HMSA10052U MIN, Nation, Identitet og Kulturarv (E14)

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Nation, Identity, and Cultural Heritage

Uddannelse
Udbydes efter BA tilvalg 2007-studieordning i Minoritetsstudier eller

KA tilvalg 2008-studieordning Studieordning for kandidattilvalg i Minoritetsstudier
Kursusindhold

På trods af udfordringer fra globalisering og transnationale fællesskaber består nationen foreløbig som en af de ”store fortællinger”, der forsyner individet med en kollektiv identitet. Oprettelsen af nye nationer byder sig til som en nærmest naturgiven løsning på tidligere tiders geopolitiske konstruktioner af kolonialisme og underordning, territorier og ”folkeslag” imellem. Kurset sætter fokus på de følelser og rationaler, der skaber og vedligeholder det nationale narrativ. Hvordan bringes forholdet mellem fortid, nutid og fremtid i stand? Hvilke teoretiske diskussioner gemmer der sig bag begreber som ”imperium”, ”kolonialisme”, ”kryto-kolonialisme” og ”post-kolonialisme”? Hvilken rolle spiller konstruktionen af ”kollektiv erindring” og ”kulturarv”, og hvad er egentlig ”nation-branding”? Kurset udspringer af forskningsprojektet ”Danmark og det nye Nordatlanten”, men andre regionale fokusområder inddrages via den teoretiske litteratur og deltagernes interesser og kompetencer.

Målbeskrivelser

BA tilvalg 2007-ordning:
Særligt studeret emne A (fagelementkode HMSB10041E)
Særligt studeret embe B (fagelementkode HMSB10051E)

KA tilvalg 2008-ordning:
Emnekursus A (fagelementkode HMSK03111E)
Emnekursus B (fagelementkode HMSK03121E)

Der må beregnes køb/lån af enkelte værker, derudover tekster tilgængelige elektronisk via KB og e-kompendium på Absalon. Kurset vil veksle mellem introduktion til teori og anvendelse på en række empiriske eksempler.

Holdundervisning, hvor de studerendes input vægtes højt. Kurset vil veksle mellem forelæsning, analytiske og empiriske øvelser og diskussioner på holdet.
  • Kategori
  • Timer
  • Forberedelse
  • 370,5
  • Holdundervisning
  • 42
  • I alt
  • 412,5
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Kriterier for bedømmelse