NIGB14003U Byplananalyse
Analysis of Urban Space and Behaviour
Inden for planlægning og bydesign benyttes analyser på mange
forskellige niveauer og med forskelligt sigte. Eksempler kan være
lokale forstudier før udvikling af design og planer, analyser af
lokale forudsætninger og regionale relationer for at kunne udvikle
plan- og strategi samt evalueringer og effektvurderinger med
henblik på at vejlede planlægningen generelt. For alle denne slags
studier gælder, at der kan trækkes på flere analysemetoder med
forskelligt bidrag og fokus.
På kurset introduceres de overordnede principper for valg af
metoder og gennemførelse af analyser, gennemgang af eksempler på
anvendt metode, samt feltarbejde og projektarbejde i grupper med
henblik på praktisk afprøvning af dataindsamling, analyser og
præsentation af resultater.
Kurset består af en øvelsesdel og en teoridel, der forløber
sideløbende.
I øvelsesdelen løses opgaver om forskellige analyseteknikker i
grupper. Dette sker i fem byanalyse-metodeforløb, hvor følgende
analysemetoder applikeres:
- visuel og strukturel stedsanalyse
- observationsanalyse
- space syntax analyse
- GIS analyse
- brugeranalyse (samfundsvidenskabelig metode).
Via de fem metodeforløb afprøves de grundliggende
metode-komponenter med henblik på data-skabelse, analyse,
konklusion og fremstilling. Projektarbejdet foregår dels som
feltarbejde (dataindsamling), dels som skrivebordsarbejde (analyse)
og afsluttes med en mundtlig fremlæggelse.
I teoridelen behandles en række ”hovedformer” inden for
dataindsamling og analyse i relation til byplanområdet. Der
fokuseres på betydningen af formål og vidensbehov, for-forståelse
af byrummets betydning (teori) samt mulighederne for at analysere
og konkludere om byplanmæssige problemstillinger. Stedsanalyser og
geografisk/rumlige analyser er karakteriseret ved at fokusere på en
afgrænset lokalitet og genstand for analysen er rummet/territoriet.
Desuden introduceres hovedformerne inden for samfundsvidenskabelige
metoder: kvalitative og kvantitative, der kan karakteriseres ved at
fokusere på mennesker eller virksomheder (agenter) og deres
vurderinger og handlinger.
Kursets hovedmålsætning er at give den studerende grundlæggende kendskab til hovedmetoder inden for analyse af byrums brug og betydning. Herunder geografisk/rumlige registreringer og analyser, såvel som kvalitative og kvantitative tilgange til indsamling og analyse af data fra respondenter.
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Viden:
- rumlige/geografiske analyser
- grundlaget for kvalitative og kvantitative dataindsamlings- og
analysemetoder
- anvendelse af samfundsvidenskabelige analysemetoder på
byplanområdet.
Færdigheder:
- indsamle, analysere og præsentere data på baggrund af forskellige
metodiske byanalyse-forløb
- udvælge og anvende metoder til at afdække byaktørers brugsmønstre
og præferencer
- formidle sig skriftligt og mundtligt om en specifik byplanmæssig
case
Kompetencer:
- overføre teorier og principper for metoder til nye situationer
- udvælge undersøgelsesmetoder ud fra formål og kontekst
- samarbejde med medstuderende om gennemførsel og afrapportering af
analyseforsøg.
Til kurset hører et kompedium, hvis indhold justeres fra år til
år. I 2012 var litteraturen bl.a.:
Andersen, I. (2008): Den skinbarlige virkelighed.
Samfundslitteratur, Frederiksberg, pp. 13-71.
Bundgaard, A., m.fl. (1982): Hvor bygning og byrum mødes.
Arkitekten, 21-1982, pp. 421-438.
Finansministeriet m.fl. (2002): Vejledning om brugerundersøgelser.
Uddrag, 25-38; 49-88; 91-94.
Hellevik, O. (1997): ‘Forskningsmetode’. In: Sociologi og
statsvidenskab, Universitetsforlaget, Oslo, pp. 34-77.
Hillier, B. (1993): ‘Specifically Architectural Knowledge’. Nordisk
Arkitekturforskning, 1993:2, pp.13-37.
Hjort, A. (1986): Om at interviewe kvalitativt. In: E.F.Jensen
& R.Pittelkow (red.) Det ukendte publikum – nye metoder i
medieforskningen, Københavns Universitet, pp. 99-109.
Jørgensen, P.S. (1989): ’Om kvalitative analyser – og deres
gyldighed’. Nordisk Psykologi, Vol. 41, no.1, pp. 25-41.
Lynch, K. (1960): The Image of the City. Massachusetts: MIT press
(26.oplag 1998), pp. 46-90.
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 77
- Forelæsninger
- 63
- Praktiske øvelser
- 63
- Vejledning
- 3
- I alt
- 206
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 15 min---
- Krav til indstilling til eksamen
- Godkendelse af 4-5 opgaver i analysemetoder, som laves i løbet af de første 6 uger.
- Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
- Reeksamen
- Reeksamen er mundtlig.
Kriterier for bedømmelse
For at opnå karakteren 12 henvises til kursets målbeskrivelse.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NIGB14003U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
- B (man 8-12 + tirs 13-17 + fre 8-12)
- Kursuskapacitet
- Maximum 50 studerende.
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning
Kursusansvarlige
- Trine Agervig Carstensen (3-776466436c6a71316e7831676e)
Undervisere
Bernhard Snizek