HLVB00387U Litteraturvidenskab: Formidlingsforløb 3: Live litteratur

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Live literature

Uddannelse
Litteraturvidenskab
Kursusindhold

Formidlingskurset “Live litteratur” vil beskæftige sig med situationer, hvor den litterære tekst gives stemme og krop.

 

Målet med kurset er at skærpe opmærksomheden omkring formidlingens format: genre og medie samt kontekst og iscenesættelse.

De studerende skal i løbet af kurset udvikle og arrangere en konkret litteraturbegivenhed, hvor formidlerens rolle bliver med afsæt i litteraturteori og -analyse at udvikle et formidlingsformat, der forholder sig til den litterære tekst på den ene side og et specifikt publikum på den anden.

 

Kursets teoretiske ramme er narratologiens analyse af fortællerpositioner, performativitets- og medieteori samt lydens og især stemmens fænomenologi. Der vil på kurset blive præsenteret eksempler på litteraturformidling, hvor litteraturen gives stemme og krop på forskellig vis. 

 

Udover det teoretiske og analytiske arbejde med litterær formidling, vil de studerende få erfaring med projektstyring fra idé over event til dokumentation.

Litteratur i udvalg.

Primærlitteratur

Antonin Artaud (1949) Pour un finir avec le jugement de dieu (digt og radiospil)

Inger Christensen (1967/68) Et uhørt spil, radiospil

Lars Skinnebach (2010) Øvelser og rituelle tekster, digtsamling

Juliana Spahr (2005) This Connection of Everyone with Lungs, digtsamling

DR P1 (1985) “Lyrik-studiet”

Kultur- og litteraturafdelingen, Danmarks Radio (1973) “Mosaik: Hvad er gruppe 47?” (radioprogram)

 

Sekundærlitteratur

Roland Barthes  “The Grain of the Voice” (1972), i Stephen Heath (ed.) Image-Music-Text, Hill and Wang 1977

Maurice Blanchot “Den narrative stemme”, i Orfeus’ blik og andre essays, Gyldendal 1994

Claus Clüver (2007) “Intermediality and Interarts Studies”, i Jens Arvidson, Mikael Adkander m.fl. (eds.) Changing Borders: Contemporary Positions in Intermediality, Lund: Intermedia Studies Press

Jacques Derrida 

(1967) Writing and Difference, Routledge 2001

(1972) “Signatur. Tildragelse. Kontekst” i Niels Egebak og Svend Erik Larsen Materialitet Sprog Bevidsthed, Vinten 1976

Mladen Dolar A Voice and Nothing More, MIT Press 2006

Horace Engdahl Berøringens ABC, Arena 2004

Elke Huwiler Erzähl-Ströme im Hörspiel, Mentis-Verlag 2006

Don Ihde Listening and Voice. Phenomenologies of Sound (2nd Edition), State University of New York Press 2007

Lehmann, Hans-Thies Das postdramatische Theater, Verlag der Autoren 1999

Forelæsninger
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 200
  • Forberedelse
  • 176
  • Forelæsninger
  • 42
  • Vejledning
  • 2
  • I alt
  • 420
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler tilladt
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur