NNEK14009U Idræt, børn og unge i et pædagogisk perspektiv

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

please insert

Uddannelse
Kandidatuddannelsen i humanistisk-samfundsvidenskabelig idrætsvidenskab
Kursusindhold

Viden om børn og unges læreprocesser og læringsmuligheder i idræt, samt fordybelse i anvendelse af videoobservation og analyse af forskellige idræts- og bevægelsessituationer som basis for læring gennem et mindre kvalitativt forskningsarbejde og studie af nyere læringsteorier. Indføring i teorier om børn og unge og generel pædagogisk teori baseret på fænomenologi og social konstruktivisme og specifik teori om kropslig læring.  Kendskab til projekter om børn og unges deltagelse i idræt ud fra en pædagogisk synsvinkel. Metodologier i pædagogisk forskning. Feltarbejde bl.a. med anvendelse af videoobservation. Fremlæggelse af uddrag af empirisk materiale til fælles analyse og diskussion af problemfelter og anvendelse af teori.

Målbeskrivelser

Viden

  • Indsigt i og viden om børn og unges deltagelse i idræt ud fra en pædagogisk synsvinkel.
  • Forståelse af hvordan video kan benyttes som forskningsmetode og som redskab for udvikling af reflekteret praksis.
  • Kendskab til børn og unge som kategorier og til nyere læringsteorier inden for en social konstruktivistisk og fænomenologisk tilgang til læring.
  • Kendskab til udvalgte kvalitative metodologier.
  • Indsigt i etiske forskningsproblematikker og forståelse for egen rolle i forbindelse med feltarbejde med børn eller unge.

 Færdigheder

  • Anvendelser af video som observationsredskab i et kvalitativt forskningsarbejde.
  • Gennem empirisk arbejde at kunne identificere og kritisk analysere børn og unges engagement, deltagelse, meningsskabelse, læreprocesser og læringsmuligheder i selvvalgte idrætslige kontekster.
  • At kunne kombinere viden og empiriske data og formidle i en akademisk form (skriftligt og med inddragelse af audio/visuelt materiale).

 Kompetencer

  • Anvendelse af metodologisk og forskningsetisk viden og færdigheder i forbindelse med videoobservation og kvalitative analyser i et feltarbejde.
  • Bearbejdelse af valgte problemstillinger fra egne empiriske data og kunne relatere disse til diskussioner om børn, unge, idræt og læring generelt i samfundet.
  • At kunne anvende teorier om børn, unge og kropslig læring i forbindelse med en kvalitativ analyse af empiriske data fra et specifikt idrætsfelt med børn eller unge som deltagere.

Oplyses på Absalon før kursusstart.

Forelæsninger, kollokvier, gruppeopgaver, feltarbejde, studenterfremlæggelser og plenumdiskussioner.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 64
  • Forberedelse
  • 100
  • Forelæsninger
  • 14
  • Kollokvier
  • 28
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Skriftlig hjemmeopgave med selvvalgt problemstilling. Max 15 sider.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse

Karakteren 12 gives når den studerende demonstrerer evne til:

  • Kvalificeret og selvstændigt at forberede og indsamle videodata i et idrætspædagogisk felt.
  • Med overblik at rejse en eller flere relevante problemstillinger på baggrund af data.
  • På overbevisende måde at analysere og tolke data og at kunne gøre rede for anvendt metodologi og metode inkl. en kritisk stillingtagen til disses styrker og svagheder.
  • På højt niveau at demonstrere grundig viden om teorier om enten børn eller unge og kropslig læring, kunne inddrage relevant teori i analyse og formå at skabe syntese mellem empiri og anvendte teorier.
  •  Med stort overblik og grundig indsigt i pensum at begrunde og tage kritisk stilling til styrker og svagheder ved den anvendte teori.
  • At udtrykke sig skriftligt i en akademisk reflekteret, kritisk, men også kreativ form.