NDAB10002U Projektkursus: Systemudvikling (ProjDat)
Project Course: System Development (ProjDat)
Der undervises i en vifte af metoder og teknikker, som
deltagerne kan forventes at få brug for i et realistisk
IT-projektprojekt, bl.a. metoder til støtte af brugersamarbejde,
teknikker til afklaring af krav og behov i forbindelse med ny
IT-udvikling, teknikker til objektorienteret analyse og design,
opbygning af system- og komponentarkitektur, programmering og
dokumentation. Omdrejningsaksen for undervisningen er
projektgruppernes arbejde med den valgte IT-udviklingsopgave.
Opgaven skal løses i samarbejde med virkelige brugere. Deltagerne
vejledes i selv at finde egnede samarbejdspartnere i virksomheder
uden for universitetet.
Formålet med kurset er at give deltagerne en metodisk velfunderet
og i praksis anvendelig introduktion til IT-systemudvikling -
gennem et oplevet udviklingsforløb støttet af studier af anerkendte
metoder og teknikker.
En deltager skal efter fuldførelse af kurset være i stand til:
Viden:
1. Metoder til støtte af brugersamarbejde, teknikker til afklaring af krav og behov i forbindelse med ny IT-udvikling, teknikker til objektorienteret analyse og design, opbygning af system- og komponentarkitektur, programmering og dokumentation.
2. En metodisk velfunderet og i praksis anvendelig introduktion til IT-systemudvikling.
Kompetencer:
1. at gennemføre et mindre, men fuldt realistisk IT-udviklingsprojekt i samarbejde med brugere og andre systemudviklere på en systematisk og velgennemtænkt måde.
2. at skabe sig overblik over IT-udviklingsopgavens bindinger og helhedsdesign, således at der kan tilrettelægges et målrettet udviklingsprojekt. Herunder skal der skabes rum for læring gennem iterationer og brug af teknikker fra prototyping.
3. at kunne arbejde med prototyper og simuleringer for at klarlægge risikable aspekter i udviklingsopgaven og at nå frem til nyttige og effektive designløsninger og implementationer, både hvad angår systemets brugervendte sider og hvad angår systemets arkitektur.
4. at læse og reflektere over videnskabelige artikler indenfor systemudvikling, dog begrænset til artikler, hvis faglige hovedspørgsmål er undervist i Projektkursus Systemudvikling og andre kurser på datalogi-studiets første 3 blokke.
Færdigheder:
1. som medlem af en projektgruppe af systemudviklere: At kunne afdække, formulere og på skriftligt grundlag aftale mål for et IT-udviklingsprojekt i samarbejde med brugere/kunder. Heri indgår en realistisk afvejning af brugerbehov i forhold til projektgruppens kompetencer, resurseindsats og kalendertid til rådighed.
2. at udarbejde domæneanalyser som grundlag for et objektorienteret design med klasser, hændelser, strukturmønstre og adfærdsmønstre. Deltagerne skal således have kendskab til og være i stand til at gøre brug af gængse komponentbaserede arkitekturer og objektorienterede designmønstre.
3. at designe brugeres påtænkte interaktion med systemet ved brug af use-cases og på dette grundlag fastlægge systemets funktionalitet og brugergrænseflader.
5. at designe en klar og sammenhængende komponentbaseret systemarkitektur, der kan implementeres på en måde så systemet bliver velstruktureret og så enkelt som muligt at udvikle og vedligeholde.
6. at opstille og følge en dokumentationsstrategi i samarbejde med projektgruppens øvrige medlemmer, således at udviklingsprojektets gennemførelse kan dokumenteres. Ligeledes skal dokumentationen redegøre for resultater af afprøvninger og tests, både af den udviklede applikation, system-arkitekturen, og de brugervendte aspekter.
7. at udarbejde en kortfattet rapport med klar og sammenhængende redegørelse for arbejdet med og resultaterne af et mindre, men realistisk IT-udviklingsprojekt. Der skal indgå en oversigt over det samlede projektforløb (opstart, gennemførelse, færdiggørelse samt aflevering) og kritisk refleksion og konkrete ideer til at forbedre fx brugersamarbejdet, samarbejdet i projektgruppen, og egen indsats. Også refleksion over designvalg og brug af udviklingsteknikker og udviklingsværktøjer skal gives opmærksomhed.
Se Absalon når kurset er etableret.
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 165
- Forelæsninger
- 34
- Praktiske øvelser
- 51
- Projektarbejde
- 162
- I alt
- 412
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig aflevering, 5 dageEksamensopgaven baserer sig på resultaterne dokumenteret i fagelementets fire obligatoriske delrapporter. Disse resultater sammenfattes, diskuteres og perspektiveres ved kursuslitteraturen.
- Krav til indstilling til eksamen
- Fagelementets fire obligatoriske delrapporter skal være
godkendt og gyldige ved eksamensperiodens start.
Er kravene ikke opfyldt, kan de opfyldes inden reeksamen. De fire obligatoriske delrapporter afleveres senest to uger inden tilmeldingsperioden til reeksamen slutter. Rapporterne skal være godkendt inden reeksamen. - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Reeksamen
- Hvis der er 10 eller færre tilmeldte: Afsluttende, mundtlig 30 minutters eksamen inklusiv votering uden forberedelse med udgangspunkt i fagelementets fire obligatoriske delrapporter.
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelser.
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- NDAB10002U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 2 blokke
- Placering
- Blok 3 og Blok 4
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kursuskapacitet
- Ingen deltagerbegrænsning
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Matematik og Datalogi
Udbydende institut
- Datalogisk Institut
Kursusansvarlige
- Erik Frøkjær (5-7582797b765074793e7b853e747b)