JJUA14242U Ret og Retfærdighed i Nyere Retstænkning
’Citizenship and European Union Citizenship
Kursets formål er at introducere de studerende til en række
fremtrædende teorier om retfærdighed, at sætte dem i stand til at
vurdere i hvilket omfang retfærdighedsforestillinger indgår som en
del af gældende ret, og at skabe forudsætninger hos de studerende
for at kunne diskutere om en retsregel eller et retssystem er
retfærdigt.
Emner og temaer: Klarhed over det komplekse forhold mellem ret og
retfærdighed er et nødvendigt element i juristernes virke.
Kursusfaget vil udforske denne kompleksitet ved at analysere de
retsfilosofiske teorier, som har beskæftiget sig med emnet. Kurset
begynder med en gennemgang af Hans Kelsens retspositivistiske
teori, efterfulgt af en sammenligning med Alf Ross’ retsrealistiske
syn på ret og retfærdighed. Efterfølgende gennemgås nyere
international teori, der inddrager retfærdighed som et udgangspunkt
for institutionel design og som et ideal for retspraksis, nemlig
John Rawls’ ”A Theory of Justice” og Ronald Dworkins ”Law’s
Empire”. Fra nyere dansk retsteori vil vi undersøge Peter Høilunds
og Henrik Zahles opgør med Ross’ antagelse om neutralitet i
retsanvendelsen, hvor retfærdighedsbegrebet formes af
retsanvenderens værdiforestillinger. For at behandle de nutidige
udfordringer fra et minoritets- og kønsperspektiv til de klassiske
udlægninger af retfærdighed, vil kurset endvidere inkludere
multikulturalisme og feministisk teori. I den forbindelse
analyseres tekster af Will Kymlicka, Iris Marion Young, Martha
Nussbaum, Nicola Lacey og Susan Moller Okin. Endelig vil kurset
gennemgå de nyeste bidrag til diskussionen om ret og retfærdighed
fra et environmental ethics – perspektiv. Arbejdsform og særlige
aktiviteter: Evaluering af de studerendes indsats foregår løbende
gennem deltagelse i undervisningen. De studerende forventes at have
læst teksterne i undervisningsplanen før timerne, og de opfordres
til at være forberedt på at diskutere teksterne, dele deres
synspunkter med medstuderende og stille spørgsmål. De studerende
bliver præsenteret for forskellige læringsaktiviteter, såsom
gruppediskussioner på basis af en øvelse, case-studies,
multiple-choice test, skriveopgaver, forevisning af klip med
interviews og debat osv. Disse aktiviteter bliver evalueret så at
de studerende løbende kan få feedback på deres læringsudvikling i
løbet af semesteret.
- Redegøre for og forklare de teoretiske
positioner der knytter sig til forskellige opfattelser af
begreberne ret og retfærdighed
- Identificere problemstillinger der knytter sig til
anvendelsen af specifikke teorier om ret og retfærdighed
- Identificere retlige situationer, hvor retsbegrebet
og/eller retfærdighedsforestillinger får praktisk betydning
- Analysere problemstillinger af retsteoretisk karakter
med henblik på at redegøre for forholdet mellem ret og
retfærdighed, teoretisk såvel som praktisk
- Argumentere for relevansen og egnetheden af forskellige
teorier om ret og retfærdighed med henblik på at foretage en
kritisk afvejning af de forskellige teoriers betydning for den
juridiske praksis
- Argumentere for fagligt begrundede løsninger på
teoretiske problemstillinger der knytter sig til anvendelsen af
begreberne ret og retfærdighed
- Foretage en kritisk afvejning af de relevante argumenter for
sådanne løsninger og træffe et sagligt begrundet
valg for teoretiske og praktiske løsninger
- Perspektivere betydningen af begreberne ret og
retfærdighed på en måde, der viser overblik og indsigt i de mest
fremherskende teorier på området
- Formidle og formulere sin viden og
argumentation fagligt og sprogligt korrekt på en struktureret og
sammenhængende måde
Materialesamling bestående i uddrag af følgende værker:
- Hans Kelsen, 1949, 1934, 1960: Almen teori om stat og ret, Den
rene retslære, Ret og Moral i Retsfilosofi. Centrale tekster og
temaer. Hans Reitzels Forlag (s. 245-263).
