JJUA04386U Forbrugerret
Consumer law
At indføre deltagerne i en række praktiske og teoretiske
forbrugerretlige spørgsmål - offentligretlige såvel som
privatretlige - således som de tegner sig efter gældende dansk ret.
Kurset vil tillige berøre de EU-retlige regler og regelforslag på
forbrugerområdet
Forbrugerretten er kendetegnet ved dynamiske retsregler og som et
hastigt udviklende retsområde med stor bevågenhed fra EU. Med
kursusfaget i forbrugerret vil der især blive lagt hovedvægten på
en gennemgang af de civilretlige og markedsføringsretlige regler,
der regulerer retsområdet, herunder interaktionen mellem disse
regelsæt. Endvidere fastlægges Forbrugerretten retlige standarder,
som de kommer til udtryk ved domstolene, de relevante ankenævn og
Forbrugerombudsmandens udtalelser, som spiller en væsentlig rolle
for forståelsen af forbrugerretten.
Følgende emner vil blive gennemgået:
- Introduktion til forbrugerretten. Retskilder. Forbrugerbegrebet.
- God markedsføringsskik, vildledning, prisoplysninger, Forbrugerombudsmandens virksomhed, retsforfølgning, forbud, påbud og erstatning (Markedsføringsloven)
- (U)Rimelige aftalevilkår. Standardvilkår. (Aftaleloven)
- Forbrugeraftaler. Reglerne om dørsalg, postordresalg og fjernsalg, herunder finansielle tjenesteydelser. (Forbrugeraftaleloven)
- Forbrugerkøb og forbrugertjenester. (Købelovens regler om forbrugerkøb)
- Forbrugerbeskyttelse ved handel med fast ejendom. (Lov om forbrugerbeskyttelse ved erhvervelse af fast ejendom).
- Kreditaftaler. (Lov om kreditaftaler)
- Betalingsmidler (Lov om betalingsmidler).
- Retshjælp og retshåndhævelse. (Lov om forbrugerklager,
Forbrugerklagenævnet, de privatgodkendte ankenævn retsplejelovens
regler om fri proces, retshjælpsforsikring m.v.
Besøg hos: Forbrugerstyrelsen og Forbrugerombudsmanden.
Fagets mål er, at den studerende skal kunne:
- Redegøre for forbrugerklagesystemets opbygning og
funktion
- Redegøre for forbrugernes retsstilling i den
civilretlige lovgivning
- Forklare samspillet mellem de offentlig- og civilretlige
regler til beskyttelse af forbrugerne
- Identificere relevante forbrugerretlige problemer og
retlige argumenter ud fra et komplekst materiale
- Placere konkrete problemstillinger i en forbrugerretlig
sammenhæng på en måde, der viser overblik og indsigt.
- Analysere komplekse forbrugerretlige problemstillinger,
argumentere for forskellige fagligt begrundede løsninger
og foretage en kritisk afvejning af de retlige argumenter
- Kombinere forskellige faglige indfaldsvinkler i forbindelse med
analysen og træffe et fagligt begrundede valg for
løsningen
- Formidle og formulere sin viden og argumentation fagligt
og sprogligt korrekt på en struktureret og sammenhængende
måde
- Sonny Kristoffersen: Forbrugerretten I - Markedsføringsretten i en civil- og offentligretlig kontekst, 5. udg. 2015 Forlaget Karnov Group. Pensum ca. 150 sider
- Sonny Kristoffersen: ”Forbrugerretten II, 4. udg. 2014 – den civilretlige forbrugerbeskyttelse”, Forlaget Karnov Group - Pensum ca. 400 sider.
Samlet pensum 550 sider.
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 241
- Seminar
- 34
- I alt
- 275
- Point
- 10 ECTS
- Prøveform
- Mundtlig prøve, 20 minMundtlig eksamen uden forberedelse, 20 minutter
- Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ekstern censur
- Eksamensperiode
- Efterår: 15. - 19. december 2014 (vejl. periode) Forår: 18. - 22. maj 2015 (vejl. periode)
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- JJUA04386U
- Point
- 10 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår og Forår
- Skemagruppe
- A1 (tirs 8-10 + tors 8-12)
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Jura
Udbydende institut
- Det Juridiske Fakultet
Kursusansvarlige
- Caroline Heide-Jørgensen (24-4b697a777471766d36506d716c6d3552777a6f6d767b6d7648727d7a36737d366c73)
Undervisere
Eksterne lektorer: Peter Fogh Knudsen og Sonny Kristoffersen