NIDB11010U Humanistisk-samfundsvidenskabelige metoder for idræt (T-Metode)

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Methods of Humanistic and Social Sciences (T-Metode)

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i idræt
Kursusindhold

Introduktion til hvordan man kan udvælge og afgrænse et undersøgelsesfelt, herunder hvordan man kan udvikle en problemformulering samt generere, behandle, analysere og diskutere empiri i forhold til de forskellige præsenterede metoder og overordnede metodologiske tilgange. De studerende skal arbejde praktisk med de præsenterede metoder og forholde sig til valg af metode i forhold til en undersøgelses formål. Kurset indeholder øvelser i at arbejde med de præsenterede metoder og afsluttes med en skriftlig hjemmeopgave. Øvelser og opgave kan evt. forbindes til et konkret projekt/opgave udenfor faget.

Målbeskrivelser

Viden:
Den studerende skal erhverve sig grundlæggende viden om observation, interview, spørgeskema og kildekritik. Denne viden inkluderer forståelse for videnskabsteoretisk baggrund, teoretiske dispositioner og teori om brugen af den givne metode.

Færdigheder:
Den studerende skal opøve færdigheder i praktisk generering og behandling af data indenfor hver metode. Dette inkluderer både kvalitativ og kvantitativ indsamling og analyse

Den studerende skal opøve færdigheder i at vurdre etiske problemstillinger knyttet til anvendelsen af kvalitativ og kvantitativ metode.


Kompetencer:
Den studerende  opnår kompetence i at generere, behandle, analysere og diskutere empiri ved at bruge udvalgte kvalitative og kvantitative forskningsmetoder i relation til specifikke undersøgelsesfelter

Den studerende opnår kompetence i at forholde sig kritisk til egen generering, bearbejdning og analyse af empiri 
 

Litteratur oplyses før kursusstart på Absalon.

Gennemført kurser på grunduddannelsesniveau med humanistisk-samfundsvidenskabelige vinkel.
Forelæsninger, praktiske øvelser, oplæg fra studerende og plenum diskussioner.
Valgfrit modul på bacheloruddannelsen i Idræt
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 43
  • Forberedelse
  • 75
  • Forelæsninger
  • 28
  • Praktiske øvelser
  • 60
  • I alt
  • 206
Point
7,5 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering
Kurset afsluttes med en skriftlig hjemmeopgave (max 10 sider for grupper af 2 og max 15 sider for grupper af 3) med fokus på selvvalgt emneområde i forhold til en af de præsenterede metoder. Opgaven skal skrives i grupper af 2-3 personer (med forfatter på de enkelte afsnit) og vurderes med individuel karakter.
Krav til indstilling til eksamen
I løbet af kurset skal afleveres en obligatorisk opgave, der er en forudsætning for at gå til eksamen.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere.
Reeksamen
Det er muligt at aftale med modulansvarlige at skrive individuelt.
Kriterier for bedømmelse

Karakteren 12 gives, når den studerende igennem en skriftlig opgave har demonstreret evne til

  • At kunne begrunde valg af metodisk position i forhold til en konkret problemstilling.
  • At kunne generere og bearbejde empiri med en udvalgt metode og analysere empirien med en for problemstillingen relevant metodologisk tilgang.
  • At kunne gøre rede for tilgangen til generering og behandling af data og forholde sig til egen rolle heri.
  • At kunne anvende pensum på en reflekteret og selvstændig måde.
  • At vise forståelse for og kunne anvende teori om metode i relation til en konkret problemstilling.