HMVB10032U Musikvidenskab: Musikpædagogisk teori (BA tilvalg/ÅU tomplads)

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

This course is not available in english

Uddannelse
Musikvidenskab
Kursusindhold

Grundlæggende musikpædagogisk og almenpædagogisk teori herunder afgrænsning af musikpædagogik som genstandsfelt. Musikpædagogiske temaer herunder idehistorie, positioner, konceptioner, didaktiske perspektiver og problemstillinger, m.v.

Der inddrages centrale tekster og evt. materialer, der vedrører musikundervisning, herunder musikpædagogiske læreplaner, love og bekendtgørelser mv.

Pensum består af ca. 800 sider litteratur inden for musikpædagogisk teori.

Målbeskrivelser

Den studerende:


  • har grundlæggende viden om musikpædagogisk og almenpædagogisk teori med relevant for musikpædagogisk praksis
  • kan på et videnskabeligt grundlag formulere og analysere musikpædagogiske problemstillinger med brug af grundlæggende begreber og teori om musikpædagogik

Dale, E. L. (1998): Pædagogik og professionalitet. Klim. (Uddrag)


Hanken, I.M. & Johansen, G. (1998). Musikkundervisningens Didaktikk. Cappelen, Akademisk Forlag. (Uddrag)


Illeris, Knud. (2000). Læring. Roskilde: Roskilde Universitetsforlag. (uddrag)


Johansen, Geir, Kalsnes, S., & Varkøy, Ø. (Eds.). (2004). Musikkpedagogiske utfordringer. Artikler om musikkpedagogisk teori og praksis. Oslo: Cappelen Akademisk Forlag. (Uddrag)


Lave, J., & Wenger, E. (2003). Situeret læring - og andre tekster. København: Hans Reitzels Forlag.


Lyhne & Holgersen (ed.) (2008) Temanummer: ”Musikalitet og læring” i Kognition og Pædagogik, 2008, 18. Årg., nr.70, Psykologisk Forlag.

Nielsen, Frede V. (1999). Den musikpædagogiske forsknings territorium: Hovedbegreber og distinktioner i genstandsfeltet. Skolefag, Læring & Dannelse, arbejdspapirer, 14. København: Danmarks Lærerhøjskole.

Nielsen, Frede V. (1998) Almen musikdidaktik. Akademisk forlag, kap. 1 & 2


Nielsen (2006). Didaktikkens indholdsbegreb og kriterier for valg af undervisningsindhold. I: Hansen og Tams (red). Almendidaktik. Billesø & Baltzer (side 249 – 271)


Nielsen, Klaus (1999). Musikalsk mesterlære. In K. Nielsen & S. Kvale (Eds.), Mesterlære.Læring som social praksis (pp. 130 - 146). København: Hans Reitzels Forlag.


Ruud, Even (1997). Musikk og identitet. Oslo: Universitetsforlaget. (ny udgave i 2014)


Small, Christopher (1999). Musicking – the meanings of performing and listening. A lecture. In: Hennesy, Sarah (ed.) Music Education Research, Vol. 1, No. 1, 1999, 9-21. University of Exeter.

Varkøy, Øivind. (2003). Musikk - strategi og lykke. Bidrag til musikkpedagogisk Grunnlagstenkning. Oslo: Cappelen. Akademisk forlag. (Uddrag)


Varkøy, Ø. (2006): Hvorfor Musikk? - En musikpædagogisk idéhistorie.  Gyldendal Akademisk

Kurset tilrettelægges som en kombination af forelæsninger, diskussion, selvstændigt arbejde samt vejledning.
Kurset udbydes også via Åbent Universitet på tompladsordning.
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 84
  • Forelæsninger
  • 24
  • Undervisningsforberedelse
  • 311
  • Vejledning
  • 1
  • I alt
  • 420
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve
Eksamen er en skriftlig opgave på 15-20 sider (a 2400 anslag inklusive mellemrum og noter) eksklusive bilag og litteraturliste (i alt mellem 36.000 og 48.000 anslag).
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur