HMVB01578U Musikvidenskab: Musikvidenskab med performance: Popproduktion - computeren som instrument

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

This course is not available in english

Uddannelse
Musikvidenskab
Kursusindhold

Omkring starten af 80’erne begyndte popmusik-produktion i stigende grad at ændre sig fra at være en proces, hvor man optog livemusikere og deres instrumenter, til at blive noget, man komponerede og programmerede direkte på elektroniske instrumenter. Studiet blev så at sige sit eget instrument, og det instrument blev hovedinstrumentet i poppen. Processer og metoder fra den elektroniske musik og hiphoppen blev integreret, og dette medførte at popmusikkens æstetik på en lang række punkter adskiller sig væsentligt fra det meste af musikken i resten af den vestlige verden.

Måske derfor har popmusikkens æstetik notorisk været en undvigende størrelse, da den oftest er blevet set gennem en optik fra enten klassisk musik eller rock. Dette kursus vil gerne udfordre nogle af de gængse populærvidenskabelige metoder og i stedet via en produktionsteknisk tilgang tilbyde ny og relevant indsigt den moderne popmusiks æstetik.

Kurset vil bestå af forelæsninger om emner som referentialitet, dynamik, repetition, ekspressivitet, autenticitet, minimalisme, producerens (radikalt anderledes) komponistrolle i musikproduktionen/sangskrivningen, og relevant musikhistorie inden for populærmusikken vil blive gennemgået med brug af bl.a. antropologisk og musikteknologisk teori.  

Forelæsningerne vil blive suppleret af en praktisk del, hvor der med relevant musik-software vil blive undervist i popmusikkens metoder. Herunder vil emner som computeren som musikinstrument, klang, rumlig iscenesættelse blive eksemplificeret, og helt konkret vil der bl.a. blive undervist i  brugen af et sequencer-program, sampling, MIDI, filtre, kompression, rumklang, diverse lydeffekter etc.  

Den praktiske undervisning vil fortrinsvis blive givet som workshops ved kursets start, så alle kan være med uanset forudsætninger. Derefter vil den praktiske undervisning fortrinsvis være individuel vejledning med henblik på eksamen.

Til eksamen formulerer de studerende et musikvidenskabeligt problemfelt og får godkendt en problemformulering til mundtlig fremlæggelse. Denne kombineres med en praksisdel, hvor der præsenteres et selvkomponeret stykke elektronisk musik eller en studiemæssig bearbejdning, der evt. kan suppleres af live-elementer. Refleksion over stykkets æstetik, problemfelter og metoder indgår i den mundtlige fremlæggelse.

Warner, Timothy (2003):  Pop Music - Technology and Creativity - Trevor Horn and the Digital Revolution, Ashgate: 3-38.


Marstal, Henrik & Morten Jaeger (2003): Hitskabelonen: imod popmusikkens ensretning, Lindhardt & Ringhof: 85-121

Forelæsninger, workshops
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 67,2
  • Eksamensforberedelse
  • 16,8
  • Forelæsninger
  • 28
  • Praktiske øvelser
  • 7
  • Undervisningsforberedelse
  • 239,8
  • Undervisningsforberedelse
  • 60,2
  • Vejledning
  • 1
  • I alt
  • 420,0
Point
15 ECTS
Prøveform
Praktisk mundtlig prøve
Se studieordningen