HKUK03632U Kunsthistorie/Visuel kultur: Dansk og Nordeuropæisk maleri i et teknologisk perspektiv
Art History: Danish and North European art in a paint technological perspective
Teknisk kunsthistorie er et tværfagligt felt, der forbinder
disciplinerne konservering, kunsthistorie og naturvidenskab med
henblik på at undersøge kunstværkers ofte komplekse
materialemæssige sammensætning ud fra naturvidenskabelige
analysemetoder kombineret med læsning af historiske skriftlige
kilder om maleteknik. Teknisk kunsthistorie er et komplementært
element til den kunsthistoriske forskning i forståelsen og
diagnosticeringen af vores fælles kulturarv, og et dybere kendskab
til kunstnerens brug af materialer og teknikker kan bidrage til en
bedre forståelse af værkstedstraditioner, materialehandel og den
måde, hvorpå kunstværker ældes, og derved også til bevaringen af
vores kulturarv.
Kurset har fokus på dansk og nordeuropæisk kunst fra 1500-1900 og
vil gennem kunsthistoriske oversigtsforelæsninger (ved MFH)
introducere til perioden mere generelt, og gennem
teknologihistoriske forelæsninger (ved AHC), ekskursioner og
workshops introducere de muligheder, der findes inden for den
tekniske kunsthistorie. Teknikker som røntgen og infrarød
reflektografi, der tillader et indblik i kunstnerens proces og
lagvise opbygning af maleriet og eventuelle ændringer foretaget
undervejs i processen, vil blive demonstreret og diskuteret,
ligesom vi vil se eksempler på teknikker som årringsdatering af
trætavler og pigmentanalyser, der kan være med til at sætte et værk
ind i en ny periodisk og geografisk kontekst. Vi skal desuden dykke
ned i en række manuskripter, opskriftsbøger og regnskaber med
henblik på en bedre forståelse af kunstnerens materialetekniske
intentioner og processer.
Kurset vil være åbent for studerende fra kunsthistorie på
Københavns Universitet og fra Det Kongelige Danske Kunstakademis
Konservatorskole for netop at bringe de to discipliner sammen i
arbejdet med forståelsen af vores fælles kulturarv.
Kursus i teknisk kunsthistorie for kandidatstuderende på kunsthistorie, KU
og Konservatorskolen, KADK
Dag | Underviser | Sted | Tema | Varighed | Deltagere |
Torsdag 4/9 | MFH, AHC | KUA | Fælles introduktion til kurset | 2 timer | Fælles |
Torsdag 11/9 | AHC | KUA | Forelæsning: Tracing Bosch and Bruegel – four paintings magnified… | 2-3 timer | KU-studerende (frivilligt for KONS-studerende) |
Torsdag 18/9 | MFH | KUA | Forelæsning | 2-3 timer | KU-studerende |
Tirsdag 23/9
| AHC | KONS | Introduktion til gruppearbejde – de studerende forbereder oplæg (til fremlæggelse på Kronborg) | 2-3 timer | Fælles |
Torsdag 25/9
| AHC | KONS | Forelæsning: Flesh & Flowers. The artists' process interpreted through written sources | 3 timer | Fælles |
Torsdag 2/10 | MFH, AHC | Kronborg | Besøg på Kronborg Slot med indledende forelæsning på Slottet. Oplæg i grupper. | 6 timer | Fælles |
Torsdag 9/10 | AHC, (evt. MFH?) | (Rigsarkiv) | Besøg på Rigsarkivet (evt. Vinterstuen på Rosenborg Slot) | 2-3 timer | KU-studerende (frivilligt for KONS-studerende) |
|
|
| Efterårsferie
|
|
|
Torsdag 23/10 | MFH | KUA | Forelæsning efterfulgt af skriveworkshop | 4-6 timer | KU-studerende |
Torsdag 30/11 | CKA, TF, AHC | SMK | Forelæsninger: Between Formula and Free-Style - Nicolai Abildgaard (TF) Danish Golden Age paintings - technique and challenges (CKA) Efterfulgt af besøg i samlingerne | 3 timer | Fælles |
Mandag 10/11 | JWA, AHC, MS, AV | SMK/CATS | Workshop I: introduktion (JWA), rundtur i CATS (AV), Infrarød reflektografi | 6 timer | Fælles |
