HMKA03244U Moderne Kultur: Kulturpolitisk emne: Kulturarvisering i en global verden

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Heritagizing in a global world

Uddannelse
Moderne Kultur og Kulturformidling
Kursusindhold

I vores samtidige globale verden ser vi en forskydning fra kulturpolitik til ”kulturarvisering”. I stedet for at offentligheden understøtter fremadrettet kulturproduktion, rettes stadig mere interesse og stadig flere ressourcer mod at forvalte kulturarven samt (gen)skabe kulturarven. Hvordan kan vi forstå denne forskydning og des konsekvenser? Hvad indebærer denne anvendelse af kultur og historie i samtiden? I årtier har forskere og museumsfolk fremvist hvordan historien og kulturarven har været brugt til det politiske projekt at skabe nationalstaten og danne den nationale identitet? Hvordan er det så, vi bruger historien til i dag? Er det fortsat nationalstaten som skal støttes, eller er det andre ting i gang?  Og hvilken rolle spiller globaliseringen og internationale satsninger som f.eks. UNESCOs verdensarvslister? Hvilke konsekvenser får det, at verdenskulturarv tillægges så stor betydning for regioner, byer og staters udvikling? Hvor kompatible er de idealer, som lå bag UNESCOs verdenskulturarvs-institution, med samtidens postmoderne og globaliserede (demokratiserede) forestillinger om historie og erindring og menneskelige rettigheder?

I kurset kommer vi til at studere nogle konkrete tilfælde af kulturarvisering og også nogle af det seneste årtis velkendte tilfælde, hvor kulturarven har været en del af storpolitikken: Irak, Mali og Afghanistan. Men også mindre kendte tilfælde, hvor lokalt og globalt mødes med kulturpolitiske implikationer på alle niveauer. Desuden kommer vi til at studere storpolitikkens forskellige niveauer fra lokale over nationale og til internationale niveauer.

Kurset vil være opdelt i nogle forskellige temaer:

  • UNESCO – en global      kulturpolitisk aktør. Hvad betyder det? En historisk overblik som slutter      i den seneste udviklingen og kritikken af UNESCO World Heritage og deres      lister. Ikke mindst kommer den vestlige rationale bagen for at kritisk      studeres.
  • Intersektional kritik av      verdensarvspolitik: hvordan kan den forstås fra et kønsligt, fra et      klassemæssigt, fra et racifieret, etcetera, perspektiv? Det vil sige,      hvordan ser kulturpolitik ud fra forskellige ”brugerperspektiver”? For      hvem giver kulturarv mening – for hvem bedrives kulturpolitik? Her bliver      både antropologiske og postkoloniale perspektiv relevante.
  • Verdensarvsinstitutionen er født      ud af konflikt: af det anden verdenskrig – hvordan karakteriserer dette      arv i sig dagens brug af denne institution? Her kommer vi at ha brug for      især affektteorier og materialitetsteorier for at analysere krydsfeltet      mellem materiel kultur, hukommelser, konflikt og følelser/affekter.

Hovedbog vil være:

Yudhishthir Raj Isar & Helmut K. Anheier (red.), Cultures and Globalization: Heritage, Memory and Identity, Sage Publications Ltd, Los Angeles; London; New Dehli; Singapore; Washington DC, 2011

Desuden læser vi et antal artikler:

“The globalization of archaeology and heritage: A discussion with Arjun Appadurai”, Journal of Social Archaeology, 1 (1), 2001.

Sara Ahmed, ”A phenomenology of whiteness”, Feminist Theory, 2007, vol. 8(2): 149–168

—, ”Affective Economies”, Social Text, 22.2 (2004) 117–139

Kwame Anthony Appiah, “Whose Culture Is It?” The New York Review of books, February 9, 2006.

Luis Borges, ”Funes el memorioso”, 107–115.

Forelæsning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 84
  • Forberedelse
  • 300
  • Forelæsninger
  • 33
  • Vejledning
  • 3
  • I alt
  • 420
Point
15 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ingen ekstern censur