LBIB10172U Introduktion til bioteknologi
Introduction to Biotechnology
A) introduktion til den bioteknologiske terminologi
B) organismers biologiske diversitet og bioteknologiens rolle i relation til forskellige biologiske systemer.
C) projektarbejdets form, organisering, og problemorientering, herunder problemanalyse, problemformulering og handlingsplan og om aspekter ved samarbejde i mindre grupper
D) indblik i bioteknologiske firmaers forskning og produktudvikling og herved kendskab til innovation og entreprenørskab, og til organismers biologiske diversitet.
E) skriftlig og mundtlig formidling af videnskabelig information
F) litteratur- og kildehåndtering
En række forelæsninger belyser bioteknologiens rolle i relation
til forskellige biologiske systemer. Herudover vil de studerende
gennem forelæsninger få en grundlæggende introduktion til
bioteknologiske terminologier og metoder.
De studerende gennemfører et problemorienteret projektarbejde i
grupper ud fra en selvvalgt samfundsrelateret bioteknologisk
problemstilling, som vælges på baggrund af fagmiljøernes idéoplæg.
Rammer, krav og kriterier klargøres, det vil bl.a. sige oplæg om
projektarbejdets form og organisering og om problemorientering. Der
gives yderligere oplæg om problemanalyse, problemformulering og
handlingsplan og om aspekter ved samarbejde i mindre grupper, bl.a.
samarbejdsaftaler i gruppen og med vejledere. Vejledning af
projektgrupperne vil finde sted løbende. Indholdet i vejledningen
styres af den valgte problemstilling og af behovet for vejledning
hvad angår faglige, metodemæssige og samarbejdsmæssige spørgsmål.
På baggrund af de enkelte gruppers projektforslag hjælpes de i gang
med søgningen af litteratur til projektet. de får også en generel
introduktion til biblioteket samt til litteratur- og
kildehåndtering generelt og formelt.
Hver arbejdsgruppe præsenterer resultatet af deres projekt, og
opponerer på et andet projekt.
Kursets hovedmålsætning er at give en indføring i metode i
problemorienteret projektarbejde med udgangspunkt i en selvvalgt
bioteknologisk og samfundsrelevant problemstilling, som bearbejdes
ud fra videnskabelige kriterier. Herudover er det målet at kurset
giver et grundlæggende kendskab til hvorledes bioteknologien kan
udnytte organismernes naturlige processer. Gennem
projektorienteret undervisning giver kurset et grundlæggende
kendskab til hvorledes bioteknologien kan udnytte organismernes
naturlige processer til fremstilling af nyttige produkter.
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Viden:
- Forklare grundlæggende bioteknologiske processer i relation til regulering og styring på alle niveauer.
- Reflektere over de levende organismers diversitet.
- Beskrive og forstå den erhvervs - og forskningsmæssige udnyttelse af organismer i bioteknologien
- Kendskab
til kriterier for kommunikation af videnskabelig information
rapportudarbejdelse, hvad angår konsistens, klarhed, præcision, og
sprog.
forstå og udvise overblik over de videnskabelige kriterier der er i
forbindelse med kommunikation og
Færdigheder:
- identificere, analysere, formulere, afgrænse og bearbejde en bioteknologisk problemstilling på et videnskabeligt niveau.
- formidle skriftligt, således at normerne for videnskabelig formidling i rapportform opfyldes.
- håndtere information der er relevant for et projekt og forholde sig kritisk til denne.
- arbejde konkret problemorienteret og projektorganiseret i en gruppe, samt formidle resultatet både mundtligt og skriftligt ift. de krav der er til videnskabelig formidling i studierapportform indenfor fagområdet bioteknologi
Kompetencer:
- planlægge, styre og evaluere arbejdsprocessen og bruge relevante arbejdsredskaber i projektets forskellige faser.
- samarbejde effektivt i grupper og udvise forståelse for gruppedynamiske aspekter i et samarbejde.
opponere og give konstruktiv kritik til medstuderende
Fremgår af kursusoversigten som fremlæges på Absalon før kursusstart.
Hovedparten af undervisningsaktiviteten indenfor metode og projektarbejde består i selvstændigt projektarbejde styret af de studerende, understøttet af vejledning fra henholdsvis en metodevejleder og en faglig vejleder.
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 2
- Forelæsninger
- 25
- Projektarbejde
- 142
- Vejledning
- 37
- I alt
- 206
Som meritstuderende - klik her!
Som enkeltfags-studerende (efter- og videreuddannelse) - klik
her!
- Point
- 7,5 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 15 min.Beskrivelse af eksamen: Individuel mundtlig eksamen med udgangspunkt i egen gruppes projekt og eksamination i pensum med relation til projektet.
- Krav til indstilling til eksamen
- Godkendt midtvejsseminar og godkendt formalia på
projektrapporten.
Godkendt rapport og forsvar af rapport.
Er kravene ikke opfyldt, kan de opfyldes inden reeksamen. Projektrapporten afleveres senest to uger før tilmeldingsperioden til reeksamen slutter, og den skal godkendes før reeksamen. - Hjælpemidler
- Alle hjælpemidler tilladt
- Bedømmelsesform
- bestået/ikke bestået
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Flere interne bedømmere
Kriterier for bedømmelse
Se målbeskrivelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- LBIB10172U
- Point
- 7,5 ECTS
- Niveau
- Bachelor
- Varighed
- 1 blok
- Placering
- Blok 1
- Skemagruppe
- A (tirs 8-12 + tors 8-17)
- Kursuskapacitet
- 80
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Studienævn for Biomolekylær videnskab og Teknologi
Udbydende institutter
- Institut for Plante- og Miljøvidenskab
- Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi
Kursusansvarlige
- Bjarke Veierskov (2-71854f7f7b747d3d7a843d737a)
- Vagn Olsen (2-857e4f7875817e3d7a843d737a)
Undervisere
Thomas Günther-Pomosky
Vagn Olsen
Anders Dahl
Rosa Lopez
Mari-Anne Newman