HIVK03091U Videnskultur og -kritik, Kbh, Konstituerende valg C
Årgang 2014/2015
Engelsk titel
Knowledge Culture and Critique, Kbh, Constituent elective C
Uddannelse
Informationsvidenskab og
kulturformidling
Kursusindhold
Det er ikke et radikalt nyt udsagn, at et
stærkt forandret mediebillede og en revolutioneret adgang til
information har betydning for videns status
og for forskydninger i vidensmæssige
autoriteter. Det
forekommer måske i stigende grad at
være så alment accepteret, at det er blevet en blind plet i
samfundets diskussion med sig selv. Dette kursus skal forholde sig
til denne blinde plet ud fra et teoretisk
perspektiv: vi skal
læse og
diskutere teorier
om viden, analyser
af vidensformer
, vurderinger af
samfundets medialiserin
g. Det er ikke
et hands-on-kursus
med introduktion til og analyser
af informationssamfundets
mediebillede. Det
er et oplæg
til at
diskutere,
hvordan vi
med videnskultur
og videnskritik
kan
(be)gribe
samspillet mellem viden, aktører og
medier. De studerende kan i opgaven
inddrage konkrete vidensinstitutioner
mhp analyse.
Målbeskrivelser
Modulet giver den studerende
viden om og forståelse af:
sociale og kulturelle relationer i forskellige domæners vidensformer,
autoritets- og kritik- og praksisformer i forskellige videnskulturer,
digitalisering og medialisering af videnssamfundets institutioner.
færdigheder i:
at analysere forskellige aktørers kompetenceprofiler inden for en videnskulturel praksis,
- at udarbejde videnskritiske analyser af samspillet mellem videnssamfundets institutioner og medialiseret vidensforbrug og –formidling.
kompetencer i:
at anvende videnskritik som refleksion over en videnskulturs produktions-, formidlings- og tilegnelsespraksis,
- at planlægge og gennemføre undersøgelser af samspillet mellem formidling, tilegnelse og brug af forskellige vidensformer i forskellige videnskulturer, herunder af samspillet mellem viden, medier og aktører.
Undervisningsmateriale
Scott Lash: Critique of Information. London: Sage, 2002
Patrick Wilson: Secondhand Knowledge. An Inquiry into Cognitive Authority. Greenwood Press, 1983
Karl Mannheim: Ideology and Utopia: an introduction to the sociology of Knowledge (Tysk 1930). Senere udgaver fx Routledge, 1997.
Michel Foucault: Talens forfatning. Hans Reitzels Forlag, 2001.
Eksempler på litteratur der tænkes anvendt på kurset:
Scott Lash: Critique of Information. London: Sage, 2002
Patrick Wilson: Secondhand Knowledge. An Inquiry into Cognitive Authority. Greenwood Press, 1983
Karl Mannheim: Ideology and Utopia: an introduction to the sociology of Knowledge (Tysk 1930). Senere udgaver fx Routledge, 1997.
Michel Foucault: Talens forfatning. Hans Reitzels Forlag, 2001.
Undervisningsform
Diskussion af læste tekster,
oplæg fra de studerende om tekster og inddragelse af
studentervalgte cases.
Arbejdsbelastning
- Kategori
- Timer
- Eksamen
- 120
- Forberedelse
- 245,8
- Holdundervisning
- 45
- I alt
- 410,8
Tilmelding
Selvbetjeningen på
KUnet
Eksamen
- Point
- 15 ECTS
- Prøveform
- Skriftlig afleveringFri skriftlig hjemmeopgave
Eksaminationssprog: Dansk - Bedømmelsesform
- 7-trins skala
- Censurform
- Ingen ekstern censur
- Eksamensperiode
- Vinter 2014/2015
- Reeksamen
- Samme prøveform som ved ordinær eksamen, Februar 2015
Kursusinformation
- Sprog
- Dansk
- Kursuskode
- HIVK03091U
- Point
- 15 ECTS
- Niveau
- Kandidat
- Varighed
- 1 semester
- Placering
- Efterår
- Skemagruppe
- Se skema
- Kursuskapacitet
- 1 hold á 35 deltagere
- Efter- og videreuddannelse
- Studienævn
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Udbydende institut
- Det Informationsvidenskabelige Akademi
Kursusansvarlige
- Laura Skouvig (13-74697d7a69367b73777d7e716f48707d7536737d366c73)
Gemt den
23-04-2014