HMKA03237U Moderne Kultur/Kunsthistorie/Visuel Kultur: Historisk emne: Tilhør uden grænser? Sted og erindring i global samtidskunst

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Historical Topic: Belonging Without Borders? Place and memory in global contemporary art

Uddannelse
Moderne Kultur
Kursusindhold

Vor tids kunst rejser over grænser med frenetisk hast: på biennaler, via billeder på nettet, som internationalt gangbare investeringsobjekter eller som politisk kritik som fx kinesiske Ai Weiweis systemkritik. Samtidig har et stigende antal kunstnere efterhånden selv en baggrund i migration eller har udviklet nomadiske arbejdsmønstre i forbindelse med, at de har haft udstillinger og residencies i forskellige lande. Den mangesidede og konstant skiftende tværkulturelle kontakt, som både kunst, kunstnere og publikum eksponeres for i en tid, som samfundsforskerne Stephen Castles og Mark J. Miller ikke har tøvet med at kalde for the age of migration, gør studiet af den såkaldt ’globale’ samtidskunst til en udfordring: Hvor hører kunstværkets til kulturelt og geografisk i en tid kendetegnet af det, kulturteoretikeren Mieke Bal har betegnet migratory aesthetics? Kan det overhovedet lokaliseres et ’sted’? Hvad sker der med kunstens kritiske potentiale og de kulturelle erindringer, den bærer på, når den cirkulerer og aflæses i andre geo-politiske og socio-kulturelle kontekster? Hvis kunstnerne og værkerne i stigende grad trækker på flere kulturer, er kulturanalytikerne så ikke nødt til at udvikle nye tilgange for at kunne studere de tværkulturelle dimensioner?

Med udgangspunkt i disse aktuelle metodiske udfordringer er det kursets formål at undersøge, hvad en tværkulturel og dermed grundlæggende komparativ analyse kan bidrage med: Hvilke begreber og metoder er særligt anvendelige i analysen af globaliserede kulturfænomener? Og omvendt, hvorledes fremtræder de kulturelle objekter, hvis man gentænker sin metodiske og teoretiske tilgang? Vægten ligger således ikke så meget på at indlære traditionelle komparatistiske metoder som på at udvikle og afprøve nye tilgange tilpasset kunstens vilkår under globaliseringen. Kurset vil forme sig som en vekselvirkning mellem forelæsninger, studenteroplæg, diskussioner og arbejde i grupper, der skal træne deltagernes teoretisk-metodiske færdigheder i analyse af tværkulturelle fænomener. Der indgår desuden to workshops om problemformulering og synopsis/disposition, for tanken er, at deltagerne skal udvikle deres eksamensprojekt undervejs. Studieobjekterne hentes primært fra billedkunsten (Ai Weiwei, Bharti Kher, Vivan Sundaram, Danh Vo, Jeannette Ehlers, Lilibeth Cuenca Rasmussen, Shirin Neshat, Yinka Shonibare, Doris Salcedo m.fl.), perspektiveret med enkelte udblik til litteratur. Deltagerne kan desuden vælge litterære værker til deres eksamensopgave. Alle forventes at bidrage til kursets aktiviteter og deltage i de arbejdsgrupper, som dannes i forbindelse med den første workshop ud fra deltagernes emnevalg.

Kurset har et kontemporært sigte, men det søger samtidig at skærpe den historiske og kontekstuelle forståelse af nyere tværkulturelle fænomener og dermed evnen til at fremanalysere deres specifikke historicitet og tværkulturalitet. Det sker dels ved at inddrage nogle revisionistiske forudsætninger for studiet af samtidskunsten, især den postkoloniale kritik af vestlig (kunst)historieskrivning og den feministiske postkoloniale teoris revision af vestlige femismer gennem et fokus på skæringspunkterne mellem race og køn, dels ved at stille skarpt på ’erindring’, ’sted’, ’tilhør’, og ’identitet’ som vigtige troper i den transnationale samtidskunsts genforhandling af fortiden og historien.

Forelæsning
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 84
  • Forberedelse
  • 300
  • Forelæsninger
  • 33
  • Vejledning
  • 3
  • I alt
  • 420
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Se studieordning: