NNMK14003U ”Science Communication” i praksis – mundtlig formidling
Practical Science Communication – oral presentation
Uanset om du skal arbejde i et rådgivende ingeniørfirma, i en
statslig funktion, som forsker, i en medicinalvirksomhed, som
selvstændig konsulent eller som underviser har du brug for at kunne
formidle dit stof mundtligt. Under møder og foredrag, på
konferencer, til kollegaerne, på nettet og måske på tv og i radio.
På dette kursus får du praktisk træning i mundtlig
fremstilling af naturvidenskab til bredere målgrupper; Hvordan
bygger du den gode og fængende præsentation op – og hvordan leverer
du den.
Kernen i kurset er øvelser, hvor du guides og trænes i at performe.
Der vil være fokus på sprogbrug og kropssprog. Du lærer teknikker
til mentaltræning, der bl.a. kan afhjælpe nervøsitet. Du bliver
trænet i præsentationsteknikker både til at optræde på en scene og
i radio og tv. Og du opnår erfaring med, hvad der skal til for, at
en fremlæggelse eller et foredrag bliver værd at høre på, og ikke
mindst noget folk husker.
Der vil også være selvstændigt fokus på brugen af powerpoint –
hvornår og hvordan bruges det bedst.
Du får desuden en kort introduktion til naturvidenskabelig promovering gennem digitale medier og de særlige krav, der stilles til online-learning. Kan man fx lave en viral video om kvantemekanik eller undervise i anatomi på en skærm?
Undervejs vil der være individuel vejledning i, hvad der præcis er dine styrker og udfordringer som formidler.
Underviserne er primært foredragsholdere, mediefolk, videnskabsjournalister, forfattere og museumsfolk med naturvidenskabelig baggrund eller indsigt. Men der kan også være oplæg og øvelser fra fx sportscoaches og skuespillere, der kan bidrage med andre aspekter til præsentationstræning.
Deltagerne tilegner sig gennem kurset viden om:
- hvordan man gør naturvidenskabelig formidling nærværende,
engagerende og levende
- hvad der kendetegner god formidling af naturvidenskabelig viden
- forskellige former for mentaltræning – fx visualiseringsteknik,
håndtering af nervøsitet,
- hvordan man laver en effektfuld powerpoint-præsentation
- stemmetræning og kropssprog
- retoriske kneb og teknikker
- naturvidenskabens særlige fordele og udfordringer i formidlingens
verden
- forskellige målgruppers ønsker og forventninger til formidling
Deltagerne tilegner sig gennem kurset
færdigheder til at:
- udarbejde gode powerpoint-slides
- forberede et godt oplæg
- forberede et godt foredrag
- forberede et godt tv- eller radiointerview
- formidle naturvidenskab mundtligt til kollegaer
- formidle naturvidenskab mundtligt til andre faggrupper
- formidle naturvidenskab mundtligt til den brede befolkning
- håndtere nervøsitet i forbindelse med mundtlig fremlæggelse
(konferencer, møder, foredrag)
Deltagerne tilegner sig gennem kurset
kompetencer til at:
- holde et præcist, troværdigt og fængende foredrag om et
naturvidenskabeligt emne
- give et præcist, troværdigt og fængende tv-interview
- give et præcist, troværdigt og fængende radio-interview
- vurdere sprogets betydning for videnskabelig formidling
- vurdere andres præsentationer og give konstruktiv
feedback
Angives i Absalon
Video- og radiooptagelser af egne og andre deltageres præstationer vil blive benyttet som redskab til dygtiggørelse og analyse.
En smart-phone (eller andet), der kan optage video og lyd, kan være nødvendig til visse lektioner.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 46
- Forberedelse
- 40
- Forelæsninger
- 10
- Praktiske øvelser
- 55
- Projektarbejde
- 40
- Vejledning
- 15
- I alt
- 206
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse)
- klik her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 30 minDer formidles mundtligt et videnskabeligt område, som den studerende har forberedt i eksamensperioden. Fremstillingsformen kan inddrage powerpoint, ”publikumsinvolvering”, videnskabsteater, fysiske objekter osv. Målgruppe skal angives. Den forberedte præsentation skal vare max 15 minutter, herefter er der 15 minutter til diskussion om fremlæggelse, refleksioner osv.
- Krav til indstilling til eksamen
- Deltagelse i mindst 80% af undervisningen.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NNMK14003U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 2 og Blok 4
- Skemagruppe
- B (man 8-12 + tirs 13-17 + fre 8-12)
- Kursuskapacitet
- 30
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Biologi og Husdyrvidenskab
Udbydende institut
- Statens Naturhistoriske Museum
Kursusansvarlige
- Jens Erik S Matthiesen (15-76717a7f3a796d80807475717f717a4c7f7a793a77813a7077)
Undervisere
Underviserne er primært foredragsholdere, mediefolk,
videnskabsjournalister, forfattere og museumsfolk med
naturvidenskabelig baggrund eller indsigt. Men der kan også være
oplæg og øvelser fra fx sportscoaches og skuespillere, der kan
bidrage med andre aspekter til præsentationstræning.
Mulige undervisere:
Anders Drud (ph.d. i biologi, tv-producer, vært på Danmark Kyst til
Kyst)
Line Friis Frederiksen (cand. Scient., forfatter,
videnskabsjournalist, vært på bl.a. Viden Om og Danmark Kyst til
Kyst)
Hanne Strager (cand. scient., forfatter, leder af
formidlingsafdelingen på Institut for Statens Naturhistoriske
Museum).
Jørn Madsen (cand. scient., forfatter, foredragsholder)
Gæsteforelæsninger fra fx:
Minik Rosing (professor, modtager af Rosenkjær-prisen 2013)
Eske Willerslev (professor, modtager Rosenkjær-prisen 2012)
Anja C. Andersen (lektor, modtager af Rosenkjær-prisen 2006)
Kristoffer Frøkjær (videnskabsjournalist, vært på Videnskabens
Verden på P1)
Anne Dorte Petermuss, coach og mentaltræner for bl.a. sportsfolk
Vibeke Hastrup, skuespiller, underviser i præsentationsteknik