HKGA00351U KL. GR. Græsk poesi

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

Greek poetry

Uddannelse
Klassisk Græsk
Kursusindhold

En semesterplan vil blive gennemgået første undervisningsgang, hvor der også vil blive gennemgået en litteraturliste og et forslag til en ugentlig arbejdsplan.

Før efterårsferien læses: Iliadens 1. og 9. sang i Monro og Allens udgave (OCT) samt Pindars Pythiske oder 6 og 9, i alt 60 ns. Til første undervisningsgang bedes deltagerne have læst Iliaden igennem i oversættelse og have forberedt oversættelse af vers 1-129 af Iliadens 1. sang.

Efter efterårsferien læses: Odysseens 6. sang i Monro og Allens udgave (OCT; 13.5 ns); Sophokles’ Philoktetes i Seth L. Scheins kommenterede udgave (Cambridge Greek and Latin Classics, 2013; 59 ns); hvis tiden tillader det, læses også Moschos I-II i Gows udgave (OCT, Bvcolici Graeci; 8 ns). Til undervisningsgangen den 22. oktober bedes deltagerne have læst Odysseen i oversættelse samt Stephen V. Tracey: The Story of the Odyssey (Princeton, 1990) og have forberedt de første 100 vers af 6. sang på græsk.

Teksterne læses med henblik på diskussion af indhold, komposition, metrik og sprog samt græsk litteraturhistorie generelt, herunder genre. Deltagerne må selv læse grundigt på dagens tekst og være parate med spørgsmål.

Bemærk weekendseminaret d. 11.-12. oktober, hvor vi læser de to nævnte pythiske oder. Der vil i den forbindelse blive uddelt omfattende glosehjælp.

Endvidere anbefales til David Blochs undervisning: Minna Skafte Jensen, Homer og hans tilhørere, 2. udg. (København 20002; 1. udg. 1992.); E.T. Owen, The Story of the Iliad (London 1946 og senere); Michael Silk, Homer, The Iliad. A Student Guide, 2. udg. (Cambridge 2004; 1. udg. 1987); A.P. Burnett, Pindar (London 2008); Richard Stoneman, Pindar(London 2014).

Endvidere anbefales til Thomas Heine Nielsens undervisning: J. Griffin, Homer.The Odyssey. A Student Guide (Cambridge, 2004) og G.P. Rose, “The unfriendly Phaeacians,” Transactions and Proceedings of the American Philological Association 100 (1969) 387-406 (se endvidere anbefalingerne til Homer under støttesporet). Til Sophokles’ Philoktetes anbefales: H.M. Roisman, Sophocles: Philoctetes. Duckworth Companions to Greek and Roman Tragedy (London, 2005) og N. Austin, Sophocles’ Philoctetes and the great soul robbery(Madison, 2011); yderligere litteraturhenvisninger gives undervejs. Til Moschos II anbefales: T.H. Nielsen, “Moschos’ 2. Idyl: Europa,”AIGIS 9.2 (2009).
Samtale mellem lærer og studerende, suppleret med mindre forelæsningerog studenteroplæg.
  • Kategori
  • Timer
  • Holdundervisning
  • 0
  • I alt
  • 0
Point
15 ECTS
Prøveform
Mundtlig prøve
Bedømmelsesform
7-trins skala
Censurform
Ekstern censur
Kriterier for bedømmelse