HTEA03227U IKK-Tværfaglig: Nordatlanten i et kunst- og kulturvidenskabeligt perspektiv

Årgang 2014/2015
Uddannelse
Teatervidenskab - Musikvidenskab - Litteraturvidenskab - Kunsthistorie - Moderne kultur - Visuel kultur
Kursusindhold

Tema for kurset er Nordatlanten. Det kan forstås meget bredt som eksempelvis et geografisk område, et kulturfelt, en postkolonial diskurs, eller andre tilgange. En sådan tværfaglig mangfoldighed under temaet Nordatlanten er en del af konceptet og vil åbne for de studerendes egne interesser og aktive deltagelse.

 

Med Laura Luise Schultz, Mette Obling Høeg og Gunhild Borggreen som tovholdere vil dette kursusforløb blive særlig tilrettelagt som en seminarrække, hvor en række af instituttets undervisere bidrager med forskellige vinkler på det nordatlantiske, og hvor de studerende arbejder frem mod præsentationer på en konference i januar 2015, som vil være åben for udefra kommende gæster. Selve den praktiske organisering af konferencen planlægges af studerende på et andet kursusforløb om performative processer.

 

De studerende på kurset vil fra starten indgå i tværfaglige grupper, der udarbejder indlæg til konferencen. Konferencen er den overordnede ramme, som kan omfatte forskellige mindre formater: paneler, papers, posters, performances og andre formater.

 

De studerende vil få faglig indsigt i Nordatlanten gennem seminarrækken, hvor en række undervisere bidrager med enkelte forelæsninger, seminarer eller workshops. Seminarrækken giver faglig basisviden, hvorpå de studerende kan bygge videre med selvstændige projekter.

Der udarbejdes kompendium

3 timers seminar + 2 timers workshop i grupperne
Deltagende undervisere: Mette Sandbye, Tania Ørum, Kassandra Wellendorf, Bjarki Valtysson, Jacob Kreutzfeldt, Rikke Platz Cortsen, Ann Lumbye Sørensen, Malene Vest Hansen, Stig Jarl, Birgitte Bauer-Nilsen, Karen Vedel, Mathias Danbolt, Mette Obling Høeg.
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 33
  • I alt
  • 33
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Eksamen afvikles gennem gruppernes præsentation af deres projekter på konferencen – konferencedeltagelsen fungerer altså som en mundtlig eksamen.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Censurform
Ingen ekstern censur
Eksamensperiode
Afhængig af eksamensform