HMVA01606U Musikvidenskab: Musikvidenskabeligt seminar: Musik og melodrama

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

This course is not available in english

Uddannelse
BA2012, Musikvidenskab
Kursusindhold

’Melodrama’ kan betegne mange, og meget forskellige fænomener – populærkulturelle såvel som finkulturelle, fra 1700-tallet og frem. ’Melodrama’ er fx en betegnelse for en teatergenre (med musik), eller måske mere rammende: en teatertradition, med forskellige udløbere i Frankrig, Tyskland, England, USA og mange andre steder. Men melodrama betegner også sommetider blot en enkelt, isoleret scene – et ’melodramanummer’ – i et skuespil, eller i en opera (hvor talt dialog og underlægningsmusik kombineres). Eller et melodrama kan være et stykke koncertmusik for orkester og reciterende skuespiller (som fx A.Oehlenschläger og J.P.E. Hartmann’s Guldhornene (1832), eller Arnold Schönberg’s Erwartung (1909)).

Til begrebet ’melodrama’ knytter der sig desuden teorier om en særlig – men selvfølgelig også historisk omskiftelig – æstetik (med forkærlighed for det ekstreme, det overdrevne, det radikalt ekspressionistiske, ’det overraskende’ m.m.), et særligt kropssprog, en særlig stil og særlige dramaturgiske modeller (med uskyldige heltinder overfor onde skurke, stormvejrsscener, scener der foregår på grufulde steder, pludselige redninger osv.), og endda et særligt livs- eller verdenssyn (hvor den franske revolution gerne opfattes som en afgørende forudsætning).

Melodramaets æstetik og virkemidler har smittet af på andre genrer – i musikhistorisk sammenhæng ikke mindst på operaen: Mange operaer er slet og ret omarbejdede melodramaer, blot sungne, og med musik hele vejen igennem. Andre operaer viser mere indirekte, men alligevel tydelige tegn på indflydelse fra melodramagenren.

Under overskriften ’musik og melodrama’ skal vi derfor på kurset beskæftige os dels med en række ’melodramatiske’ værker (og værkudsnit), dels med forholdet mellem musik og forskellige tværfaglige og generelle, kulturhistoriske problematikker omkring melodramaets æstetik, dramaturgi, teaterhistoriske forhold mm – og mellem musik og det, som litteraten Peter Brooks i en stadig uomgængelig klassiker på feltet har kaldt for ”the melodramatic imagination”. Fokus vil primært ligge på 1700-1800 tallet.

Til kurset anskaffes Peter Brooks: The Melodramatic Imagination.Balzac, Henry James, Melodrama, and the Mode of Excess (Yale University Press, 1976 – genudgivet med nyt forord i 1995). Som kursuslitteratur anvendes desuden bl.a. Michael V. Pisani: Music for the Melodramatic Theatre in Nineteenth-Century London & New York (University of Iowa Press 2014 – den vil være tilgængelig på kursets semesterhylde, men må selvfølgelig også meget gerne anskaffes) samt Sarah Hibberd (ed.): Melodramatic Voices. Understanding Music Drama (Ashgate, 2011) (som er relativt dyr, men til gengæld gratis tilgængelig online via rex.kb.dk).

  • Kategori
  • Timer
  • Eksamensforberedelse
  • 84
  • Forelæsninger
  • 24
  • Undervisningsforberedelse
  • 311
  • Vejledning
  • 1
  • I alt
  • 420
Point
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Se studieordningen
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur