HPÆA00271U Modul 8 + Modul E: PÆD, Praktiseret pædagogisk forskning.
Research Project in Education.
Studiemodulets overordnede formål er at erhverve sig kompetence
i at afgrænse, begrunde og diskutere måder, hvorpå pædagogiske
fænomener kan undersøges (jf. 2005-studieordning, revideret 2007).
De studerende skal gennemføre selvstændige empiriske studier og
afgrænsninger af pædagogiske fænomener for at opnå teoretisk og
metodisk viden og kunnen i relation til at producerer og analyserer
data på en gennemarbejdet måde. Studiedelen retter sig derfor både
mod at opøve kendskab til almene videnskabsteoretiske og metodiske
forhold (metodologier) knyttet til en forskningsproces og mod at
tilegne og øve sig i at anvende udvalgte tilgange til et konkret
studie af pædagogiske fænomener. Almene forhold drejer sig fx om
deltagelse og distance i forbindelse med vidensproduktion og
erkendelse om pædagogik, forskellige tilgange til konkrete metoder
vedr. interview, observation, fotografisk materiale, dokumenter og
eventuelt andre datatyper, og om metodologiske begrundelser for at
producere data på den ene eller anden måde.
Studiemodulets arbejdsformer vil bestå i fælles undervisning og
diskussion. Der er mulighed for at aflægge modulet som ”aktiv
undervisningsdeltagelse”. Via oplæg samt værksteder for "work
in progress" inddrages de studerendes arbejde med at
undersøge, designe, analysere, fortolke og forklare eget produceret
data. De studerende bidrager med opponentvirksomhed i forhold til
hinandens arbejde. De studerende vælger selv – efter aftale med
underviser – det pædagogiske fænomen og de metodologiske tilgange,
fænomenet studeres med. Det omfatter at de studerende selv står for
at træffe aftale med den institution, sted eller andet relevante
(fx informanter), som gør et studie af fænomenet muligt. Der er
mulighed for at arbejde i mindre grupper om det konkrete studie -
dog under hensyntagen til det empiriske studies karakter".
Der er samundervisning på grundfagsmodulet "Modul 8" og tilvalgsmodulet "Modul E"
- Kategori
- Timer
- Forberedelse
- 325,5
- Holdundervisning
- 84
- I alt
- 409,5
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
- Censurform
- Ingen ekstern censur
Kriterier for bedømmelse
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HPÆA00271U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- BachelorBachelor tilvalg
- Placering
- Forår
- Skemagruppe
- ;
- Efter- og videreuddannelse
- Pris
- Studienævn
- Studienævnet for Medier, Erkendelse og Formidling
Udbydende institut
- Institut for Medier, Erkendelse og Formidling
Kursusansvarlige
- Pia Karstoft Andersen (8-7f75868788837a88547c8981427f8942787f)
Undervisere
Jan T. Frederiksen