SFABA0212U Almen og uorganisk kemi, øvelser

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

General and Inorganic Chemistry, Laboratory Course

Kursusindhold
Der lægges vægt på kemi i vandig opløsning. Måling af pH i stærke og svage syrer/baser, stødpudeegenskaber, opløselighed, kompleksdannelse samt redoxprocesser. Indlæring af uorganisk kemi vægter fundamentale egenskaber af ioner og molekyler i vandig opløsning. Der lægges vægt på forståelse af identitetsreaktioner beskrevet i farmakopeer. Stofkemiske eksempler er udvalgt med hensyntagen til den farmaceutiske relevans.
Målbeskrivelser

Formål / Objective

  • at indlære god laboratoriepraksis og forståelse for betydningen af ligevægte(almen kemi)

  • at indlære kvalitative analysemetoder og systematisk stofkendskab (uorganisk kemi).

Målbeskrivelse / Course outcome

Det tilstræbes, at den studerende ved kursets afslutning:

  • kan udføre beregninger på enkle såvel som sammensatte ligevægte, hvori indgår pH, opløselighed, redoxegenskaber og kompleksdannelse.
  • er i stand til er i stand til at beskrive og forklare reaktionerne i gruppeseparation og identifikation, herunder at begrunde de anvendte forsøgsbetingelser.
  • har en grundlæggende viden om en række uorganiske forbindelser (essentielle og toksiske) af farmaceutisk relevans.
  • har en basal forståelse af sammenhængen mellem struktur og reaktivitet for simple molekyler ud fra deres elektroniske opbygning.

Øvelser i Almen og Uorganisk Kemi, De studerendes Råds Forlag, nyeste udgave

Forudsætninger / Prerequisites:
Kurset er tilrettelagt under den forudsætning, at det teoretiske kursus i almen og uorganisk kemi følges sideløbende.
Øvelser: 14 øvelsesdage á 4 timer
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 26
  • Forberedelse
  • 28
  • Praktiske øvelser
  • 56
  • I alt
  • 110
Point
4 ECTS
Prøveform
Kursusdeltagelse
Aktiv deltagelse samt godkendelse af rapporter. Ved aktiv deltagelse forstås, at alle eksperimenter er udført på tilfredsstillende måde, at rapporter er udført i overenssemmelse med de givne retningslinjer og at disse er rettidigt afleveret.
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
At målbeskrivelsen opfyldes