NDAB10002U Projektkursus: Systemudvikling (ProjDat)

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Project Course: System Development (ProjDat)

Uddannelse
Bacheloruddannelsen i datalogi
Kursusindhold

 

Der undervises i en vifte af metoder og teknikker, som deltagerne kan forventes at få brug for i et realistisk IT-projektprojekt, bl.a. metoder til støtte af brugersamarbejde, teknikker til afklaring af krav og behov i forbindelse med ny IT-udvikling, teknikker til objektorienteret analyse og design, opbygning af system- og komponentarkitektur, programmering og dokumentation. Omdrejningsaksen for undervisningen er projektgruppernes arbejde med den valgte IT-udviklingsopgave. Opgaven skal løses i samarbejde med virkelige brugere. Deltagerne vejledes i selv at finde egnede samarbejdspartnere i virksomheder uden for universitetet.

Formålet med kurset er at give deltagerne en metodisk velfunderet og i praksis anvendelig introduktion til IT-systemudvikling - gennem et oplevet udviklingsforløb støttet af studier af anerkendte metoder og teknikker.

 

Målbeskrivelser

En deltager skal efter fuldførelse af kurset være i stand til:

Viden:

1. Metoder til støtte af brugersamarbejde, teknikker til afklaring af krav og behov i forbindelse med ny IT-udvikling, teknikker til objektorienteret analyse og design, opbygning af system- og komponentarkitektur, programmering og dokumentation.

2. En metodisk velfunderet og i praksis anvendelig introduktion til IT-systemudvikling.

Kompetencer:

1. at gennemføre et mindre, men fuldt realistisk IT-udviklingsprojekt i samarbejde med brugere og andre systemudviklere på en systematisk og velgennemtænkt måde.

2. at skabe sig overblik over IT-udviklingsopgavens bindinger og helhedsdesign, således at der kan tilrettelægges et målrettet udviklingsprojekt. Herunder skal der skabes rum for læring gennem iterationer og brug af teknikker fra prototyping.

3. at kunne arbejde med prototyper og simuleringer for at klarlægge risikable aspekter i udviklingsopgaven og at nå frem til nyttige og effektive designløsninger og implementationer, både hvad angår systemets brugervendte sider og hvad angår systemets arkitektur.

4. at læse og reflektere over videnskabelige artikler indenfor systemudvikling, dog begrænset til artikler, hvis faglige hovedspørgsmål er undervist i Projektkursus Systemudvikling og andre kurser på datalogi-studiets første 3 blokke.

Færdigheder:

1. som medlem af en projektgruppe af systemudviklere: At kunne afdække, formulere og på skriftligt grundlag aftale mål for et IT-udviklingsprojekt i samarbejde med brugere/kunder. Heri indgår en realistisk afvejning af brugerbehov i forhold til projektgruppens kompetencer, resurseindsats og kalendertid til rådighed.

2. at udarbejde domæneanalyser som grundlag for et objektorienteret design med klasser, hændelser, strukturmønstre og adfærdsmønstre. Deltagerne skal således have kendskab til og være i stand til at gøre brug af gængse komponentbaserede arkitekturer og objektorienterede designmønstre.

3. at designe brugeres påtænkte interaktion med systemet ved brug af use-cases og på dette grundlag fastlægge systemets funktionalitet og brugergrænseflader.

5. at designe en klar og sammenhængende komponentbaseret systemarkitektur, der kan implementeres på en måde så systemet bliver velstruktureret og så enkelt som muligt at udvikle og vedligeholde.

6. at opstille og følge en dokumentationsstrategi i samarbejde med projektgruppens øvrige medlemmer, således at udviklingsprojektets gennemførelse kan dokumenteres. Ligeledes skal dokumentationen redegøre for resultater af afprøvninger og tests, både af den udviklede applikation, system-arkitekturen, og de brugervendte aspekter.

7. at udarbejde en kortfattet rapport med klar og sammenhængende redegørelse for arbejdet med og resultaterne af et mindre, men realistisk IT-udviklingsprojekt. Der skal indgå en oversigt over det samlede projektforløb (opstart, gennemførelse, færdiggørelse samt aflevering) og kritisk refleksion og konkrete ideer til at forbedre fx brugersamarbejdet, samarbejdet i projektgruppen, og egen indsats. Også refleksion over designvalg og brug af udviklingsteknikker og udviklingsværktøjer skal gives opmærksomhed.

Se Absalon når kurset er etableret.

Deltagere skal have bestået mindst 3 kurser af datalogis første års kurser. Mindst et af disse kurser skal være Introduktion til programmering (IP) eller Objektorienteret programmering og design (OOPD).
En kombination af forelæsninger, selvstændig læsning af kursuslitteraturen, øvelsesopgaver ved holdundervisning, samt arbejde med det gennemgående IT-udviklingsprojekt.
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 165
  • Forelæsninger
  • 34
  • Praktiske øvelser
  • 51
  • Projektarbejde
  • 162
  • I alt
  • 412
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig aflevering, 5 dage
Eksamensopgaven baserer sig på resultaterne dokumenteret i fagelementets fire obligatoriske delrapporter. Disse resultater sammenfattes, diskuteres og perspektiveres ved kursuslitteraturen.
Krav til indstilling til eksamen
Fagelementets fire obligatoriske delrapporter skal være godkendt og gyldige ved eksamensperiodens start.

Er kravene ikke opfyldt, kan de opfyldes inden reeksamen. De fire obligatoriske delrapporter afleveres senest to uger inden tilmeldingsperioden til reeksamen slutter. Rapporterne skal være godkendt inden reeksamen.
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Reeksamen
Hvis der er 10 eller færre tilmeldte: Afsluttende, mundtlig 30 minutters eksamen inklusiv votering uden forberedelse med udgangspunkt i fagelementets fire obligatoriske delrapporter.
Kriterier for bedømmelse

Se målbeskrivelser.