurset er bygget op omkring "det eksemplariske princip". Dvs. at eksemplariske cases skal illustrere, at værdier og forudopfattelser er knyttet til det videnskabelige arbejde. Da disse sjældent formuleres eksplicit, giver casebehandlingen råderum for individuelle fortolkninger. Således er refleksionen og diskussionen - i højere grad end de fremkomne svar - centrale i dette kursus.

Målbeskrivelser

Ved kursets afslutning skal den studerende:

  • dels have forståelse for at videnskab ikke er værdineutral, at sandheden ikke er absolut, men kan ændre sig over tid, samt at forudopfattelser og fortolkninger ikke alene er noget, der har relevans inden for det humanistiske fagområde.
  • dels kunne foretage en videnskabsteoretisk analyse af hændelser i og omkring den videnskabelige praksis (dvs. at formulere og identificere værdier og forudopfattelser, samt relatere disse til den analyserede hændelse.)
  • kunne forstå og diskuterer videnskabsteoretisk termer og teorier. Den studernede skal ligeledes kunne relatere videnskabsteorien til eget fagområde, dvs. farmaci

Kurset forventes at finde anvendelse i farmaceutuddannelsens efterfølgende fag.

Alt undervisningsmateriale og alle tekster vil være tilgængelige på absalon.

Ligeledes vil der forud for hver klassetime blive uddelt en case, der skal arbejdes med inden fremmøde.

 

 

Grundlæggende kendskab til videnskabsteori på gymnasieniveau
Forelæsninger og gruppearbejde ved klassetimer
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 72
  • Forelæsninger
  • 12
  • Holdundervisning
  • 12
  • I alt
  • 96
Point
3,5 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Bedømmelsen foregår løbende, hvor den enkelte studerende vurderes på basis af kriterierne for bedømmelse.

I tilfælde af sygdom skal den kursusansvarlige informeres og den studerende vil blive bedt om at uarbejde en selvstændig skriftlig besvarelse af den case, den studerende ikke har deltaget i gruppearbejdet omkring.
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

1) Aktiv deltagelse i alle klassetimer

2) Tilfredsstilende fremlæggelse og diskussion af opgave ved klassetime

3) Aflevering af tilfredsstillende skriftelige bidrag ved klassetimerne

4) Tilfredsstillende forberedelse til alle klassetimer