- Alf Ross, 1953: Om ret og retfærdighed. Nyt Nordisk Forlag (s.
14-28, 41-65, 79-85, 340-345, 351-356).
- Ronald Dworkin, 1986, 1998: Law’s Empire. Hart Publishing (s.
31-44, 96-104, 176-232).
- Peter Høilund, 1992: Den forbudte retsfølelse. Om lov og moral.
Munksgaard (s. 50-61 & 182-197).
- Henrik Zahle, 1996: Naturret – fortid eller nutid? I Retfærd 74
(s. 17-25).
- Henrik Zahle, 2003: Omsorg for retfærdighed. Essays om retlig
praksis. Gyldendal (s. 136-143 & 160-166).
- Henrik Zahle, 2005: Praktisk Retsfilosofi. Christian Ejlers’
Forlag (s. 206-212; 294-319).
- John Rawls, 1971, 1999: En teori om retfærdighed. Det lille
forlag, revideret udgave (s. 31-47, 81-85, 147-152 & 272-281).
- Susan Moller Okin, 1989: Justice, Gender and the Family. Basic
Books (s. 3-24, 89-109).
- Nicola Lacey, 1998: Unspeakable subjects. Hart Publishing (s.
46-70)
- Iris Marion Young, 1990: Justice and the politics of difference.
Princeton University Press (s. 39-65, 98-121).
- Will Kymlicka, 2002: Contemporary political philosophy. Oxford
University Press (s. 327-370).
- Martha Nussbaum, 2006: Frontiers of justice: Disability,
nationality, species membership. The Belknap Press of Harvard
University Press (s. 69-81, 164-173 & 176-195).
- Martha Nussbaum, 2000: Kvinder og den menneskelige udvikling. I
Retsfilosofi. Centrale tekster og temaer (s. 694-697).
Pensum er på omkring 500 sider
Supplerende litteratur:
- Michael J. Sandel, 2010: Justice. What’s the right thing to do?
Farrar, Straus and Giroux (s. 3-30).
- Per Walsoe, 2000: Retsfilosofiens og dens betydning i dommerens
hverdag. I Dommeren i det 20. århundrede. Dommerforeningens 100 års
jubilæum. Jurist-og Økonomforbundets Forlag (s. 415-426).
- Silvia Adamo, 2011: ”Kontinental retspositivisme”. I
Retsfilosofi. Centrale tekster og temaer. Hans Reitzels Forlag (s.
223-233 & 239-242).
- Henrik Palmer Olsen, 2011: “Ret som integritet: Ronald Dworkin”.
I Retsfilosofi. Centrale tekster og temaer. Hans Reitzels Forlag
(s. 377-403).
- Stine Jørgensen, 2011: ”Feministisk retsteori”. I Retsfilosofi.
Centrale tekster og temaer. Hans Reitzels Forlag (s. 665-680).
- Anne Chistophersen, 1998: ”Grønn rett – den økologiske
erkjennelsen som utfordring til retten”. I Retfærd 80 (s.
41-52).
- Kategori
- Timer
- Forelæsninger
- 34
- I alt
- 34
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringSkriftlig hjemmeopgave med afleveringsfrist (essay)
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
- 8. januar 2015
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- JJUA14242U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- B2 (tirs 13-17 + fre 10-12)
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Jura
Udbydende institut
- Det Juridiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Henrik Stevnsborg (17-77747d81787a3d828374857d82717e81764f7984813d7a843d737a)
Undervisere
Postdoc/adjunkt ph.d. Silvia Adamo, Københavns Universitet