NNMK14003U ”Science Communication” i praksis – mundtlig formidling

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Practical Science Communication – oral presentation

Kursusindhold

Uanset om du skal arbejde i et rådgivende ingeniørfirma, i en statslig funktion, som forsker, i en medicinalvirksomhed, som selvstændig konsulent eller som underviser har du brug for at kunne formidle dit stof mundtligt. Under møder og foredrag, på konferencer, til kollegaerne, på nettet og måske på tv og i radio.

På dette kursus får du praktisk træning i mundtlig fremstilling af naturvidenskab til bredere målgrupper; Hvordan bygger du den gode og fængende præsentation op – og hvordan leverer du den. 

Kernen i kurset er øvelser, hvor du guides og trænes i at performe. Der vil være fokus på sprogbrug og kropssprog. Du lærer teknikker til mentaltræning, der bl.a. kan afhjælpe nervøsitet. Du bliver trænet i præsentationsteknikker både til at optræde på en scene og i radio og tv. Og du opnår erfaring med, hvad der skal til for, at en fremlæggelse eller et foredrag bliver værd at høre på, og ikke mindst noget folk husker.

Der vil også være selvstændigt fokus på brugen af powerpoint – hvornår og hvordan bruges det bedst.

Du får desuden en kort introduktion til naturvidenskabelig promovering gennem digitale medier og de særlige krav, der stilles til online-learning. Kan man fx lave en viral video om kvantemekanik eller undervise i anatomi på en skærm?

Undervejs vil der være individuel vejledning i, hvad der præcis er dine styrker og udfordringer som formidler.

Underviserne er primært foredragsholdere, mediefolk, videnskabsjournalister, forfattere og museumsfolk med naturvidenskabelig baggrund eller indsigt. Men der kan også være oplæg og øvelser fra fx sportscoaches og skuespillere, der kan bidrage med andre aspekter til præsentationstræning.

Målbeskrivelser

Deltagerne tilegner sig gennem kurset viden om:

- hvordan man gør naturvidenskabelig formidling nærværende, engagerende og levende
- hvad der kendetegner god formidling af naturvidenskabelig viden
- forskellige former for mentaltræning – fx visualiseringsteknik, håndtering af nervøsitet,
- hvordan man laver en effektfuld powerpoint-præsentation
- stemmetræning og kropssprog
- retoriske kneb og teknikker
- naturvidenskabens særlige fordele og udfordringer i formidlingens verden
- forskellige målgruppers ønsker og forventninger til formidling

 

Deltagerne tilegner sig gennem kurset færdigheder til at:

- udarbejde gode powerpoint-slides
- forberede et godt oplæg
- forberede et godt foredrag
- forberede et godt tv- eller radiointerview

- formidle naturvidenskab mundtligt til kollegaer
- formidle naturvidenskab mundtligt til andre faggrupper
- formidle naturvidenskab mundtligt til den brede befolkning
- håndtere nervøsitet i forbindelse med mundtlig fremlæggelse (konferencer, møder, foredrag)
 

Deltagerne tilegner sig gennem kurset kompetencer til at:

- holde et præcist, troværdigt og fængende foredrag om et naturvidenskabeligt emne
- give et præcist, troværdigt og fængende tv-interview
- give et præcist, troværdigt og fængende radio-interview
- vurdere sprogets betydning for videnskabelig formidling
- vurdere andres præsentationer og give konstruktiv feedback

Angives i Absalon

Minimum 2 årsværk (120 ECTS) bestået ved et naturvidenskabeligt eller sundhedsvidenskabeligt fakultet.
Undervisningen veksler mellem oplæg og øvelser. Da kurset er et praktisk kursus, er der meget stort fokus på øvelser.

Video- og radiooptagelser af egne og andre deltageres præstationer vil blive benyttet som redskab til dygtiggørelse og analyse.

En smart-phone (eller andet), der kan optage video og lyd, kan være nødvendig til visse lektioner.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 46
  • Forberedelse
  • 40
  • Forelæsninger
  • 10
  • Praktiske øvelser
  • 55
  • Projektarbejde
  • 40
  • Vejledning
  • 15
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve, 30 min
Der formidles mundtligt et videnskabeligt område, som den studerende har forberedt i eksamensperioden. Fremstillingsformen kan inddrage powerpoint, ”publikumsinvolvering”, videnskabsteater, fysiske objekter osv. Målgruppe skal angives. Den forberedte præsentation skal vare max 15 minutter, herefter er der 15 minutter til diskussion om fremlæggelse, refleksioner osv.
Krav til indstilling til eksamen
Deltagelse i mindst 80% af undervisningen.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelsen