HREA10104U REL, Islamisk tænkning i nutiden (E14)

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Islamic thought in the present age

Uddannelse
Udbydes efter:
BA 2010-studieordning Studieordning for det centrale fag på BA-niveau i Religionsvidenskab, 2010
BA tilvalg 2007-studieordning Studieordning for tilvalgsstudiet på BA-niveau
i Religionsvidenskab 2007
KA 2008-studieordning Studieordning for kandidatuddannelsen i Religionshistorie 2008
Studieordning for kandidatuddannelsen i Religionssociologi,
2008-ordningen
Studieordning for det gymnasierettede kandidattilvalg i Religionsvidenskab,
2008-ordningen
Kursusindhold

Den islamiske verden har i det meste af den moderne tidsalder og indtil nu befundet sig i en nærmest permanent epistemologisk, politisk, ideologisk og social krisetilstand kendetegnet ved enorme forandringer og udfordringer. Parallelt hermed gennemgår islamisk idehistorie og tænkning den måske mest dynamiske og blomstrende periode siden islams formative tidsalder i det 7. til 11. århundrede. På kurset går vi tæt på islamisk tænkning i nutiden og rejser spørgsmål og problemstillinger som: Hvilke tænkere, temaer og strømninger er centrale for islamisk tænkning i nutiden? (Hvordan) kan man omtænke koranen og åbenbaringen? Hvordan har islamisk teologi og tænkning udviklet og forandret sig i mødet med kolonisering/afkolonisering, modernitet og nutidig sekulær akademisk og filosofisk epistemologi? Hvad er islamismens idégrundlag og nutidig islamisk samfundstænkning og hvordan udfordrer islamisk feminisme og kønstænkning den sekulære feminisme? I løbet af kurset vil en vifte af teoretiske og metodiske tilgange til analyse af religiøs tænkning og idétraditioner bliver introduceret og taget i brug. Endelig tager vi en række religionsvidenskabelige meta-tematikker og teoretiske problemstillinger op. Vi kigger således kritisk på “insider/outsider”-dikotomien og religionsforskningens måde(r) at konstruere viden og definere sit objekt på (alterity). Ydermere problematiseres forskningstraditionens sekulære, protestantiske, moderne ophav i oplysningstiden og dets betydning for vores forståelse og fortolkning af tradition, religiøsitet, religiøs tænkning og ritual i andre religiøse traditioner, særligt Islam.

Målbeskrivelser

BA 2010-studieordning:
Valgfrit område (fagelementkode HREB00311E)

BA tilvalg 2008-studieordning:
Religionsanalytisk område A (fagelementkode HREB10091E)
Religionsanalytisk område B (fagelementkode HREB10101E)

KA Religionshistorie 2008-studieordning:
Speciel religionshistorie A (fagelementkode HRHK03661E)
Speciel religionshistorie B (fagelementkode HRHK03671E)

KA Religionssociologi 2008-studieordning:
Særligt studeret område 1 (HRSK03431E)
Særligt studeret område 2 (HRSK03491E)

KA Religionsvidenskab, gymnasierettede 2008-studieordning:
Valgfrit originalsprogsemne (HREK03031E)

Litteratureksempler (et kompendium af kildetekster og baggrundsartikler vil blive udarbejdet):

Asad, Talal (1993), Genealogies of Religion - Discipline and reasons of power in Christianity and Islam, John Hopkins University Press, USA. Euben, Masud, Khalid Muhammad et. al. (ed.)(2009), Islam and Modernity - Key issues and debates, Edinbourg University Press, UK.

Roxanne (et al.) (2009), Princeton Readings in Islamist Thought:
Texts and Contexts from al-Banna to Bin Laden, Cambridge University Press, USA.  

Taji-Farouki, Suha (ed.) (2006), Modern Muslim Intellectuals and the Quran, Oxford University Press, UK. Winter, Tim (ed.) (2008), The Cambridge companion to classical Islamic theology, Cambridge University Press, UK.

1 års undervisning på en humanistisk grunduddannelse
Holdundervisning med studenterdeltagelse
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 384,5
  • Forelæsninger
  • 28
  • I alt
  • 412,5
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet