HLVB00622U Litteraturvidenskab: Værkkursus 2: Coetzees Digrace

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Seminar Paper: The Literary Work: Coetzee’s Digrace

Uddannelse
Litteraturvidenskab
Kursusindhold

På dette værkkursus vil vi gennemgå et af den sydafrikanske nobelspristager J.M. Coetzees helt centrale værker, Disgrace, der udkom i 1999. En roman, som ikke mindst pg.a. beskrivelser af overgreb og sin samtidige repræsentation af Sydafrika, har vakt heftig debat.
Vi vil veksle mellem nærlæsninger af romanen og diskussion af den allerede omfangsrige, perspektiverende og ofte politisk engagerede sekundærlitteratur, og desuden prøve at forstå romanen og receptionen af romanen både i forhold til dens lokale og verdenslitteraturhistoriske kontekst.
Således introducerer kurset til en række basale litteraturfaglige og litteraturhistoriske problemstillinger af relevans for forståelsen af værket. Vi vil særligt gå i dybden med analyser af narrative forhold (sprog, udsigelse og synsvinkel mm.).
Med ekskurs til andre af Coetzees værker vil vi undersøge fiktionsopfattelsen, spørgsmål om litteraturens etiske rolle, menneskerettigheder, empati, begær, tabu og ukønne følelser (det affektteoretikeren Sianne Ngai har kaldt “ugly feelings” i litteraturen) og også diskutere teoretikeren og akademikeren som figur i Coetzees værker.

Eksempler på litteratur til kurset:

Attridge, Derek. J. M. Coetzee and the Ethics of Reading. Chicago: U of Chicago P,

2004.

Attwell, David. 2006. “The Life and Times of Elizabeth Costello: J. M. Coetzee

and the Public Sphere.” In J. M. Coetzee and the Idea of the Public Intellectual, edited by Jane Poyner, 25 – 41. Athens: Ohio University Press.

Coetzee, J. M. Elizabeth Costello: Fiction. Penguin Books 2004 (2003)

Coetzee, J. M.: Giving Offense: Essays on Censorship. Chicago: University of Chicago Press 1996.

Coetzee, J.M.: Disgrace. Penguin 2008 (1999).

Ngai, Sianne: Ugly Feelings. Harvard University Press, 2007

Forelæsninger
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 48
  • Forberedelse
  • 50
  • Forelæsninger
  • 42
  • I alt
  • 140
Point
5 ECTS
Prøveform
Skriftlig prøve
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
bestået/ikke bestået
Censurform
Ingen ekstern censur