LFKB10272U Fagets videnskabsteori - landskabsarkitektur og bydesign
Philosophy of Science - Landscape Architecture and Urban Design
Kurset er en introduktion til landskabsarkitekturs og bydesigns videnskabsteori.
Kurset præsenterer nogle centrale erkendelsesmæssige og værdimæssige antagelser, der ligger til grund for teorier og metoder inden for landskabsarkitektur og bydesign
Landskabsarkitektur og bydesign anvender ud over en
erfaringsbaseret viden et stadigt mere vidtgående sæt af
videnskabelige tilgange, hvor naturvidenskabelig viden kombineres
med samfundsmæssig forståelse og kreative fag. Det kan give
anledning til brydning mellem forskellige traditioner. Kurset giver
en introduktion til forskellige syn på videnskab og videnskabelige
traditioner.
Med udgangspunkt i designbegrebet fokuseres på, hvad der er relevant viden for fagområdet, hvordan ny viden skabes ud fra hhv. natur-, samfundsvidenskabelige og humanistiske tilgange. Forskelle i opfattelser af viden, dvs. af hvad der er relevant viden og rækkevidden af den; hvor er den gyldig – med andre ord forskellige videnskabsforståelser, kan være med til, at man vurderer forslag forskelligt.
Forskelle i værdimæssige opfattelser – hvilke kvaliteter, man synes skal fremmes; hvilke hensyn der skal tages og af hvilke grunde – kan være med til, at man vurderer forslag forskelligt Det diskuteres, hvordan forskelle i værdier kan give anledning til dilemmaer og konflikter, samt hvordan værdispørgsmål kan håndteres.
Til slut i kurset ses på faglige selvopfattelser, betydningen af dialog og på fagets rolle for det omgivende samfund.
Formålet med kurset er at introducere de studerende til at se og
forstå deres fag og de tilhørende videnskabelige discipliner i et
alment perspektiv. De studerende bliver introduceret til de
vigtigste erkendelsesmæssige og værdimæssige antagelser, der ligger
til grund for genstand, teori og metode inden for
landskabsarkitektur og byplanlægning.
Når kurset er færdigt forventes den studerende i relation til sit
centrale fagområde at kunne:
Viden:
- Redegøre for etiske og andre værdimæssige teorier
- Redegøre for centrale videnskabsteoretiske begreber
- Identificere etiske og andre værdimæssige samt
videnskabsteoretiske problemstillinger i faglige sammenhænge
Færdigheder:
- kunne vurdere videnspørgsmål inden for
forslagsstillelse i landskabsarkitektur og bydesign. Dvs.
kunne beskrive, hvilke videnspørgsmål den faglige
problemstilling rejser, analysere tilgangen til videnskab, der
indgår i forslagsstillelsen samt diskutere den bagvedliggende
videnskabsforståelse.
-kunne vurdere de værdispørgsmål, som forslagsstillelse i
landskabsarkitektur og bydesign rejser. Dvs. kunne beskrive,
hvilke værdispørgsmål problemstillingen rejser/er udtryk
for, analysere værdispørgsmål i forhold til bl.a.
natursyn, æstetik, bæredygtighed eller etik samt diskutere
hvilken afvejning der (in)direkte er foretaget – dvs. hvilke
værdier og hensyn fremmes med forslaget
- Formidle ovenstående klart på skrift og mundtligt
Kompetencer:
- Være i stand til på selvstændig, kritisk og konstruktiv vis at
indgå i en værdibaseret debat om faglige emner
- Arbejde selvstændigt med analyse af faglige tekster og
problemstillinger
- Arbejde effektivt sammen med andre om analyse og formidling af
etiske og videnskabsteoretiske problemstillinger
Vil foreligge før kursusstart
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 1
- Forberedelse
- 86
- Forelæsninger
- 36
- Kollokvier
- 18
- Praktiske øvelser
- 30
- Teoretiske øvelser
- 30
- Vejledning
- 5
- I alt
- 206
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20 min...
- Krav til indstilling til eksamen
- To kursusopgaver skal afleveres og godkendes
- Hjælpemidler
- Kun visse hjælpemidler tilladt
1 sides disposition til hvert eksamensspørgsmål må medbringes
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
To interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelsen
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LFKB10272U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 2
- Skemagruppe
- C (man 13-17 + ons 8-17)
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Geovidenskaber og Planlægning
Udbydende institut
- Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi
Kursusansvarlige
- Peter Sandøe (3-8075835083857e743e7b853e747b)
- Christian Gamborg (3-737877507976827f3e7b853e747b)
Undervisere
Christian Gamborg, chg@ifro.ku.dk
Tina Hansen, tih@ifro.ku.dk