HKUK03632U Kunsthistorie/Visuel kultur: Dansk og Nordeuropæisk maleri i et teknologisk perspektiv

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Art History: Danish and North European art in a paint technological perspective

Kursusindhold

Teknisk kunsthistorie er et tværfagligt felt, der forbinder disciplinerne konservering, kunsthistorie og naturvidenskab med henblik på at undersøge kunstværkers ofte komplekse materialemæssige sammensætning ud fra naturvidenskabelige analysemetoder kombineret med læsning af historiske skriftlige kilder om maleteknik. Teknisk kunsthistorie er et komplementært element til den kunsthistoriske forskning i forståelsen og diagnosticeringen af vores fælles kulturarv, og et dybere kendskab til kunstnerens brug af materialer og teknikker kan bidrage til en bedre forståelse af værkstedstraditioner, materialehandel og den måde, hvorpå kunstværker ældes, og derved også til bevaringen af vores kulturarv.
Kurset har fokus på dansk og nordeuropæisk kunst fra 1500-1900 og vil gennem kunsthistoriske oversigtsforelæsninger (ved MFH) introducere til perioden mere generelt, og gennem teknologihistoriske forelæsninger (ved AHC), ekskursioner og workshops introducere de muligheder, der findes inden for den tekniske kunsthistorie. Teknikker som røntgen og infrarød reflektografi, der tillader et indblik i kunstnerens proces og lagvise opbygning af maleriet og eventuelle ændringer foretaget undervejs i processen, vil blive demonstreret og diskuteret, ligesom vi vil se eksempler på teknikker som årringsdatering af trætavler og pigmentanalyser, der kan være med til at sætte et værk ind i en ny periodisk og geografisk kontekst. Vi skal desuden dykke ned i en række manuskripter, opskriftsbøger og regnskaber med henblik på en bedre forståelse af kunstnerens materialetekniske intentioner og processer.
Kurset vil være åbent for studerende fra kunsthistorie på Københavns Universitet og fra Det Kongelige Danske Kunstakademis Konservatorskole for netop at bringe de to discipliner sammen i arbejdet med forståelsen af vores fælles kulturarv.


Kursus i teknisk kunsthistorie for kandidatstuderende på kunsthistorie, KU

 og Konservatorskolen, KADK

 

Dag

Underviser

Sted

Tema

Varighed

Deltagere

Torsdag 4/9

MFH, AHC

KUA

Fælles introduktion til kurset

2 timer

Fælles

Torsdag 11/9

AHC

KUA

Forelæsning: Tracing Bosch and Bruegel – four paintings magnified…

2-3 timer

KU-studerende (frivilligt for KONS-studerende)

Torsdag 18/9

MFH

KUA

Forelæsning

2-3 timer

KU-studerende

Tirsdag 23/9

 

AHC

KONS

Introduktion til gruppearbejde – de studerende forbereder oplæg (til fremlæggelse på Kronborg)

2-3 timer

Fælles

Torsdag 25/9

 

AHC

KONS

Forelæsning: Flesh & Flowers. The artists' process interpreted through written sources

3 timer

Fælles

Torsdag 2/10

MFH, AHC

Kronborg

Besøg på Kronborg Slot med indledende forelæsning på Slottet. Oplæg i grupper.

6 timer

Fælles

Torsdag 9/10

AHC, (evt. MFH?)