Tirsdag 11/11 | AHC, MS, TF | SMK/CATS | Workshop II: Røntgen og weave-mapping | 6 timer | Fælles |
Torsdag 20/11 | JWA, AHC, MS, AV | SMK | Evt. gentagelse af workshop I | 6 timer |
|
Fredag 21/11 | AHC, MS, TF, JSH | SMK | Evt. gentagelse af workshop II | 6 timer |
|
KU: Københavns Universitet Amager KONS: Det Kongelige Danske Kunstakademi, Konservatorskolen (Esplanaden) SMK: Statens Museum for Kunst CATS: Center for Kunstteknologiske Studier og Bevaring (SMK) MFH: Maria Fabricius Hansen (Lektor v/Institut for Kunst og Kulturvidenskab, KU) AHC: Anne Haack Christensen (Ph.d.-studerende v/SMK og Konservatorskolen) TF: Troels Filtenborg (Malerikonservator v/SMK) CKA: Ph.d. Cecil Krarup Andersen (Malerikonservator v/SMK) JWA: Dr. Jørgen Wadum (Bevaringschef v/SMK) MS: Mikkel Scharff (Lektor og fagleder for Konservatorskolen) AV: Anna Vila (Conservation scientist v/CATS) |
|
Hermens, E. (ed), (1998): Looking through paintings. The
study of painting techniques and materials in support of art
historical research. London: Archetype Publications. 519 s.
Publikationen lægger ud med en række kortere artikler, der
reflekterer over faget teknisk kunsthistorie ud fra tre forskellige
fagperspektiver: en conservation scientist, en konservator
og en kunsthistoriker. Derefter følger en række artikler baseret på
forskellige cases, hvor den tekniske kunsthistories teknikker,
overvejelser og diskussioner eksemplificeres.
Kirby, J. (1999): The Painter's Trade in the Seventeenth
Century: Theory and Practice. National Gallery Technical
Bulletin Vol 20, side 5–49.
Artiklen kan downloades
her:
http://www.nationalgallery.org.uk/technical-bulletin/kirby1999
Oplæringen af kunstnere som Rubens og Van Dyck er
beskrevet, og betingelserne for udenlandske malere i London og
deres arbejdsforhold udforskes. Kunstnermanualer, herunder navnlig
de Mayerne, samt juridiske og kommercielle dokumenter kan give
oplysninger om de materialer og teknikker, kunstnere i det 17.
århundrede gjorde brug af i det værkstedsmiljø, de var en del
af.
Kirby, J., Nash, S. & Cannon, J. (eds.), (2010): Trade in artists' Materials: Markets and Commerce in Europe to 1700. London: Archetype Publications. Hvor købte malerne deres materialer? Hvem fremstillede dem? Hvad kostede de og hvor kom de fra? Det er spørgsmål som belyses i denne publikation om tilgængelighed og distribuering af kunstnermaterialer i perioden op til det 18. århundrede. Materialepriser, kvalitet og værdi er centrale forhold i fortolkningen af kunstværker i et bredere perspektiv.
Janson, H.W.: Verdenskunstens Historie, (History of Art, 2nd ed. 1977), Politikens Forlag 1977, vol. 2, Tredje Del, kap. 5: ”Renæssancen i Nordeuropa”; og kap. 7: ”Barokken i Flandern, Holland og Spanien”, pp. 287-301.
Nørregård-Nielsen, H.E., Dansk Kunst, Gyldendal 1983, Vol. 1, pp. 77--240
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 84
- Forberedelse
- 302
- Forelæsninger
- 33
- Vejledning
- 1
- I alt
- 420
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Andet
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HKUK03632U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- KandidatKandidat tilvalg
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Undervisning på KUA torsdag d. 4., 11. og 18. september kl. 11-14. lokale kommer senere. Derudover er der undervisning torsdag d. 23. oktober kl. 11-17 i lokale 15A.0.13
- Studienævn
- Studienævnet for Kunst- og Kulturvidenskab
Udbydende institut
- Institut for Kunst og Kulturvidenskab
Kursusansvarlige
- Maria Fabricius Hansen (8-6f686a6370756770426a776f306d7730666d)
Undervisere
Maria Fabricius Hansen