HKGA00331U KL.GR/LAT/OLD - Græsk-romersk arkæologi og kunsthistorie

Årgang 2014/2015
Engelsk titel

KL.GR/LAT/OLD - Greco-Roman Art and Archaeology

Uddannelse

Klassisk Græsk, Latin, Oldtidskundskab

Kursusindhold

Kursets mål er at bibringe deltagerne en fyldig viden om græsk-romersk arkæologi, kunsthistorie og materiel kultur samt en indføring i den klassiske arkæologis grundlæggende metoder. Et udvalg af de vigtigste bevarede græske og romerske monumenter inden for arkitektur, skulptur, maleri og numismatik præsenteres i deres kulturelle og historiske sammenhæng. Endelig introduceres det antikke formsprogs indflydelse på senere tiders europæisk kunst og arkitektur. Herudover læses udvalgte uddrag af græske og romerske originaltekster og indskrifter af relevans for den materielle kultur.
Kurset omfatter (1) et materielt spor, dels et græsk ved Thomas Heine Nielsen, dels et romersk spor ved Adam Schwartz; (2) et sprogligt spor med læsning af arkæologisk relevante tekster og indskrifter på originalsprog: græsk- og oldtidskundskabsstuderende følger begge de materielle spor samt den græske tekstlæsning ved Thomas Heine Nielsen, latinstuderende følger begge de materielle spor samt den latinske tekstlæsning ved Adam Schwartz.

Målbeskrivelser

Kurset forbereder til prøverne GRÆSK33, LATIN33 eller modul II på BA-tilvalget for Oldtidskundskab af 2007.

Grundbøger:

Græsk stof: J. G. Pedley, Greek Art and Archaeology (Pearson Prentice Hall, NJ, nyeste udgave, men ældre kan også bruges); B.F. Cook, Greek Inscriptions (British Museum Press, London 1987, og sen. udg.).

Romersk stof: N. H. Ramage & A. Ramage, Roman Art - Romulus to Constantine (Pearson Prentice Hall, NJ, nyeste udgave, men ældre kan også bruges); E. Meyer, Einführung in die lateinische Epigraphik (Wissenschaftliche Buchgesellschaft, Darmstadt 2004, eller tidl. udg.).

Yderligere litteraturhenvisninger vil blive givet undervej

Uden A-niveau i latinsk og græsk propædeutik tages kurset under Oldtidskundskab.
Forelæsninger og øvelser
  • Kategori
  • Timer
  • Forelæsninger
  • 0
  • I alt
  • 0