(Rigsarkiv)

Besøg på Rigsarkivet (evt. Vinterstuen på Rosenborg Slot)

2-3 timer

KU-studerende (frivilligt for KONS-studerende)

 

 

 

Efterårsferie

 

 

 

Torsdag 23/10

MFH

KUA

Forelæsning efterfulgt af skriveworkshop

4-6 timer

KU-studerende

Torsdag 30/11

CKA, TF, AHC

SMK

Forelæsninger: Between Formula and Free-Style - Nicolai Abildgaard (TF)

Danish Golden Age paintings -  technique and challenges (CKA)

Efterfulgt af besøg i samlingerne

3 timer

Fælles

Mandag 10/11

JWA, AHC, MS, AV

SMK/CATS

Workshop I: introduktion (JWA), rundtur i CATS (AV), Infrarød reflektografi

6 timer

Fælles

Tirsdag 11/11

AHC, MS, TF

SMK/CATS

Workshop II: Røntgen og weave-mapping

6 timer

Fælles

Torsdag 20/11

JWA, AHC, MS, AV

SMK

Evt. gentagelse af workshop I

6 timer

 

Fredag 21/11

AHC, MS, TF, JSH

SMK

Evt. gentagelse af workshop II

6 timer

 

 

 

KU: Københavns Universitet Amager

KONS: Det Kongelige Danske Kunstakademi, Konservatorskolen (Esplanaden)

SMK: Statens Museum for Kunst

CATS: Center for Kunstteknologiske Studier og Bevaring (SMK)

MFH: Maria Fabricius Hansen (Lektor v/Institut for Kunst og Kulturvidenskab, KU)

AHC: Anne Haack Christensen (Ph.d.-studerende v/SMK og Konservatorskolen)

TF: Troels Filtenborg (Malerikonservator v/SMK)

CKA: Ph.d. Cecil Krarup Andersen (Malerikonservator v/SMK)

JWA: Dr. Jørgen Wadum (Bevaringschef v/SMK)

MS: Mikkel Scharff (Lektor og fagleder for Konservatorskolen)

AV: Anna Vila (Conservation scientist v/CATS)

 

 

Hermens, E. (ed), (1998): Looking through paintings. The study of painting techniques and materials in support of art historical research. London: Archetype Publications. 519 s.
Publikationen lægger ud med en række kortere artikler, der reflekterer over faget teknisk kunsthistorie ud fra tre forskellige fagperspektiver: en conservation scientist, en konservator og en kunsthistoriker. Derefter følger en række artikler baseret på forskellige cases, hvor den tekniske kunsthistories teknikker, overvejelser og diskussioner eksemplificeres.

Kirby, J. (1999): The Painter's Trade in the Seventeenth Century: Theory and Practice. National Gallery Technical Bulletin Vol 20, side 5–49. Artiklen kan downloades her: http:/​/​www.nationalgallery.org.uk/​technical-bulletin/​kirby1999
Oplæringen af kunstnere som Rubens og Van Dyck er beskrevet, og betingelserne for udenlandske malere i London og deres arbejdsforhold udforskes. Kunstnermanualer, herunder navnlig de Mayerne, samt juridiske og kommercielle dokumenter kan give oplysninger om de materialer og teknikker, kunstnere i det 17. århundrede gjorde brug af i det værkstedsmiljø, de var en del af.

Kirby, J., Nash, S. & Cannon, J. (eds.), (2010): Trade in artists' Materials: Markets and Commerce in Europe to 1700. London: Archetype Publications. Hvor købte malerne deres materialer? Hvem fremstillede dem? Hvad kostede de og hvor kom de fra? Det er spørgsmål som belyses i denne publikation om tilgængelighed og distribuering af kunstnermaterialer i perioden op til det 18. århundrede. Materialepriser, kvalitet og værdi er centrale forhold i fortolkningen af kunstværker i et bredere perspektiv.


Janson, H.W.: Verdenskunstens Historie, (History of Art, 2nd ed. 1977), Politikens Forlag 1977, vol. 2, Tredje Del, kap. 5: ”Renæssancen i Nordeuropa”; og kap. 7: ”Barokken i Flandern, Holland og Spanien”, pp. 287-301.


Nørregård-Nielsen, H.E., Dansk Kunst, Gyldendal 1983, Vol. 1, pp. 77--240

Forelæsninger
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 84
  • Forberedelse
  • 302
  • Forelæsninger
  • 33
  • Vejledning
  • 1
  • I alt
  • 420
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet