HKUB00687U Kunsthistorie: Formidlingsprojekt:Stedspecifik samtidskunst eller Dansk kunst

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Mediation

Uddannelse
Kunsthistorie
Kursusindhold

Formidlingsprojekt for kunsthistorie: Der vil være et fælles undervisningsforløb i skriftlig formidling for alle studerende og så skal man vælge om man vil følge Dansk videokunst eller Dansk kunst. Skriftlig formidling (fælles undervisning for begge hold): Kurset er en introduktion til skriftlig formidling af kunst. Hvordan præsenterer og beskriver man historisk og samtidig kunst i forskellige medier. Hvilke udfordringer er der fx forbundet med at beskrive en skulptur eller en video, så læseren “ser den for sig”? Hvordan inkluderer man bedst muligt konkret billedmateriale i sin tekst? Vi vil læse eksempler på andres skriftlige kunstformidling og dermed lære at blive bevidste om, hvilke forskellige strategier der kan anvendes vedrørende stil, stemme osv. Vi vil også lave praksisøvelser der udvikler evnen til at producere egne relevante, præcise og engagerede tekster. 
 
Dansk kunst: På kurset skal vi undersøge og træne forskellige formidlingsaspekter relateret til dansk kunst og kunsthistorie. I teori og praksis skal vi fokusere på kommunikation, særligt typiske genrer og formater i kunsthistoriske formidlingsstrategier, såsom udstillingsformdling, katalogtekster, netsider, pressemeddelelser, anmeldelser af udstillinger mm. På kurset skal vi fordybe os i dansk kunst, som det præsenteres i centrale tekster og på aktuelle udstillinger – det kan være den nyeste samtidskunst, men også historiske værker - men en særlig vægt ligger på konkret at afprøve forskellige formidlingsgenrer i relation til stoffet og specifikke målgrupper. Undervisningen vil således veksle mellem teoretisk og praktisk undervisning og vil løbende inddrage de studerende i øvelser, ideudvikling, oplæg og gruppefeedback. Ekskursioner og besøg på aktuelle museer og udstillinger indgår som del af forløbet.


Stedspecifik samtidskunst: Faget er praksisorienteret og tager udgangspunkt i stedsspecifik offentlig bygningsintegrerede samtidskunst – med specielt fokus på hospitaler. Faget vil give den studerende en forståelse af den visuelle kulturs specifikke relation til det nutidige samfunds rationaler igennem teori og praksis via analyse af specifikke cases. Faget forholder sig tværfagligt til sit emne og der vil blive set på hvilken rolle kunst kan indtage i et komplekst rum udenfor det museale felt. Kurset indeholder ekskursioner til stedsspecifik kunst på blandt andet Hvidovre Hospital og Rigshospitalet. På ekskursionerne inddrages inviterede arkitekter, kunstnere samt sygehusfagligt personale, der alle er med til at perspektivere den komplekse kontekst som kunsten indgår i, i det offentlige rum. Hensigten er at sætte den studerende i stand til at analysere samt kritisk evaluere specifikke visuelle udtryk i en konkret kontekst.
Kurset vil basere sig på en vekslen mellem forelæsninger, øvelser, opgaver og ekskursioner med stor vægt på aktiv deltagelse.
Undervisningen varetages af ekstern lektor og kurator Charlotte Bagger Brandt fra Råderum – mobilt kontor for samtidskunst. Bagger Brandt har lang erfaring med at skabe og formidle kunst i anderledes rammer. Bagger Brandt har senest undervist på Københavns Universitet, Sektion for Landskabsarkitektur og Planlægning sammen med forsker Bettina Lamm samt har af flere omgange undervist i faget  “kunst og kontekst” på det Fynske Kunstakademi.

Af litteratur på kurset indgår tentativt: Kwon Miwon: One place after another. Site-specific art and locational identity, MIT 2004. Foucault Michel:The Birth of the Clinic: An Archaeology of Medical Perception, 1973 Lars Heslet og Kim Dirckinck-Holmfeld (red.), Sansernes hospital, København, Arkitektens Forlag, 2007
 Art –incorporated, Red. Sabine Nielsen og Christine Buhl Andersen, Kunstmuseet Køge Skitsesamling, 2008 Gehl Jan: Mellem husene, 1971 Sommer, Robert. 2007 (1969). Personal Space: The Behavioral Basis of Design. Bristol: Bosko Books.

Forelæsninger
  • Kategori
  • Timer
  • Eksamen
  • 84
  • Forberedelse
  • 293
  • Forelæsninger
  • 42
  • Vejledning
  • 1
  • I alt
  • 420
Point
15 ECTS
Prøveform
Andet
se studieordning
Kriterier for bedømmelse
http:/​/​hum.ku.dk/​uddannelser/​aktuelle_studieordninger/​kunsthistorie/​kunsthistorie_ba_2005_2007_2009.pdf/​